قهوه چه ویژگی هایی دارد؟ | خبر فارسی


گروه سلامت خبرگزاری فارس:قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در جهان است و به دلیل داشتن آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی فراوان برای سلامت بدن مفید است.

ادعا می شود که نوشیدن قهوه خطر ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی، سرطان و بیماری های کبدی را کاهش می دهد.

فواید و فواید قهوه برای سلامت بدن

1. حاوی مواد مغذی ضروری است.

یک فنجان قهوه مواد مغذی زیادی دارد:

ویتامین B2، ویتامین B5، منگنز و پتاسیم، منیزیم و ویتامین B3، آنتی اکسیدان ها و پلی فنول ها.

2. به چربی سوزی کمک می کند.

کافئین تقریباً در هر مکمل چربی سوز تجاری یافت می شود و یکی از معدود مواد طبیعی است که می تواند به چربی سوزی کمک کند.

3. می تواند عملکرد فیزیکی را بهبود بخشد.

کافئین سیستم عصبی را تحریک می کند، به تجزیه سلول های چربی کمک می کند و میزان اپی نفرین (آدرنالین) را در خون افزایش می دهد.

این هورمون بدن شما را برای فعالیت بدنی شدید آماده می کند. کافئین چربی بدن را تجزیه می کند و اسیدهای چرب آزاد را به عنوان سوخت تامین می کند.

با توجه به این اثرات، جای تعجب نیست که کافئین می تواند عملکردهای بدن را به طور متوسط ​​11 تا 12 درصد بهبود بخشد.

4. می تواند سطح انرژی را بهبود بخشد و شما را باهوش تر کند.

قهوه حاوی محرکی به نام کافئین است که به افراد کمک می کند کمتر احساس خستگی کنند و سطح انرژی خود را افزایش دهند.

پس از نوشیدن قهوه، کافئین جذب جریان خون می شود و به مغز می رود. در مغز، کافئین انتقال دهنده عصبی آدنوزین را مهار می کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، سایر انتقال دهنده های عصبی، مانند نوراپی نفرین و دوپامین، افزایش می یابند که منجر به افزایش فعالیت عصبی می شود.

مطالعات کنترل شده متعدد در انسان نشان داده است که قهوه حافظه را بهبود می بخشد و خلق و خو، هوشیاری، سطح انرژی و عملکرد مغز را بهبود می بخشد.

قهوه حاوی محرکی به نام کافئین است که به افراد کمک می کند کمتر احساس خستگی کنند و سطح انرژی خود را افزایش دهند.

5. ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد.

دیابت نوع 2 یک مشکل عمده سلامتی است که در حال حاضر میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد و با افزایش سطح قند خون به دلیل مقاومت به انسولین یا کاهش ظرفیت ترشح انسولین مشخص می شود.

قهوه خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.تحقیقات گسترده نشان داده است که نوشیدن یک فنجان قهوه در روز خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تا 7 درصد کاهش می دهد.

6. می تواند از شما در برابر بیماری آلزایمر و زوال عقل محافظت کند.

بیماری آلزایمر عامل اصلی زوال عقل در سراسر جهان است. معمولاً افراد بالای 65 سال را مبتلا می کند و هیچ درمان شناخته شده ای وجود ندارد.

مطالعات متعدد نشان داده است افرادی که قهوه می نوشند 65 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر هستند.

مطالعات نشان می دهد افرادی که قهوه می نوشند کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری پارکینسون هستند.

7. ممکن است خطر پارکینسون را کاهش دهد.

بیماری پارکینسون دومین بیماری شایع عصبی است که در اثر مرگ نورون های تولید کننده دوپامین در مغز شما ایجاد می شود. مانند آلزایمر، هیچ درمانی شناخته شده برای این بیماری وجود ندارد.

مطالعات نشان می دهد افرادی که قهوه می نوشند کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری پارکینسون هستند.

8. برای سلامت کبد مفید است.

کبد شما یک اندام شگفت انگیز است که صدها عملکرد مهم را انجام می دهد. بسیاری از بیماری های کبدی رایج هستند که مهم ترین آنها هپاتیت و بیماری کبد چرب است، جالب اینجاست که قهوه می تواند خطر ابتلا به سیروز را کاهش دهد.

9. به درمان افسردگی کمک می کند.

افسردگی یک بیماری روانی جدی است که می تواند کیفیت زندگی را به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهد.

10. می تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

سرطان یکی از علل اصلی مرگ و میر در جهان است. این بیماری با رشد کنترل نشده در سلول ها مشخص می شود. قهوه خطر ابتلا به سرطان کبد و روده بزرگ را کاهش می دهد.

11. خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

12. طول عمر را افزایش می دهد.

با توجه به اینکه نوشیدن قهوه خطر ابتلا به بیماری های مختلف را کاهش می دهد، منطقی به نظر می رسد که می تواند طول عمر را افزایش دهد.چند مطالعه نشان داده است که مصرف کنندگان قهوه کمتر احتمال دارد که به طور ناگهانی بمیرند.

عوارض و مضرات قهوه

1. خطر شکستگی استخوان را افزایش می دهد.

2. بارداری

شواهدی وجود دارد که بین مصرف زیاد قهوه و سقط جنین، وزن کم هنگام تولد و زایمان زودرس ارتباط وجود دارد.

3. خطر ابتلا به اندومتریوز را افزایش می دهد.

گفته می شود که نوشیدن بیش از حد قهوه خطر ابتلا به اندومتریوز را در زنان افزایش می دهد.

4. ممکن است باعث رفلاکس معده شود.

افرادی که زیاد قهوه می نوشند ممکن است کمی بیشتر در معرض ابتلا به بیماری ریفلاکس معده باشند.

5. اضطراب را افزایش می دهد.

مصرف بیش از حد کافئین می تواند خطر اضطراب را افزایش دهد. به خصوص در افراد مبتلا به اختلال اضطراب یا اختلال اضطراب اجتماعی. قهوه یک نوشیدنی بسیار محبوب در سراسر جهان است که فواید زیادی برای سلامتی دارد.

نوشیدن یک فنجان قهوه در روز به افزایش انرژی، چربی سوزی و بهبود عملکرد بدن کمک می کند و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها مانند دیابت نوع 2، سرطان و آلزایمر و پارکینسون را کاهش می دهد. قهوه همچنین می تواند طول عمر را افزایش دهد.

فرزاد شیدفر، استاد گروه تغذیه، دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، درباره استفاده از قهوهوی با بیان اینکه استفاده از قهوه جایگاه ویژه ای پیدا کرده است، گفت: مردم محدودیت خاصی در استفاده از آن دارند و نمی توان از آن فراتر رفت.

وی افزود: مصرف زیاد قهوه در جذب آهن و کلسیم در بدن اختلال ایجاد می کند؛ یعنی اگر قهوه را با مواد غذایی حاوی کلسیم و آهن بنوشیم می تواند جذب این دو ماده را در بدن کاهش دهد، بنابراین به ویژه در کسانی که کمبود آهن یا کلسیم دارند، استفاده از قهوه توصیه نمی شود یا حداقل نوشیدن قهوه بین وعده های غذایی برای افزایش جذب کلسیم و آهن در معده توصیه می شود. می توان از آن جلوگیری کرد.

در دوران بارداری با احتیاط بنوشید.

استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به میزان مصرف قهوه در دوران بارداری گفت: در مصرف قهوه در این دوران باید احتیاط کرد. این بدان معناست که زنان باردار باید مصرف قهوه خود را در سه ماهه اول بارداری محدود کنند. زیرا می تواند روی جنین تاثیر منفی بگذارد.

زنان باردار باید فقط 2 فنجان قهوه بنوشند.

شیدفر گفت: حداکثر مصرف قهوه در دوران بارداری دو فنجان در روز است. با توجه به اینکه هر فنجان 100 میلی گرم کافئین دارد، زنان باردار حداکثر 200 میلی گرم کافئین در روز دارند که بهتر است کمتر مصرف کنند.

قهوه رابطه بدی با رفلاکس معده دارد

شیدفر گفت: مصرف قهوه باید به شدت برای افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی، ورم معده یا سوزش معده محدود شود. زیرا در چنین افرادی می توان اسید معده کافی را به مری بازگرداند و سوزش سر دل را افزایش داد.

2 تا 3 فنجان قهوه مجاز است.

وی افزود: بنابراین افراد نباید قهوه بنوشند، میزان کافئین موجود در قهوه نیز متفاوت است، به عنوان مثال در مخلوط معمولی یک فنجان قهوه که 220 میلی گرم است، حدود 100 میلی گرم کافئین ایجاد می شود، بنابراین، مصرف 2 تا 3 فنجان قهوه در روز توصیه می شود.

کاهش 45 درصدی خودکشی در میان مصرف کنندگان قهوه

شیدفر افزود: اگر چه مشخص شده است افرادی که به طور متوسط ​​2 تا 3 فنجان قهوه در روز می نوشند، 45 درصد کمتر در معرض خطر خودکشی قرار دارند، به عبارت دیگر تأثیر مثبتی بر خلق و خو دارند، افسردگی و افسردگی خواهند داشت. اضطراب

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران با استناد به مطالعات دیگری در زمینه مصرف قهوه گفت: طبق مطالعات انجام شده مصرف قهوه تاثیر خوبی بر کبد چرب دارد. البته نوشیدن زیاد قهوه خطرناک است. یعنی اگر زیاد استفاده کنیم، خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را افزایش می دهد.

ابتلا به بیماری های مختلف نهفته در قهوه خورها

وی ادامه داد: به عبارت دیگر به نظر می رسد افرادی که بیش از 6 فنجان در روز غذا می خورند در معرض ابتلا به سایر بیماری ها قرار دارند. بنابراین باید کمتر از 6 فنجان در روز مصرف کنیم و مقدار توصیه شده 2 تا 3 فنجان در روز است.

مشکل قهوه با پوکی استخوان

شیدفر با اشاره به مصرف قهوه در افراد مبتلا به پوکی استخوان گفت: مصرف قهوه در افراد مبتلا به پوکی استخوان باعث کاهش کلسیم در رژیم غذایی آنها می شود یا قهوه را با غذا می نوشند.

زمان عالی برای نوشیدن قهوه

وی درباره بهترین زمان برای نوشیدن قهوه توضیح داد: زمان مناسب برای نوشیدن قهوه تصور می شود، زمانی که انسان صبح از خواب بیدار می شود زمان مناسبی برای نوشیدن قهوه نیست، اما باید در فواصل زمانی 3 . تا 4 ساعت پس از بیدار شدن از خواب؛ یعنی اگر انسان ساعت 6 صبح از خواب بیدار شود، ساعت 10 صبح قهوه می نوشد.

کم خوابی کافی

استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: یا افرادی که شب ها قهوه می نوشند چون نوشیدن قهوه هوشیاری انسان را افزایش می دهد خواب او را مختل می کند. در نتیجه، برای کسانی که می خواهند استراحت کنند، بهتر است به فاصله زمانی بین خواب و زمان نوشیدن قهوه توجه کنند.

شیدفر با اشاره به اینکه قهوه ادرار آور است و باعث افزایش ادرار می شود، افزود: در سالمندان مصرف مکرر قهوه باعث افزایش ادرار، بی نظمی و یا افزایش ادرار می شود.

انتهای پیام/