پروتئین کامل در مقابل ناقص: تفاوت چیست؟

پروتئین کامل در مقابل ناقص: تفاوت چیست؟


همه ما می دانیم که پروتئین یک ماده مغذی مهم در رژیم غذایی ما است. این به بدن ما با تعداد زیادی از عملکردهای مهم از جمله کمک می کند رشد عضلاتو سلامت استخوانزوج کاهش وزنبه و بیایید با آن روبرو شویم با وجود گزینه های بی پایان برای میله ها ، پودرها و میان وعده های حاوی پروتئین ، کمبود پروتئین در چشم نیست. اما آیا همه منابع پروتئین برابر هستند؟ نه دقیقا! بنابراین قبل از اینکه تصمیم بگیرید کدام منابع پروتئینی را در رژیم غذایی خود بگنجانید ، خوب است تفاوت بین پروتئین کامل و ناقص را درک کنید.

مطالب مرتبط: 6 نشانه عدم مصرف پروتئین کافی

پروتئین کامل در برابر ناقص

پروتئین های کامل و ناقص بر اساس اسیدهای آمینه آنها (اجزای سازنده پروتئین) طبقه بندی می شوند. هر زمان که یک غذای غنی از پروتئین می خورید ، پروتئین به اسیدهای آمینه جداگانه تجزیه می شود و بعداً برای عملکردهای مهمی مانند ساخت و ترمیم ماهیچه ها ، حمایت از متابولیسم و ​​تحریک فرآیندهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

20 نوع مختلف اسید آمینه برای ساخت پروتئین در بدن وجود دارد. در حالی که برخی از آمینو اسیدها (اسیدهای آمینه غیر ضروری) می توانند توسط بدن ساخته شوند ، برخی دیگر (اسیدهای آمینه ضروری) باید از طریق رژیم غذایی دریافت شوند.

اما چه غذاهایی اسیدهای آمینه ضروری و غیر ضروری را تأمین می کنند؟ آیا یکی از دیگری بهتر است؟

برای آشنایی کامل با پروتئین کامل در مقابل ناقص و اینکه چگونه این دو منبع پروتئین می توانند بر رژیم غذایی شما تأثیر بگذارند ، ادامه مطلب را مطالعه کنید.

پروتئین های کامل چیست؟

بنابراین ، پروتئین های کامل چیست؟ پروتئین های کامل ، که به پروتئین کامل نیز معروف هستند ، منابع غذایی هستند که حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری مورد نیاز برای ساخت پروتئین هستند. برای درک این موضوع ، بیایید لحظه ای به اسیدهای آمینه برگردیم. از بیست آمینو اسید ذکر شده ، 9 مورد توسط بدن تولید نمی شود – این آمینو اسیدها (هیستیدین ، ​​ایزولوسین ، لوسین ، لیزین ، متیونین ، فنیل آلانین ، ترئونین ، تریپتوفان و والین) باید از منابع خارجی مانند غذا تامین شوند.

آن را به عنوان یک پازل 20 تکه در نظر بگیرید. بدن در حال حاضر دارای یازده قسمت (آمینو اسیدهای غیر ضروری) است ، برای تکمیل فقط باید نه قسمت از دست رفته (آمینو اسیدهای ضروری) را پیدا کند! بنابراین ، منابع پروتئینی که حاوی هر 9 اسید آمینه ضروری هستند ، پروتئین کامل محسوب می شوند.

مطابق با بهداشت هارواردهمه غذاهای حیوانی حاوی هر 9 اسید آمینه ضروری هستند و بنابراین کامل تلقی می شوند.

برخی از پروتئین های حیوانی کامل عبارتند از: NSحوا ، صطیور ، وآیا اینggs ، جهیز ، مدوست دارد.

در حالی که اکثر غذاهای گیاهی پروتئین های ناقص هستند ، برخی از آنها حاوی هر 9 اسید آمینه ضروری هستند و می توان آنها را به عنوان منابع کامل پروتئین نیز در نظر گرفت.

این غذاهای گیاهی عبارتند از: NSuinoa ، sصدف ، حدانه های امپراتوری

پروتئین های ناقص چیست؟

وقتی صحبت از پروتئین های کامل در مقابل ناقص می شود ، پروتئین های ناقص فاقد یک یا چند مورد از نه اسید آمینه ضروری هستند یا حاوی مقادیر بسیار کمی از برخی اسیدهای آمینه ضروری هستند.

همانطور که پروتئین های حیوانی اغلب منابع کامل پروتئین هستند ، پروتئین های گیاهی اغلب پروتئین های ناقص هستند. با استفاده از آن ، پروتئین های ناقص گیاهی می توانند در داخل بدن ترکیب شوند! از خوردن غذاهای گیاهی نترسید – تا زمانی که هر 9 اسید آمینه در بشقاب وجود دارد ، می توانید تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را برای تولید پروتئین کامل تأمین کنید.

برخی از منابع پروتئین ناقص عبارتند از: پنجمسبزیجات ، لegumes ، nuts ، seeds ، wگرانول گودال

چگونه مطمئن شوید که تمام اسیدهای آمینه مورد نیاز خود را دریافت می کنید

دریافت تمام اسیدهای آمینه ضروری در رژیم غذایی بسیار مهم است. از رشد بافت تا عملکرد سیستم ایمنی تا جذب مواد مغذی ، پروتئین ها نقش های کلیدی زیادی در بدن ایفا می کنند. اما نیازی نیست که آنچه را که می خورید ثبت کنید و هر لقمه در رژیم غذایی خود را پیگیری کنید تا مطمئن شوید که همه نه اسید آمینه ضروری را دریافت می کنید.

بهترین کاری که می توانید برای اطمینان از دریافت تمام اسیدهای آمینه انجام دهید ، خوردن غذاهای متنوع است غذاهای غنی از مواد مغذیبه البته ، خوردن پروتئین کامل در مقابل ناقص پروتئین به برآوردن نیازهای شما کمک می کند. اما اگر از سبک زندگی گیاهی پیروی می کنید ، می توانید با ترکیب برخی غذاها (گاهی اوقات مخلوط پروتئین نامیده می شود) نیازهای آمینو اسید اصلی خود را برآورده کنید تا انتخاب کامل پروتئین را انجام دهید.

ترکیب غلات ، آجیل و/یا دانه ها با حبوبات یک روش معمول برای ترکیب پروتئین برای تولید پروتئین کامل از منابع پروتئین ناقص است.

برخی از نمونه های فرمول کامل پروتئین گیاهی عبارتند از:

  • لوبیای سیاه و برنج
  • عدس و بادام
  • نان گندم کامل و کره آجیل

از منابع پروتئینی مناسب برای تامین نیازهای ضروری اسید آمینه خود استفاده کنید

گنجاندن پروتئین در رژیم غذایی شما برای حمایت از عملکردهای طبیعی بدن بسیار مهم است. اما خوردن پروتئین کافی تنها چیزی نیست که باید روی آن تمرکز کنید – اطمینان از خوردن همه نه اسید آمینه ضروری برای سلامت کلی شما نیز ضروری است! اگر به طور منظم غذاهایی مانند گوشت ، لبنیات ، تخم مرغ ، کینوا و سویا مصرف می کنید ، در حال حاضر پروتئین کامل می خورید ، بنابراین اسیدهای آمینه مورد نیاز بدن شما از رژیم غذایی است. اما اگر از شیوه زندگی گیاهی پیروی می کنید ، ترکیب غلات ، آجیل و دانه ها با حبوبات نیز به شما در برآوردن نیازهای آمینو اسید کمک می کند.

اکنون که تفاوت بین پروتئین های کامل و ناقص را می دانید ، یافتن راه هایی برای برآوردن کل نیاز پروتئین و آمینو اسید ساده است. هنگامی که واقعاً روی این کار متمرکز شدید ، می توانید غذاهای مورد نیاز برای تامین سوخت بدن خود را در کوتاه ترین زمان تشخیص دهید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *