منابع غذایی آنتی اکسیدان ها دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه در اصفهان


منابع غذایی مهم آنتی اکسیدان ها

در قسمت قبلی سایت ، دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه در اصفهان ، در مورد آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها صحبت کرد. در این بخش ، منابع غذایی آنتی اکسیدان ها را مورد بحث قرار می دهیم تا بتوانید تا انتها با ما باشید.

سبزی آور

بیشتر سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان های مهم موجود در سبزیجات شامل ویتامین C ، ویتامین E ، کاروتنوئیدها و فلاونوئیدها است. برخی از سبزیجات حتی بیشتر از میوه ها آنتی اکسیدان (بتاکاروتن) دارند. به طور کلی ، پخت سبزیجات تأثیر منفی زیادی بر محتوای آنتی اکسیدان آنها ندارد. سبزیجات مهم شامل کلم بروکلی ، گل کلم ، تربچه و شلغم است. قسمت های سبز این سبزیجات سرشار از گلوکوزینولات است که منبع غنی آنتی اکسیدان در رژیم های غذایی رایج در آسیا است. تحقیقات زیادی در مورد سیر انجام شده است. اما خواص آنتی اکسیدانی آن هنوز مورد تردید است. با این حال ، مطالعات اثرات ضد باکتریایی و ضد سرطانی سیر را تأیید کرده اند.

آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها  متخصص تغذیه اصفهان

میوه ها

میوه ها مانند سبزیجات حاوی مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان های مهم موجود در میوه ها شامل ویتامین C و فلاونوئیدها است. زردآلو و هندوانه همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی کاروتنوئید هستند. میزان ویتامین C موجود در میوه ها متفاوت است. به نظر می رسد میوه های رنگ روشن دارای آنتی اکسیدان بیشتری هستند و همچنین میوه ها یا سبزیجات رنگی حاوی آنتی اکسیدان های بیشتری نسبت به میوه هایی هستند که فقط پوست رنگی دارند.

نان و غلات

برخی از غلات حاوی مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان هستند. به نظر می رسد غلات کامل دارای محتوای آنتی اکسیدانی بالاتری نسبت به محصولات تصفیه شده هستند. فرآیندهای انجام شده بر روی غلات می تواند تأثیر قابل توجهی بر محتوای آنتی اکسیدان آنها داشته باشد. اما امروزه برخی از غذاها غلات مانند غلات صبحانه را با برخی آنتی اکسیدان های مفید غنی می کنند. افزودن آجیل مانند کشمش به برخی محصولات غلات صبحانه می تواند میزان آنتی اکسیدان آنها را افزایش دهد. تحقیقات نشان داده است که نگهداری این مواد غذایی میزان آنتی اکسیدان آنها را کاهش می دهد.

نوشیدنی

قهوه ، کاکائو و چای سبز و سیاه از منابع مهم آنتی اکسیدان ها هستند. مهمترین آنتی اکسیدان های موجود در این نوشیدنی ها فلاونوئیدها هستند. غنی بودن و سبکی چای و قهوه نیز نشان دهنده میزان آنتی اکسیدان آنهاست. افزودن شیر محتوای فلاونوئید چای را کاهش نمی دهد. در برخی از نقاط جهان از تزریق گیاهان بومی نیز استفاده می شود. برخی از این تزریق ها اغلب حاوی آنتی اکسیدان های ناشناخته هستند. زمان دم کردن چای نیز می تواند بر میزان آنتی اکسیدان آن تأثیر بگذارد.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا اطمینانانی با ارائه روشهای اولیه تغذیه ، کمیت و نحوه غذا خوردن می تواند نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی اصفهان کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

غذاهای مفید و مضر برای حساسیت غذایی

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

راهکارهای کنترل گرسنگی

راهنمای خرید لبنیات

آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها



دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *