آیا غذا خوردن بهترین راه برای مقابله با احساسات است؟


زمان خواندن: 7 دقایق

این هفتمین مقاله از مجموعه 10 قسمتی است که به اصول غذا خوردن شهودی می پردازد. پست هفته گذشته در مورد اصل 6 بود: احساس سیری کنید.


آیا با خوردن احساسی دست و پنجه نرم می کنید – گاهی اوقات، گاهی اوقات یا آنچه که همیشه احساس می کنید؟ آیا به خاطر این موضوع خود را مورد ضرب و شتم قرار دادید یا خیلی تلاش کردید که تمایل خود به استفاده از غذا برای آرام شدن را از بین ببرید؟ ممکن است به این حکایت کوچک علاقه مند باشید: قبل از نسخه فعلی غذا خوردن شهودی، اصل 7 “برخورد با احساسات خود بدون استفاده از غذا” نام داشت. امروزه به عنوان “با احساسات خود با مهربانی رفتار کنید” شناخته می شود.

چرا این تغییر؟ زیرا حقیقت این است که گاهی اوقات استفاده از غذا برای کاهش استرس یا احساسات ناخوشایند بهترین گزینه است – و گاهی اوقات اینطور نیست.. این باعث می شود تلاش برای حذف غذا خوردن احساسی کاملاً فرهنگی باشد. به طور متناقضی، رژیم غذایی به خودی خود می تواند احساسات را تحریک کند، که در نهایت منجر به استفاده از غذا به عنوان مکانیسم اولیه برای مقابله با این احساسات می شود.

من مشتریانی داشته ام که تحت درمان برای خوردن عاطفی بوده اند و همیشه به آنها اطمینان داده شده است که وقتی غذا خوردن عاطفی خود را “فرآوری” کنند، ناگهان وزن کم می کنند. خوب، این اتفاق نیفتاد، و وقتی به بررسی نحوه استفاده عاطفی از غذا می پردازیم، این ارزش در کاهش وزن نیست، بلکه در یادگیری راه های موثرتر برای یافتن آرامش یا استراحت در زمانی که به آن نیاز داریم، نهفته است.

مثال مختصری از مشتری

مری از دوران کودکی تمایلات عاطفی شدیدی به خوردن داشت، زمانی که غذا تنها آرامش او در خانه ای با پدری از نظر عاطفی دور و مادری بیمار روانی بود. مدتی بود که با هم کار می کردیم که او به من گفت هفته بسیار سختی را پشت سر گذاشته است. او می‌خواست برای راحتی در سطح غذا بخورد، زیرا برای دهه‌ها مورد علاقه او بود، اما در کمال تعجب متوجه شد که در اعماق وجودش واقعاً نمی‌خواهد.

و به ذهنش رسید که وقتی رژیم داشت، که تمام زندگی بزرگسالی اش را سپری کرده بود، او هرگز به طور کامل سیر نشد با غذای کافی برای احساس سیری راحت. این تا حدی به این دلیل بود که او نمی توانست به گرسنگی خود احترام بگذارد و به لطف پلیس غذا یک میلیون قانون غذایی داشت. بنابراین، با غذا ندادن مداوم به او، به شدت در برابر استرس آسیب پذیر بود و نه تنها غذا می خورد، بلکه وعده غذایی چربتا خودش را آرام کند

هنگامی که او شروع به تغذیه مداوم با غذا و فعالیت های لذت بخش کرد، در برابر استرس مقاوم تر شد بعلاوه، او راه های دیگری برای آرام کردن خود در هنگام سخت شدن پیدا کرده است.

تداوم غذا خوردن احساسی

غذا خوردن احساسی برای همه یکسان نیست و اشکال مختلفی دارد.

  • ارضای حسیلذت یا لذت، کوچکترین احساسی است که می تواند از غذا حاصل شود و این یک بخش عادی از زندگی است.
  • خوردن غذاها برای راحتی این می تواند بخشی از یک رابطه سالم با غذا باشد، اگر آن را در حین حضور و بدون احساس گناه انجام دهید.
  • در ادامه زنجیره، بسیاری از مردم از غذا به عنوان فایل استفاده می کنند حواس پرتی یکی از احساساتی که آنها ترجیح دادند تجربه نکنند. استفاده از غذا در این راه می تواند مشکل ساز باشد، زیرا توانایی شما را در تشخیص نشانه های بصری شما مسدود می کند.
  • شکل خطرناک‌تر غذا خوردن احساسی استفاده از آن است بیهوشیبرای بی حس کردن خود برخی افراد به این حالت “کما غذایی” می گویند. این باعث می‌شود که شما برای مدت طولانی احساسات خود را احساس نکنید، و همچنین باعث می‌شود که متوجه علائم گرسنگی یا سیری نشوید.
  • اگر قبلا آن را تجربه نکرده اید، ایده خوردن برای مجازات عجیب به نظر می رسد، اما مطمئناً اتفاق می افتد. اگر متوجه شدید که مقادیر بسیار زیادی غذا را به شیوه ای نیمه عصبانی و شدید می خورید که باعث می شود شما احساس کتک خوردن کنید، می خواهم بدانید که تنها نیستید. چند سال پیش مشتری جوانی داشتم که بعد از اینکه به آرامی از او سؤال کردم، به من فاش کرد که او این کار را کرده است، و وقتی به او گفتم که این در واقع یک چیز است، و فقط این نبود که چیزی وحشتناک بود. اشتباه با او، من شوکه شدم. واقعا فکر کردم خراب شده
محرک های غذا خوردن احساسی

محرک های غذا خوردن احساسی فراوانی وجود دارد، اما در اینجا برخی از رایج ترین آنها وجود دارد:

  • کسالت و تعلل. به عبارت دیگر، غذا خوردن برای پر کردن زمان یا به تعویق انداختن کارهایی که واقعاً نمی‌خواهید انجام دهید.
  • رشوه و پاداش. ریشه های این اغلب از دوران کودکی شروع می شود. به عنوان مثال، زمانی که پس از زمین خوردن و آسیب به زانو به شما یک شیرینی پیشنهاد می شود، یا وقتی که نمرات خوبی کسب می کنید، شیرینی می گیرید. در بزرگسالی، ممکن است اینگونه به نظر برسد: “امروز سخت کار کردم، لیاقت یک کیک کوچک را دارم.”
  • هیجان. به معنای واقعی کلمه استفاده از غذا برای افزایش هیجان زمانی که زندگی خسته کننده می شود.
  • فرو نشاندن. وقتی روزهای سختی را سپری می کنید، برای احساس بهتر شدن غذا بخورید.
  • عشق. به خود – یا دیگران – عشق را از طریق غذا نشان دهید.
  • ناامیدی، خشم و عصبانیت. اگر اینها محرک های شما هستند، ممکن است متوجه شوید که به دنبال غذاهای ترد یا جامد هستید.
  • فشار. استرس یکی از دلایل اصلی غذا خوردن احساسی است، با این حال، مشکلات بیولوژیکی ناشی از استرس (افزایش سطح هورمون های استرس، افزایش فشار خون و غیره) در صورت پرخوری به دلیل استرس بدتر می شود. شایان ذکر است که افرادی که رژیم دارند اغلب از استرس به عنوان بهانه ای برای “ترک کردن رژیم غذایی خود” استفاده می کنند.
  • نگران هنگامی که پروانه ها را در شکم خود احساس می کنید، ممکن است شما را به غذا خوردن وادار کند.
  • افسردگی خفیف؛ میل به داشتن احساس بهتر و داشتن انرژی بیشتر می تواند شما را به سمت تقویت غذا سوق دهد.
  • متصل شود. میل به تماس شخصی می تواند بر نحوه غذا خوردن و آنچه می خوریم زمانی که از غذا در یک محیط اجتماعی لذت می بریم تأثیر بگذارد.
  • افسار را شل کنید. برای برخی افراد، پرخوری تنها مکانیسمی است که برای کنار گذاشتن کنترل شدید تا پایان عمر دارند.
سوالاتی که باید از خود بپرسید

مهم نیست در کجای زنجیره قرار می گیرید، مهم نیست که انگیزه های غذایی احساسی شخصی شما چیست، برخورد با غذا خوردن احساسی با پرسیدن این سوالات از خود شروع می شود:

  • ابتدا از خود بپرسید “آیا از نظر بیولوژیکی گرسنه هستم؟” اگر پاسخ مثبت است، پس به گرسنگی خود احترام بگذارید و بخورید!
  • اگر پاسخ منفی است، از خود بپرسید، “چه احساسی دارم؟” پاسخ دادن به این سوال همیشه آسان نیست، بنابراین ممکن است بخواهید آن را یادداشت کنید، با کسی صحبت کنید، یا فقط با احساسات خود بنشینید و آنها را تجربه کنید، اگر این برای شما راحت است. من تعدادی جزوه در بسته کاربرگ شما گنجانده ام که شامل لیستی از احساسات است، که می تواند زمانی مفید باشد که می خواهید بفهمید دقیقاً چه احساسی دارید.
  • سپس، چون افراد زیادی برای برآورده کردن نیازهای برآورده نشده غذا می خورند، از خود بپرسید: “چه چیزی نیاز دارم؟” اگر متوجه شدید که حوصله‌تان سر رفته است، ممکن است به سرگرمی یا تحریک نیاز داشته باشید. اگر تشخیص دهید که احساس اضطراب می کنید، چیزی که ممکن است نیاز داشته باشید این است که احساس آرامش بیشتری داشته باشید. اگر احساس تنهایی می کنید، ممکن است به تماس اجتماعی نیاز داشته باشید، حتی اگر تلفنی باشد.
  • سپس، در صورت نیاز به کمک بخواهید یا از یکی از ابزارهای مقابله ای دیگر استفاده کنید. بسته به احساسی که دارید، این می تواند به معنای تماشای یک فیلم خنده دار، پیاده روی برای تغییر مناظر، دمیدن مقداری بخار، کار بر روی یک پازل، خواندن یک کتاب خوب برای پرت کردن حواس، مراقبه یا گوش دادن به آرامش باشد. موسیقی برای کاهش اضطراب البته اینها فقط چند نمونه هستند!
نیازهای خود را بدون غذا برآورده کنید

زمانی که استرس دارید، ناراحت هستید، تنها هستید یا با سایر احساسات ناراحت کننده روبرو هستید، نیاز شما به احساس «کمتر بد» یک نیاز واقعی و مشروع است. اگر احساسات شما غیرقابل تحمل است و غذا تنها وسیله ای است که به شما کمک می کند تا با آن کنار بیایید، اگر غذا دارید، خدا را شکر کنید. اما گاهی اوقات مهربان ترین گزینه یافتن راه های جایگزین برای مقابله است. مثلا:

  • به دنبال مراقبت به عنوان مثال، با سگ یا گربه خود بازی کنید، پیاده روی یا حمام حباب دار استراحت کنید، وقت خود را به باغبانی بگذرانید، یوگا انجام دهید، یا فقط استراحت کنید و استراحت کنید.
  • با احساسات خود مقابله کنید با تصدیق آنچه شما را آزار می دهد. اجازه دادن به احساسات خود را افزایش می دهد نیاز شما به فشار دادن آنها با غذا کاهش می یابد.
  • یک حواس پرتی متفاوت پیدا کنید. یک مطالعه تحقیقاتی که چندین سال پیش انجام شد، شرکت کنندگان را به طور تصادفی به دو گروه تقسیم کرد. به هر دو گروه یک فیلم استرس زا نشان داده شد، سپس به یک گروه غذا داده شد و به گروه دیگر غذا ندادند. گروهی که به غذا دسترسی داشتند به خوردن عاطفی مشغول بودند و گروه دیگر ظاهراً نمی توانستند. در نهایت هر دو گروه در یک بازه زمانی احساس بهتری داشتند که نشان دهنده آن است زمان است، نه غذا، این چیزی است که وقتی می خواهیم کمی احساس بهتری داشته باشیم، مهم است. بنابراین یافتن راهی غیرغذایی برای پرت کردن حواس خود در حین شبانه روزی می تواند مفید باشد.

نکته اصلی این است که خوردن احساسی کمک می کند و آسیب می رساند. در اینجا یک تمرین ساده و در عین حال روشنگر وجود دارد که می توانید انجام دهید. یک تکه کاغذ بردارید و:

  • از یک طرف، روش هایی را یادداشت کنید که استفاده از غذا از نظر احساسی به شما کمک می کند
  • از طرف دیگر، روش هایی را که استفاده از غذا به شما آسیب می زند، یادداشت کنید
(شاید) فواید شگفت انگیز غذا خوردن احساسی

در حالی که یافتن راه های غیر غذایی برای مقابله با استرس، کسالت و احساسات فواید واقعی داردهمچنین مهم است که به این فکر کنید که وقتی غذا برای راحتی و آرامش مهم نیست چه اتفاقی می‌افتد؟

  • شما فواید خوردن را ندارید، که می تواند ناراحت کننده باشد. به علاوه در تجربه احساسات خود گیر کرده اید.
  • و این احساسات ممکن است قوی‌تر به نظر برسند، زیرا شما آنها را پنهان نمی‌کنید، و باعث می‌شود برخی از افراد به دنبال مشاوره به عنوان راهی برای رسیدگی به آنها باشند.

گذشته از این واقعیت که برای برخی افراد، گاهی غذا تنها ابزار موجود برای ایجاد احساسات غیرقابل تحمل است، خوردن احساسی می تواند یک مزیت شگفت انگیز دیگر نیز داشته باشد – می تواند به عنوان یک علامت قرمز نشان دهد که چیزی اشتباه است.

این می تواند سرنخی باشد که زندگی شما با مسئولیت های زیاد، آرامش بسیار کم، یا اینکه چیزی به دلایل دیگری کاملاً درست نیست، تعادل ندارد. شاید عجیب به نظر برسد، اما در این راه، میل به غذا خوردن احساسی می تواند یک هدیه باشداگر متوجه هوس شدید، از خود بپرسید آیا گرسنه هستم، چه احساسی دارم، به چه سوالاتی نیاز دارم.

همانطور که وقتی در مورد تداوم غذا خوردن احساسی صحبت کردم اشاره کردم، وقتی از غذا برای تغذیه خود به شیوه ای سازنده و سالم استفاده می کنید، خوردن احساسی مشکلی ندارد. این شامل انتخاب غذاهایی است که واقعاً برای شما جذاب هستند، و همچنین مواردی مانند سوپ مرغ در هنگام بیماری یا کاکائو داغ در زمانی که هوای بیرون تاریک است. همانطور که به سمت پایین زنجیره حرکت می کنید، مهم است که عمیق تر در مورد آنچه در حال وقوع است کاوش کنید و سه گانه ای از خودآگاهی دلسوزانه، کنجکاوی و عدم قضاوت را به آن اضافه کنید.

هفته آینده، در مورد آن صحبت خواهم کرد اصل هشتم: به بدن خود احترام بگذارید.

این پست حاوی لینک های وابسته به آمازون است. به عنوان یک شریک آمازون، من از خریدهای واجد شرایط درآمد کسب می کنم.


کری دنت او یک متخصص تغذیه ثبت شده در شمال غربی اقیانوس آرام، نویسنده مستقل، مشاور مواد غذایی بصری، نویسنده و سخنران است. از جمله قدرت های فوق العاده اسطوره های تغذیه ای درهم شکسته و توانمندسازی زنان برای اینکه در بدن خود احساس بهتری داشته باشند و انتخاب های غذایی را انجام دهند که از سرگرمی، تغذیه و سلامتی پشتیبانی می کند.

این پست را چاپ کنید این پست را چاپ کنید