مورفوتایپ ها در بدنسازی

همه ما از نظر هیپرتروفی عضلانی برابر نیستیم. تفاوت در سرعت متابولیسم ما نهفته است. هرچه سریعتر باشد، کالری دریافتی سریعتر سوزانده می شود. به خاطر داشته باشید که صرف نظر از مورفوتایپ، هر فردی با تطبیق رژیم غذایی خود این شانس را دارد که در بدنسازی پیشرفت کند.

تیپ بدنی اکتومورف.

یک فرد اکتومورفیک لاغر است، ساختار استخوانی ظریف و ماهیچه های بلندی دارد. متابولیسم او بسیار سریع است، این بدان معنی است که عضله سازی دشوارتر از سایر افراد است. مزیت این مورفوتایپ در بدنسازی این است که بدنساز برای دستیابی به تعریف خوب عضلانی نیازی به انجام تمرینات چربی سوزی ندارد. به سادگی با کاهش کالری دریافتی کمتر از کالری مصرفی روزانه، بدن او به طور طبیعی نیازمند می شود. چاره ای جز جذب مستقیم از ذخایر چربی نخواهد داشت.

در واقع این مورفوتایپ در بدنسازی مفید نیست، بلکه در ورزش های استقامتی مفید است. بدن در حال حاضر مقدار قابل توجهی کالری برای حفظ وزن فعلی سوژه مصرف می کند. برای رشد ماهیچه های آن، باید به مقدار زیاد و به طور منظم غذا بخورد تا از کالری مورد نیاز آن در زمان استراحت فراتر رود. هر 3 ساعت یک میان وعده عالی است. پس باید کربوهیدرات و چربی مصرف کنید! اگر بدن شما فاقد این مواد مغذی است، پروتئین های شما نقش انرژی را ایفا می کنند و می توانید با رشد عضلات خود خداحافظی کنید.

به این دلیل نیست که شما یک اکتومورف هستید که در بدنسازی پیشرفت نخواهید کرد. این مورفوتیپ دارای مزایایی است که مزومورف ها ندارند، مانند انعطاف پذیری یا تعریف ماهیچه ای ذاتی. تا زمانی که کالری بیشتری مصرف کنید پیشرفت خواهید کرد. در مورد تمرینات، یک اکتومورف بیشتر در معرض تمرین بیش از حد است زیرا مفاصل او شکننده تر هستند و همچنین به این دلیل که ارضای این بدن دشوار است. اکتومورف ها باید به اندازه کافی بخوابند. مرحله بهبودی را نباید ساده گرفت!

تیپ بدنی مزومورف

این نوع مورفولوژی کاملاً برای بدنسازی مناسب است. یک فرد مزومورف دارای شانه های پهن و سینه ای حجاری شده است. مفاصل او از مفاصل اکتومورف قوی تر و استخوان هایش ضخیم تر است. بنابراین جابجایی بارهای سنگین مشکلی ندارد. به طور کلی یک فرد مزومورف بدون انجام ورزش مقدار کمی چربی اضافی و توده عضلانی خوبی دارد. این توده عضلانی هنگام شروع بدنسازی یک مزیت است زیرا درها را به روی تمرینات بدنی کاملتر مانند شیب یا اسکات باز می کند.

متابولیسم فرد مزومورف با سرعت صحیح تنظیم می شود. این بدان معناست که تعادل خوبی بین کالری تامین شده توسط غذا و کالری سوزانده شده توسط بدن وجود دارد. بنابراین، فرد مزومورف ممکن است بر اساس کالری دریافتی خود، رشد یا کاهش وزن را انتخاب کند. با علم به اینکه توانایی بازی با وزن خود را دارد، می تواند در عین لاغر ماندن، عضلات نیز به دست آورد. مراقب باشید هر چند کربوهیدرات های زیادی مصرف نکنید که باعث افزایش وزن غیر ضروری نمی شود.

در مورد تمرینات، بدنسازان مزومورفیک می توانند تمرینات شدیدتری انجام دهند زیرا به اندازه بدنسازان اکتومورفیک در معرض تمرین بیش از حد نیستند. با این حال، آنها انعطاف پذیری دومی را نداشتند.

نوع بدن اندومورف

افراد اندومورف با چربی ظاهری پوشیده شده اند. ساختار استخوانی آنها سنگین است و ضربان قلب آنها در حالت استراحت پایین است. یک فرد اندومورفیک نباید فراموش کند که استقامت خود را به موازات بدنسازی انجام دهد تا خطر مشکلات قلبی عروقی را محدود کند. قلب یک ماهیچه است و نباید از آن غافل شد!

متابولیسم افراد اندومورف کند است و در نتیجه باعث افزایش وزن می شود. آنها به دلیل تغذیه اضافی و همچنین چربی مستعد به دست آوردن عضلات هستند. بنابراین کاهش مصرف کربوهیدرات و چربی بدون کاهش مصرف پروتئین ضروری است. در یک فرد آندومورفیک اسیدهای آمینه موجود در خون بسیار زیاد است و مورد استفاده قرار نگرفته است. یک تمرین می تواند به فیبرهای یک گروه عضلانی آسیب برساند. سپس اسیدهای آمینه برای بازسازی این فیبرها و افزایش حجم ماهیچه ها استفاده می شود. مقدار پروتئین مورد استفاده برای ترمیم عضلات به عنوان چربی ذخیره نمی شود. به عبارت دیگر، تمرین بدنسازی سرنوشت جدیدی به پروتئین ها می بخشد و از چربی سازی آنها جلوگیری می کند (افزایش فعالیت متابولیک).

انجام ست های طولانی می تواند روی چربی بدن موثر باشد و باعث کاهش وزن شود. بهترین کار این است که قبل از شروع ست های کوتاه با سرعت 70 درصد، 3 یا 4 ست بلند را با سرعت 60 درصد RM انجام دهید. علاوه بر تمرینات عضلانی، تمرینات قلبی عروقی را نیز در نظر بگیرید.