مراقبت های بهداشتی زنده


چاقی در مردان و زنان متفاوت است

چربی بدن بر مردان و زنان متفاوت تأثیر می گذارد.

ترکیبی از تجمع چربی شکمی و تجمع چربی گلوتئوفمورال نیز به ویژه در زنان مشاهده می شود. (عکس: نمایندگی / Pixabay)

بمبئی: چاقی در زنان بیشتر از مردان در سراسر جهان شایع است. زمان تغییر نام واژه چاقی به “Obes-Sweety” رسیده است.

چربی یک موضوع پیچیده تر از یک موضوع کنترل خود است. افراد چاق ، به ویژه زنان ، دختران نوجوان و افراد چاق مریض کننده همچنان در زمینه هایی مانند تحصیل در دانشگاه ، اشتغال و فرصت های اجتماعی با تبعیض روبرو هستند.

قربانیان غالباً خود را در یک حلقه معیوب از عزت نفس پایین ، افسردگی ، پرخوری به عنوان دلداری ، افزایش چربی ، طرد اجتماعی ، و دیگر اقدامات خود شکست ، گرفتار می کنند. در این فرآیند ، زنان با مشکلات سلامتی انواع مختلفی از مردان مواجه می شوند که چربی مشابهی دارند.

اکثر بزرگسالان به دلیل سیستم پیچیده مکانیسم های خنثی ، هورمونی و شیمیایی که تعادل بین مصرف انرژی را در محدوده نسبتاً دقیق بررسی می کنند ، وزن بدن خود را ثابت نگه می دارند.

ناهنجاری های این مکانیسم ها ، که بسیاری از آنها به طور کامل شناخته نشده اند ، باعث نوسانات اغراق آمیزی در وزن آنها می شود که شایع ترین مشکل اضافه وزن و چاقی است.

وزن بدن مجموع استخوان ، ماهیچه ، اندام ها ، مایعات بدن و بافت چربی است. هیچ دلیل بیولوژیکی وجود ندارد که نشان دهد افراد باید با افزایش سن ، وزن بدن خود را افزایش دهند مگر اینکه بخواهند افزایش دهند ، بلکه می خواهند توده عضلانی خود را به طور داوطلبانه افزایش دهند.

افزایش وزن ناشی از افزایش چربی در دوران بارداری و شیردهی روانی است و باید به موقع بازیابی شود. چربی ، ذخیره اولیه انرژی بدن ، به صورت تری گلیسیرید در رسوبات تشکیل شده از بافت چربی ذخیره می شود.

چربی بدن مناسب برای یک زن بالغ بین 20 تا 25 درصد وزن بدن را شامل می شود که تقریباً 12 درصد آن به عنوان چربی ضروری است. در زنان ، چربی ضروری شامل 5 تا 9 درصد چربی بدن مخصوص جنسیت در سینه ، ناحیه لگن و ران است.

این چربی ضروری در هر دو جنس شامل چربی ذخیره شده در مغز استخوان ، قلب ، ریه ، کبد ، طحال ، کلیه ها ، روده ها ، ماهیچه ها و بافت های غنی از لیپید در سیستم عصبی است و برای عملکرد طبیعی فیزیولوژیکی ضروری است.

چربی ذخیره چربی است که در بافت چربی در زیر پوست و اطراف اندام های داخلی تجمع می یابد تا از آسیب در امان بماند.

انواع چاقی:

  • نوع 1 – توده اضافی بدن یا درصد چربی – غلبه عمومی بدن ، منطقه خاصی ندارد.
  • نوع 2: تنه زیر جلدی اضافی (آندریود): چربی شکمی ، چربی زیر جلدی اضافی در تنه ، به ویژه در ناحیه شکم که رسوب چربی اندرویدی یا “شکل سیب” نیز نامیده می شود ، این نوع چاقی در بین مردان شایع تر است و ارتباط بسیار بالایی با آن دارد. با مقاومت به انسولین
  • نوع 3 چاقی مرکزی / چربی احشایی شکمی اضافی: مقدار بیش از حد چربی در ناحیه احشایی شکم (حفره شکمی) و با عوامل خطری مانند عدم تحمل گلوکز ، چربی خون و فشار خون بالا ارتباط دارد. افزایش سن نیز عامل مهمی در تجمع چربی احشایی است.
  • نوع -4 چربی مفاصل ران (زینوئید): رسوب چربی اضافی در ناحیه ران و باسن ، چاقی “گلابی شکل” نیز نامیده می شود. چاقی شینوئید بیشتر در زنان شایع است و ذخایر چربی ذخیره انرژی برای حمایت از نیازهای بارداری و شیردهی است.

زنانی که دارای نوع شینوئید چاق هستند مشکلات سلامتی مانند سندرم متابولیک یا تغییر متابولیسم گلوکز در زنان چاق با وزن یکسان که چربی را در ناحیه شکم حمل می کنند ، ندارند. چاقی مرکزی

زنان یائسه الگوی ذخیره چربی شکمی را با دقت بیشتری دنبال می کنند. در نتیجه ، این زنان در معرض افزایش قند خون ، چربی ها و اختلالات فشار خون هستند. ترکیبی از تجمع چربی شکمی و تجمع چربی گلوتئوفمورال نیز به ویژه در زنان مشاهده می شود.

توزیع چربی منطقه ای خطر افزایش چربی خون در بزرگسالان چاق را مشخص می کند. در مردان و زنان چاق در دوران نوجوانی ، میزان بیماری های قلبی عروقی و دیابت افزایش می یابد.

* سلب مسئولیت: این مقاله توسط دکتر کیران روکادیکار ، رئیس Liven Healthcare Pvt ارائه شده است. آموزشی ویبولیتین ، پزشک چاقی و مشاور چاقی. نظرات بیان شده در این مقاله نظرات شخصی نویسنده است. حقایق و نظرات موجود در مقاله منعکس کننده دیدگاه های Deccan Chronicle نیست و Deccan Chronicle هیچ مسئولیت یا مسئولیتی در این زمینه ندارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *