غذاهای م toثر برای تقویت ایمنی کودکان

غذاهای م toثر برای تقویت ایمنی کودکان


هنگامی که ایمنی کودک بالغ می شود ، اغلب سرما می خورد یا سرفه می کند. برخی وعده های غذایی می توانند به بدن در مقابله با بیماری کمک کنند. در نتیجه ، درک نحوه افزایش ایمنی در نوزادان بسیار مهم است.

سیستم ایمنی نوزاد:

بیایید نگاهی به این غذاها و نحوه استفاده از آنها در رژیم غذایی فرزند خود بیندازیم:

شیر مادر:

شیر مادر سیستم ایمنی کودک را تقویت می کند. تغذیه با شیر مادر در شش ماه اول موثرترین استراتژی برای تقویت سیستم ایمنی کودک است. آنتی بادی های تولید شده توسط بدن مادر در شیر مادر یافت می شود. این آنتی بادی ها تا زمان بلوغ سیستم ایمنی کودک به مبارزه با عفونت کمک می کند. شیر مادر منبع حیاتی مواد مغذی برای کودک شما خواهد بود تا زمانی که شما شروع به خوردن غذاهای جامد به طور کامل از نوشیدن شیر مادر خودداری کنید.

پروتئین:

پروتئین ها آنتی بادی هایی را تشکیل می دهند که به کودک شما در مبارزه با بیماری ها کمک می کند. در مقایسه با بزرگسالان ، کودکان در کل رژیم غذایی خود به نسبت بیشتری پروتئین نیاز دارند. هر وعده غذایی که به فرزند خود می دهید باید حاوی منبع پروتئین باشد. رژیم های گیاهی و غیر گیاهی می توانند پروتئین کافی را برای فرزند شما تأمین کنند.

منابع پروتئینی عبارتند از:

نخود ، عدس ، لوبیا و حبوبات نمونه هایی از حبوبات هستند. همچنین شامل گوشت گاو ، غذاهای دریایی و

شیر ، ماست و پنیر نمونه هایی از محصولات لبنی هستند.

آجیل (تخم مرغ خوب پخته شده) (له شده یا پودر شده تا کودک در معرض گیر افتادن در گلو قرار نگیرد و آن را فقط در مواقعی که خانواده سابقه حساسیت به میوه های خشک ندارند) ، قارچ ، به عنوان مثال ، که خوب پخته شده اند.

مهم است که به خاطر داشته باشید که نباید تا یک سالگی به نوزاد شیر گاو یا گاومیش بدهید. شیر را می توان در آشپزی استفاده کرد ، اما بهتر است آن را به عنوان نوشیدنی مصرف کنید.

پروبیوتیک ها:

غذاهایی که حاوی پروبیوتیک هستند شامل باکتری های مفید هستند که سالم و سالم هستند. پروبیوتیک ها باکتری های مضر را دور نگه می دارند. همچنین با کاهش تعداد میکروب های مضر که از طریق روده ها وارد جریان خون می شوند ، به سلامت بدن نوزاد کمک می کند. دستورهای ماست و ماست مانند lassi ، laban و raita سرشار از پروبیوتیک هستند. پروبیوتیک ها به ویژه برای کودک هنگام دندان درآوردن مفید هستند.

پری بیوتیک ها:

پری بیوتیک ها باکتری های مفیدی را تغذیه می کنند که با عفونت در بدن ما مبارزه می کنند. در نتیجه ، غذاهای پروبیوتیک و همچنین غذاهای پری بیوتیک را در رژیم غذایی کودک خود قرار دهید.

پری بیوتیک های طبیعی را می توان در غذاهای زیر یافت:

موز

پیاز

سیر

گوجه فرنگیها

پوره موز و ماست یک میان وعده سالم یا وعده غذایی تقویت کننده سیستم ایمنی است. هر دو پروبیوتیک و پری بیوتیک گنجانده شده است.

اساسی:

فیبر یکی از بهترین غذاهای پری بیوتیک است. می توانید از آرد غلات کامل نان یا چاپاتی تهیه کنید تا فیبر را به رژیم غذایی فرزند خود اضافه کنید. هنگام تهیه نان یا چاپاتی سعی کنید از آرد غلات کامل به جای آرد سفید استفاده کنید. میوه ها نیز منبع خوبی از فیبر هستند. آب میوه فاقد فیبر است ، بنابراین همیشه بهتر است به جای آب میوه به کودک میوه کامل بدهید.

ویتامین سی:

ویتامین C از سیستم ایمنی قوی پشتیبانی می کند. بسیاری از منابع ویتامین C دارای طعم ترش هستند. در نتیجه ، ممکن است مدتی طول بکشد تا کودک شروع به مصرف آنها کند. وقتی این غذاها در اوایل رژیم غذایی کودک معرفی شوند ، کودک تمایل بیشتری به امتحان آنها دارد و به خوردن غذاهای سالم عادت می کند.

منابع خوب ویتامین C عبارتند از:

مرکبات مانند لیمو ، لیمو و پرتقال

توت مانند آملا ، نیلابر ، توت فرنگی ، انگور فرنگی

فلفل هندی

سیب زمینی شیرین

گواوا

کلم سبز

گوجه فرنگیها

برای دریافت ویتامین C می توانید سیب زمینی شیرین و پوره فلفل دلمه ای را به فرزند خود بدهید.

اهن:

کمبود آهن می تواند سیستم ایمنی بدن نوزاد را مختل کرده و خطر عفونت و بیماری نوزاد را افزایش دهد.

آهن در کودکان بیشتر از بزرگسالان مورد نیاز است. گوشت ، مرغ ، تخم مرغ ، سبزیجات برگ سبز ، سبزی خردل ، شنبلیله ، لوبیا ، بادام زمینی و سایر غذاهای غنی از آهن باید در رژیم غذایی شما گنجانده شود.

برای اطمینان از دریافت آهن کافی از کودک ، غذاهای غنی از آهن را با رژیم غذایی سرشار از ویتامین C ترکیب کنید.

اسیدهای چرب ضروری:

اسیدهای چرب ضروری ، چربی های مفیدی هستند که به سیستم ایمنی در تشخیص و مبارزه با بیماری ها کمک می کنند.

شیر مادر مقدار کافی EFA را برای کودک شما فراهم می کند. مطمئن شوید که به اندازه کافی اسیدهای چرب ضروری در رژیم غذایی خود دارید.

از آنجا که در طول روز کمتر شیر می گیرید و شیر می دهید ، منابع اضافی اسیدهای چرب را در رژیم غذایی هفتگی کودک خود قرار دهید.

رژیم های غنی از اسیدهای چرب عبارتند از:

ماهی های چرب مانند خاک اره ، ماهی ، ماهی قزل آلا ، ماهی قزل آلا و میوه های خشک

حبوبات ، نخود ، لوبیا ، ماهی خال مخالی ، ماهی قزل آلا ، روغن کبد ماهی ، شاه ماهی ، صدف ، ساردین ، ​​آنچوی ، خاویار و غیره.

میوه ها و سبزیجات:

ویتامین A ، روی ، سلنیوم و منیزیم برای داشتن سیستم ایمنی کاملاً سالم باید در رژیم غذایی کودک گنجانده شود.

به کودک رژیم غذایی سالم و متنوعی بدهید که شامل میوه ها ، سبزیجات ، میوه های خشک شده و محصولات لبنی باشد تا مطمئن شوید که کودک هر آنچه را که نیاز دارد دریافت کند.

هر بار فقط یک وعده غذایی جدید به کودک خود بدهید ، سپس پنج روز صبر کنید تا یک وعده غذایی دیگر به او بدهید. این نشان می دهد که آیا کودک به غذای خاصی حساسیت دارد یا نه.

ادویه ها:

اجزای آنتی اکسیدانی ، ضد التهابی و ضد باکتریایی در برخی ادویه جات هندی وجود دارند که می توانند به سیستم ایمنی کودک شما کمک کنند. ادویه هایی که برای ایمنی کودک مفید هستند ، مانند زردچوبه ، سیر ، میخک ، ریحان ، زعفران و غیره ، می توانند به مقدار کم به رژیم غذایی کودک اضافه شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *