سه S یک سبک زندگی سالم در کاهش وزن

در مقالات قبلی، بر اهمیت ترکیب یک برنامه غذایی سالم و ورزش با عادات سبک زندگی به همان اندازه سالم تاکید شده است. سپس سؤالات این است: این عادات سبک زندگی دقیقاً چه هستند که باید برای زندگی اتخاذ شوند و تأثیر آنها بر کاهش وزن چیست؟ این مقاله به این دو سوال پاسخ خواهد داد.

اما ابتدا باید تأکید کنیم که بحث بر سه جنبه سبک زندگی متمرکز خواهد بود – سیگار کشیدن، استرس و خواب. جنبه های دیگر مانند الگوهای رفتاری جنسی و اجتماعی مورد بحث قرار نمی گیرد.

سیگار کشیدن

اگر یک مزیت برای کشیدن سیگار وجود دارد، این است که این فعالیت متابولیسم شما را تحریک می کند. در افراد سیگاری با عادت روزانه، 250 کالری تنها از این فعالیت سوزانده می شود. بنابراین، هنگامی که سیگار را ترک می کنید، احتمالاً در عرض 2 هفته پس از رفتن به بوقلمون سرد تا 2 پوند وزن اضافه خواهید کرد زیرا بدن شما باید با 250 کالری اضافی مقابله کند.

سپس به دلیل ترس از افزایش وزن بیشتر به عادت سیگار کشیدن باز می‌گردید، هرچند ممکن است غیرمنطقی به نظر برسد. اما باید عادت سیگار را ترک کنید زیرا متابولیسم شما در عرض 2 ماه یکسان می شود. بنابراین، هر پوند اضافه ای که به دست آورده اید را می توان با رژیم غذایی مناسب و ورزش به زودی از دست داد.

به علاوه، باید فواید ترک سیگار را در رابطه با ورزش و در نتیجه کاهش وزن در نظر بگیرید. قلب، شریان‌ها و ریه‌های شما سالم‌تر می‌شوند، به این معنی که شما توانایی فیزیکی برای انجام تمرینات قلبی شدیدتر، مکرر و طولانی‌تر از قبل دارید.

فشار

بله، استرس می تواند منجر به افزایش وزن شود که هم از نظر فیزیولوژیکی و هم از نظر روانی امکان پذیر است. اول، سیستم عصبی غدد درون ریز، هورمون‌های مبارزه یا فرار را فعال می‌کند که وقتی با موقعیت‌های استرس‌زا مواجه می‌شویم، هورمون‌هایی مانند آدرنالین، CRH (هورمون آزادکننده کورتیکوتروفین) و کورتیزول هستند. سطوح بالای آدرنالین و CRH اشتها را کاهش می دهد، اما اثر موقتی است در حالی که کورتیزول اشتها را افزایش می دهد – تاثیر این سه هورمون را با هم ترکیب کنید و به احتمال زیاد به خوردن غذا می پردازید.

دوم، استرس می تواند منجر به خوردن احساسی شود، حتی زمانی که عوامل استرس زا برای مدت طولانی غایب باشند. به عنوان مثال، مرگ عزیزان در یک حادثه غم انگیز استرس شدیدی را بر احساسات افراد داغدار وارد می کند و غذا به عنوان منبع اصلی آسایش زمینی او است. ما در مورد داستان های زیادی شنیده ایم که در حین غم و اندوه، اندازه افراد بزرگتر می شود.

خواب

وقتی صحبت از خواب می شود، ارتباط آن با کاهش وزن را می توان در دو هورمون – لپتین و گرلین جستجو کرد. این دو هورمون در یک سیستم کنترل و تعادل کار می کنند که احساس گرسنگی (گرلین) و سیری (لپتین) را کنترل می کند.

هنگامی که ساعات خواب کافی در روز ندارید، سطح لپتین کاهش می یابد در حالی که سطح گرلین افزایش می یابد. نتیجه این است که شما حتی بعد از یک وعده غذایی فراوان احساس سیری نمی کنید و همیشه گرسنه به نظر می رسید. این شروع پرخوری و در نتیجه افزایش وزن است.

بنابراین، اگر می‌خواهید وزن کم کنید، توصیه می‌کنیم عادت سیگار خود را کنار بگذارید، سطح استرس خود را مدیریت کنید و خواب کافی داشته باشید – در واقع نشانه‌های یک سبک زندگی سالم. راه‌های زیادی برای دستیابی به این اهداف وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به ورزش کردن، اتخاذ یک رژیم غذایی سالم و استفاده از تکنیک‌های تمدد اعصاب اشاره کرد. اما مهمترین چیز این است که از همین الان شروع کنید.