مروری کوتاه بر رژیم کتوژنیک

رژیم کتوژنیک ، که به طور عامیانه رژیم کتو نامیده می شود ، یک رژیم غذایی رایج است که حاوی مقادیر زیادی چربی ، پروتئین کافی و کربوهیدرات کم است. همچنین رژیم کم کربوهیدرات و پرچرب (LCHF) و رژیم کم کربوهیدرات نامیده می شود.

این دارو در درجه اول برای درمان صرع که به داروهای این بیماری پاسخ نمی دهد ، فرموله شده است.

این رژیم غذایی در ابتدا در سال 1921 توسط دکتر راسل وایلدر در کلینیک مایو منتشر شد. دکتر وایلدر دریافت که بیماران صرع ناشتا به کاهش تعداد علائم کمک می کنند. در زمان انتشار ، چند گزینه دیگر برای درمان صرع وجود نداشت.

رژیم کتوژنیک در چند دهه آینده به طور گسترده ای در درمان صرع در کودکان و بزرگسالان مورد استفاده قرار گرفته است. در چندین مطالعه بر روی صرع ، حدود 50 درصد از بیماران حداقل 50 درصد کاهش تشنج را گزارش کردند.

با این حال ، ظهور داروهای ضد تشنج در دهه 1940 و بعدا رژیم کتوژنیک را به داروی “جایگزین” واگذار کرد. اکثر پزشکان و بیماران در مقایسه با پایبندی به رژیم سخت کتوژنیک ، استفاده از قرص ها را بسیار آسان تر نشان دادند. بعداً در درمان صرع توسط اکثر متخصصان نادیده گرفته شد.

در سال 1993 ، جیم آبراهامز ، تهیه کننده هالیوود ، علاقه جدیدی را به رژیم کتوژنیک برانگیخت. ابراهیم پسر دو ساله اش چارلی را برای درمان صرع به بیمارستان جان هاپکینز برد. چارلی ظرف چند روز پس از استفاده از رژیم کتوژنیک ، کنترل سریع تشنج را تجربه کرد.

جیم آبراهامز بنیاد چارلی را در سال 1994 ایجاد کرد که به احیای تلاش های تحقیقاتی کمک کرد. تولید فیلم تلویزیونی “اول ضرر نکن” با بازی مریل استریپ ، همچنین به ترویج رژیم کتوژنیک بسیار کمک کرد.

وعده های غذایی به گونه ای طراحی شده اند که پروتئین مورد نیاز بدن را برای رشد و ترمیم بدن تأمین می کند. محاسبه مقدار کالری مصرف شده برای تأمین مقادیر کافی که بتواند وزن مناسب برای قد و وزن کودک را تحمل و حفظ کند ، انجام شد.

مفاهیم اساسی رژیم کتوژنیک

رژیم کتوژنیک کلاسیک دارای نسبت 4: 1 چربی به “ترکیب پروتئین و کربوهیدرات” است.

تقسیم کلی کالری روزانه رژیم کتوژنیک به شرح زیر است:

  • 60 تا 80 درصد کالری حاصل از چربی ها است
  • 20 تا 25 درصد پروتئین
  • 5 تا 10 درصد کربوهیدرات

نسبت غذا در رژیم کتوژنیک به گونه ای تنظیم شده است که به بدن در ایجاد و حفظ حالت کتوز کمک می کند.

با این حال ، چشم انداز کتوژنیک هم در کاربرد و هم در اجرای آن گسترش چشمگیری داشته است. اگرچه رژیم کتوژنیک کلاسیک هنوز هم امروزه به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد ، اما اکنون مبنایی برای توسعه چندین پروتکل جایگزین کتوژنیک ایجاد کرده است.

رژیم های کتوژنیک اساساً مصرف حدود 20 تا 50 گرم کربوهیدرات در روز را تشویق می کند. مصرف پروتئین در حد متوسط ​​است و عمدتا به عواملی مانند جنسیت ، قد و سطح فعالیت افراد بستگی دارد. در اصل ، کالری کلی رژیم غذایی بر اساس میزان چربی مصرفی متعادل است.

نسبت چربی و پروتئین در رژیم کتوژنیک

افزایش مصرف چربی سالم تمرکز اصلی رژیم کتوژنیک است. علاوه بر این ، هدف این است که همیشه حالت کتوز را حفظ کنید ، بنابراین بدن شما می تواند از چربی بدن بیشتری به عنوان سوخت استفاده کند.

بدن چربی ها و پروتئین ها را متفاوت هضم می کند. مسلماً چربی بهترین منبع انرژی بدن است و در حالت کتوز ، بدن می تواند از چربی بدن و چربی رژیم غذایی نیز استفاده کند.

به طور کلی ، چربی ها تأثیر بسیار محدودی بر سطح قند خون و تولید انسولین در بدن شما دارند. با این حال ، اگر پروتئین در مقادیر زیاد بیش از نیاز بدن شما مصرف شود ، بر این دو سطح تأثیر می گذارد.

حدود 56 درصد پروتئین اضافی مصرف شده به قند تبدیل می شود. این امر باعث برهم خوردن حالت کتوز سوختگی طولانی مدت در نتیجه واکنش بدن به گلوکز ایجاد شده از تجزیه پروتئین می شود.

بسته به نوع و منبع چربی های خورده شده ، رژیم غذایی پرچرب می تواند بسیار سالم تر باشد. کاهش مصرف کربوهیدرات و افزایش مصرف بیشتر چربی های اشباع شده عمدتا از اسیدهای چرب زنجیره متوسط ​​، مشخصات چربی بدن را تا حد زیادی بهبود می بخشد.

رژیم کتوژنیک سطح کلسترول HDL (خوب) را افزایش می دهد و در عین حال سطح تری گلیسیرید را کاهش می دهد. این دو عامل نشانگر اصلی بیماری های قلبی هستند.

نسبت کمتر از 2.0 در نسبت تری گلیسیرید-HDL به این معنی است که شما خوب هستید. با این حال ، هرچه این نسبت به 1.0 یا کمتر نزدیک شود ، قلب شما سالم تر خواهد بود.

این نوع چربی با افزایش محافظت در برابر حملات قلبی و سایر مشکلات قلبی عروقی همراه است.

افزایش مصرف پروتئین بدون چربی در رژیم غذایی می تواند باعث “گرسنگی خرگوش” شود. گرسنگی خرگوش شرایطی است که در آن مقدار کافی چربی وجود ندارد. این وضعیت در رژیم های غذایی که عمدتاً از پروتئین بدون چربی تشکیل شده اند دیده می شود.

یکی از علائم اصلی گرسنگی خرگوش اسهال است. اسهال معمولاً شدید است و می تواند منجر به مرگ شود. این معمولاً در 3 روز اول تا یک هفته رژیم های پروتئینی بدون چربی خالص اتفاق می افتد. اگر در روزهای بعد مقدار کافی چربی مصرف نشود ، اسهال می تواند بدتر شود و منجر به کم آبی بدن و مرگ احتمالی شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *