رژیم کم کربوهیدرات: معجزه یا افسانه؟

رژیم کم کربوهیدرات که مصرف کربوهیدرات را به شدت محدود می کند در تنظیم هورمون انسولین بسیار مثر است.

انسولین انسولینی است که میزان جذب گلوکز توسط سلول های خون را کنترل می کند. به این ترتیب انسولین سطح قند خون را تنظیم می کند. سپس گلوکز جذب شده در سلول ها برای برآوردن نیازهای انرژی مورد استفاده قرار می گیرد. وقتی میزان گلوکز بیشتر از نیاز سلول برای دریافت انرژی باشد ، مقدار اضافی آن به شکل چربی ذخیره می شود.

در گزارش اخیر در یکی از مجلات معتبر پزشکی ، رژیم غذایی کم کربوهیدرات نشان داد که سطح انسولین خون را تا 27 درصد کاهش می دهد و حساسیت سلول ها به هورمون را همزمان افزایش می دهد.

در نتیجه این اثر ، گلوکز به طور معمول بدون هیچ گونه استرس در اندام ها و سیستم های دیگر متابولیزه می شود تا انسولین اضافی تولید کند ، عاملی که عامل افزایش وزن و ایجاد دیابت بعد از آن بود. به بیان ساده ، رژیم غذایی کم کربوهیدرات به بهبود متابولیسم گلوکز و محافظت در برابر دیابت کمک می کند.

برای مشاهده اینکه چگونه رژیم غذایی با کربوهیدرات کمتر می تواند به این نتیجه برسد ، به نحوه برخورد بدن با وضعیت کاهش کربوهیدرات در رژیم غذایی روزانه نگاه کنید.

وقتی محتوای کربوهیدرات در غذای دریافتی روزانه به زیر یک نقطه برسد ، دو پاسخ سازگار رخ می دهد.

* شروع به از دست دادن آب می کنید

* به چربی به عنوان منبع انرژی تبدیل می شود

از دست دادن آب از جمله اولین تغییراتی است که رخ می دهد. هرگاه مقدار گلوکز زیادی در خون وجود داشته باشد ، آب باقی می ماند. تنظیم انسولین گلوکز را در محدوده طبیعی محدود نگه می دارد ، بنابراین ذخیره آب ضروری نیست. کاهش آب با کاهش وزن متناسب با مدت کوتاهی پس از پیروی از رژیم کم کربوهیدرات همراه است.

اما پاسخ دوم نیز وجود دارد که برای کاهش وزن طولانی مدت اهمیت بیشتری دارد.

متابولیسم بدن به سمت استفاده از ذخایر چربی به عنوان منبع انرژی به جای گلوکز تغییر می کند. بنابراین ، نیازهای مختلف انرژی در بافتها توسط متابولیسم بی هوازی ذخایر چربی تأمین می شود. در نتیجه کاهش وزن ادامه می یابد.

گزارش برخی از مجلات پزشکی بسیار معتبر این تاثیر پیروی از رژیم کم کربوهیدرات را تأیید کرده است. اطلاعات کاملاً قطعی وجود دارد که نشان می دهد کاهش مصرف کربوهیدرات می تواند چربی سرسخت شکم را از بین ببرد و حتی از شر چربی احشایی خطرناک خلاص شود.

یک مطالعه در دانشگاه تولان به طور گسترده ای در حمایت از مزایای رژیم کم کربوهیدرات ذکر شده است. این تحقیق تجربی که در گروهی متشکل از 148 داوطلب انجام شد ، تأثیر رژیم غذایی با کربوهیدرات کمتر را در مقایسه با رژیم کم چرب مقایسه کرد. گروه آزمایشی تحت رژیم غذایی کم کربوهیدرات قرار گرفتند ، جایی که آنها فقط 40 گرم کربوهیدرات در روز محدود کردند.

نکته شگفت انگیز در مورد این مطالعه این بود که برخلاف عقل رایج ، مشخص شد که گروه رژیم های کم کربوهیدرات 7.7 پوند بیشتر از افرادی که رژیم کم چربی داشتند ، وزن کم کردند. این تفکر عمومی را در مورد نقش چربی در رژیم غذایی پس از کاهش وزن تغییر داد و نشان داد که کربوهیدراتها بیش از آنچه تصور می شد اهمیت دارند.

این داده ها در مطالعات دیگر نیز تأیید شده است. رژیم های کم کربوهیدرات می توانند سطح انسولین را کاهش دهند ، توسعه دیابت را به تاخیر انداخته یا از آن جلوگیری کرده و با حذف چربی ذخیره شده به کاهش وزن برسند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *