برای نیکویی یک تاتر – 9 افسانه سیب زمینی از بین رفت!

اگر برای هر باری که یکی به من گفت “مراقب سیب زمینی باش” یک پنی داشتم، تا به حال یک زن پولدار شده بودم. غده افسانه ای مدت ها قربانی سوء تفاهم شده است. از اواخر دهه 1500 تا به امروز سیب زمینی به دلایل مختلفی محکوم شده است. در سال 1580، کاوشگر مشهور سر والتر رالی تعدادی بوته سیب زمینی را از قاره آمریکا به ایرلند آورد و تعدادی را به ملکه الیزابت اول هدیه داد. ساقه‌ها و برگ‌ها را قبل از صرف غذا به دادگاه می‌جوشانند. برای آن دسته از شما که از ویژگی های شوم تر گیاه سیب زمینی بی اطلاع هستید، این گیاه حاوی ترکیبات سمی به نام گلیکوآلکالوئیدها است که اکثر آنها در برگ ها و ساقه های گیاه متمرکز شده اند. به این ترتیب، همه کسانی که این غذای آب پز را مصرف کردند، به شدت بیمار شدند و در نتیجه، سیب زمینی از دربار ملکه ممنوع شد.

به دنبال آن، به نظر می رسید که شایعات بدخواهانه این غده بدبخت را به هر نقطه از جهان که معرفی می کند، دنبال می کند. به عنوان مثال، در فرانسه، سیب زمینی تقریباً دارای وضعیت اهریمنی بود و متهم به ایجاد بیماری های شرور از جذام تا سیفلیس و همچنین مسئول عقیمی و روابط جنسی بدون مانع بود. سیب زمینی به تدریج بدنام شد، به طوری که در یکی از شهرهای فرانسه، اعلام شد که سیب زمینی برای سلامت انسان، حیوانات و خاک مضر است، کشت آن فورا متوقف می شود.

دوران مدرن دلایل دیگری برای بدخیم کردن سبزیجات خیرخواه پیدا کرده است. اگرچه سیب‌زمینی یکی از غذاهایی است که امروزه مردم بیشتر از آن لذت می‌برند، اما جامعه‌ای که رژیم‌محور است و از سلامتی پیروی می‌کند، اشاره می‌کند که سیب‌زمینی، به دلیل داشتن نشاسته بسیار غنی، به سختی می‌تواند ارزش غذایی دیگری داشته باشد. مردم امروز آنقدر درگیر کمپین زندگی بدون دیابت، ضد کربوهیدرات، بدون کالری هستند که نمی توانند سیب زمینی را دقیقاً ببینند – یک سبزی بسیار مغذی، که وقتی به روش درست تهیه و خورده شود و در مقادیر صحیح، بیشتر از آسیب رساندن به شما کمک می کند.

بر اساس گزارش سازمان ملل، تولید جهانی سیب زمینی در سال 2006 به 315 میلیون تن رسید و امروزه، نزدیک به 1/3 تولید جهانی را می توان به چین و هند، دو کشور پرجمعیت جهان، نسبت داد. طبق منابع، یک شهروند جهان به طور متوسط ​​سالانه حدود 33 کیلوگرم (73 پوند) سیب زمینی مصرف می کند! در واقع، متوسط ​​​​آمریکایی ها تقریباً 140 پوند در سال مصرف می کنند در حالی که آلمانی ها سالانه حدود 200 پوند مصرف می کنند! اگرچه برخی از انواع استاندارد اولیه سیب زمینی وجود دارد، 4000 گونه مختلف در سراسر جهان کشت می شود. همچنین سیب زمینی اولین سبزی بود که در سال 1995 با هدف تغذیه فضانوردان و مستعمرات فضایی آینده در فضا کشت شد! با توجه به تلاش‌های لازم برای رشد بسیاری از انواع سیب‌زمینی و حجم تولید و مصرف در سرتاسر جهان، نمی‌توان تصور کرد که پاره شده به‌عنوان یک سبزی بدخیم و سمی که آماده کشتن با سیفلیس یا چاقی است. و همانطور که معلوم است، سیب زمینی چیزی است جز! در اینجا لیستی از برخی از افسانه های رایج سیب زمینی وجود دارد که حتی امروز نیز مردم را آزار می دهد.

افسانه 1: سیب زمینی یک سبزی نیست

سیب زمینی اگرچه ریشه غده ای است، اما در هرم راهنمای غذایی به عنوان یک سبزی طبقه بندی می شود. با این حال، گاهی اوقات به عنوان ریشه خوراکی یا غده نیز شناخته می شود. سیب زمینی بخش مهمی از کل وعده های روزانه توصیه شده سبزیجات است. یک سیب زمینی متوسط ​​به عنوان یک فنجان سبزیجات نشاسته ای به حساب می آید.

افسانه 2: سیب زمینی چاق کننده است

از نظر تغذیه ای، یک سیب زمینی حدود 80 درصد آب و 20 درصد جامد است و تقریباً به اندازه ای که از هر سبزی معمولی انتظار می رود، دارای ارزش غذایی است. یک سیب زمینی خام یا پخته با پوست به طور معمول حاوی 100 کالری، 22 گرم کربوهیدرات، 3 گرم پروتئین و بدون چربی است! شرط می بندم که این خبر فوق العاده ای برای همه افراد مبتلا به رژیم غذایی در جهان است که به آنها گفته شده است که خوردن سیب زمینی خودکشی برای برنامه کاهش وزن است. این کاملاً نادرست است اگر با تمام خوبی هایش – پخته، له شده، آب پز، بریان، بخارپز یا خورش خورده شود. اگرچه یک سیب زمینی برای طرفداران اتکینز بزرگ، گوشتی و کاملاً خطرناک به نظر می رسد، اما به دلیل محتوای زیاد آب موجود در آن، به خودی خود نقش چندانی در افزایش وزن فرد نخواهد داشت. با این حال، یک سیب زمینی با کره یا خامه ترش اضافی، که به عنوان چیپس/سیب زمینی سرخ شده یا پخته شده با پنیر سرو می شود، نه تنها کاهش وزن را مختل می کند، بلکه به افزایش وزن و همچنین مشکلات کلسترول و قند خون کمک می کند. در حالی که یک سیب زمینی پخته ساده بیش از 100 کالری و بدون چربی ندارد، یک بسته کوچک سیب زمینی سرخ کرده به راحتی علاوه بر چربی اضافی، حدود 210 کالری انرژی دارد.

افسانه 3: چیپس سیب زمینی سبزیجات است

اگرچه این افسانه رایج سیب زمینی معتقد است که چیپس و چیپس سیب زمینی به عنوان سبزیجات در هرم راهنمای غذایی به حساب می آیند، این کاملا گمراه کننده است. واقعیت آشکار این است که اگرچه سیب زمینی به صورت خام در گروه سبزیجات طبقه بندی می شود، چیپس سیب زمینی که تقریباً 61 درصد چربی دارد، این گونه نیست.

باور غلط 4: سیب زمینی حاوی کربوهیدرات های ساده است

سیب زمینی حاوی کربوهیدرات های پیچیده است که برای انرژی مورد نیاز بدن و مغز کاملا ضروری است. بیشتر این کربوهیدرات ها به شکل نشاسته وجود دارند. بخشی از این نشاسته که در برابر هضم توسط آنزیم های معده و روده کوچک مقاوم است، تقریباً دست نخورده به روده بزرگ می رسد و فیبر مورد نیاز بدن را تامین می کند.

باور غلط 5: کربوهیدرات ها تنها مواد مغذی موجود در سیب زمینی هستند

یک سیب زمینی سفید خام با اندازه متوسط ​​یا با پوست پخته شده نیز منبعی از مواد مغذی دیگر است. به طور معمول حاوی تقریباً 35٪ ویتامین C، 20٪ ویتامین B6، 15٪ ید و 10٪ مس، آهن و نیاسین، هر کدام 8٪ اسید فولیک، فسفر و منیزیم، 4٪ تیامین و روی و مقدار کمی ویتامین است. الف. در طول هجوم طلای آلاسکا کلوندایک در اواخر دهه 1800، سیب زمینی ها به دلیل محتوای ویتامین C آن چنان مورد توجه معدنچیان قرار گرفتند که با طلا معامله می شدند. اینقدر برای شکستن اسطوره شماره 5!

افسانه 6: تمام مواد مغذی سیب زمینی در پوست آن نهفته است

اگرچه بیشتر محتوای پروتئین آن در لایه نازک پوست آن متمرکز است، اما سایر مواد مغذی به طور مساوی در سراسر پوست و بدن سیب زمینی توزیع می شوند. پس ادامه دهید و از خوبی های خوشمزه کل اسپاد لذت ببرید!

افسانه 7: سیب زمینی آنتی اکسیدان ندارد

اگرچه هیچ ادعای تایید شده ای در مورد آنتی اکسیدان ها در سیب زمینی وجود ندارد، مطالعات تحقیقاتی خاصی در سال های اخیر نشان می دهد که سیب زمینی دارای احتمال بالایی از داشتن آنتی اکسیدان هایی مانند آنتوسیانین و کاروتنوئیدها (به غیر از غنی بودن از ویتامین) است. ج).

افسانه 8: سیب زمینی فقط زمانی خوش طعم می شود که طبق دستور العمل های پرچرب پخته شود.

کاری سیب زمینی هندی را با سیب زمینی آب پز و ادویه امتحان کنید. اگر اهل غذاهای آسیایی نیستید، سعی کنید روی سیب زمینی پخته شده را با سالسا یا خامه ترش کم چرب یا حتی پنیر کم چرب بپوشانید. سیب‌زمینی‌ها را بدون پنیر در سس گوجه‌فرنگی با یک اشاره یا سیر و سبزی‌های پخته شده با سبزیجات بخارپز یا مارچوبه در کناره بپزید. متناوبا آنها را با برگ ترخون و سایر گیاهان کباب کنید. راه‌ها دارای خلاقیت‌های متعددی هستند که منتظر کاوش هستند. همه با نتیجه نهایی یکسان – یک وعده غذایی خوشمزه کم چرب، کربوهیدرات بالا و پر از مواد مغذی در انتظار بلعیدن!

افسانه 9: سیب زمینی سفید برای شما مضر است – در عوض سیب زمینی شیرین بخورید!

اشتباه یک سیب زمینی شیرین سرخ شده و با پنیر سرو می شود، مانند سیب زمینی سرخ شده معمولی مضر است. مرغوبیت یک سبزی – هر سبزی – به طرز تهیه و مقدار مصرف بستگی دارد. اگرچه هر دو به طور متوسط ​​کالری یکسانی دارند، سیب زمینی شیرین حاوی نشاسته کمتر، ویتامین C بیشتر و تقریباً سه برابر مقدار بتاکاروتن موجود در یک سیب زمینی سفید است. با این حال، اگر شکر مورد توجه قرار گیرد، به دلیل محتوای قند بالاتر در سیب زمینی شیرین، نوع سفید آن برنده خواهد شد. بنابراین به طور ایده آل می توان گفت که سیب زمینی سفید خام و سیب زمینی شیرین مکمل یکدیگر هستند و هیچ کدام برای بدن “مضر” نیستند.

تا زمانی که سیب‌زمینی‌هایی که مصرف می‌کنید به روش‌های بدون چربی پخته می‌شوند و وعده‌های جانبی پنیر، تکه‌های بیکن، خامه ترش و سس خامه‌ای را با سبزیجات سبز، ذرت و هویج جایگزین می‌کنید، مطمئن باشید که یک وعده غذایی خوب، لذت‌بخش و سالم خواهید داشت. . پس ادامه دهید و از تندروهای خود همانطور که باید لذت ببرند لذت ببرید – بدون احساس گناه و بدون خطر!