مزایا و معایب دویدن

دویدن یکی از بهترین تمرینات قلبی عروقی و چربی سوزی است. به مهارت خاصی نیاز ندارد. آهسته دویدن خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد. با وجود مزایایی که دارد، آهسته دویدن هنوز برای همه توصیه نمی شود. در اینجا به برخی از مزایا و معایب دویدن می پردازیم.

آهسته دویدن نوعی یورتمه یا دویدن با سرعت آرام آرام است. هدف اصلی افزایش تناسب اندام با استرس کمتر بر بدن نسبت به دویدن سریعتر است. قلب را تقویت می کند و به سوزاندن چربی اضافی کمک می کند. این کار به مهارت خاصی نیاز ندارد، هزینه کمی دارد و تقریباً در همه جا قابل انجام است.

برخی دیگر از فواید دویدن برای سلامتی عبارتند از:

o دویدن یکی از بهترین تمرینات قلبی عروقی و چربی سوزی است. آهسته دویدن قلب را بهبود می بخشد، تون و قدرت ماهیچه های شما را بهبود می بخشد و استرس را از بین می برد، علاوه بر آن با پوکی استخوان، آرتریت نیز مقابله می کند و خطر بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

o دویدن به کاهش چربی های سرسخت شکم کمک می کند. از آنجایی که آهسته دویدن کالری بیشتری نسبت به پیاده روی می سوزاند، زیرا در هر مایل اکسیژن بیشتری نسبت به پیاده روی مصرف می کنید. جابجایی چربی های سرسخت می تواند بسیار سخت باشد، و یک برنامه دویدن واقعا می تواند به کاهش آخرین چربی سرسخت شما کمک کند.

o اشتها را بهبود می بخشد و شما را از یبوست و سایر ناراحتی های معده خلاص می کند.

از آنجایی که آهسته دویدن یک ورزش تحمل وزن است، باعث می شود استخوان مواد معدنی را حفظ کند و در نتیجه از بازسازی/نگهداری استخوان های قوی حمایت می کند.

فواید روانی دویدن شامل اعتماد به نفس و شخصیت سازی و تقویت نگرش است. آهسته دویدن همچنین با افزایش جریان خون به مغز، آوردن قند و اکسیژن اضافی، استرس و افسردگی را کاهش می دهد، که می تواند در هنگام تمرکز کمک کند.

فواید دیگر آهسته دویدن شامل افزایش تعداد گلبول های قرمز و سطح هموگلوبین در خون است که به این معنی است که اکسیژن را بسیار موثرتر به سراسر بدن منتقل می کنید.

با وجود مزایای آن، دویدن برای همه توصیه نمی شود. برخی از مضرات آهسته دویدن عبارتند از:

در مقایسه با پیاده‌روی، آهسته دویدن فشار بیشتری به بدن شما وارد می‌کند، بنابراین احتمال گرفتگی عضلات و آسیب‌های مفصلی، از جمله مچ پا، ران و مهره‌های کمری کمر وجود دارد.

آهسته دویدن همچنین بر ناحیه جلویی ساق پا فشار می‌آورد و معمولاً باعث درد و تحریک بافت همبند می‌شود که به آن مفاصل شیفتی می‌گوییم.

در نتیجه، به همه این دلایل، آهسته دویدن ممکن است بهترین انتخاب ورزش اولیه برای افرادی که به طور قابل توجهی اضافه وزن دارند یا افرادی که مشکلات سلامتی یا عضلانی دارند، نباشد.