چرا رضایت “سس مخفی” برای خوردن شهودی است


زمان خواندن: 7 دقایق

این پنجمین مقاله از مجموعه 10 قسمتی است که به اصول غذا خوردن شهودی می پردازد. پست هفته گذشته در مورد اصل 4: چالش پلیس غذا بود


غذا خوردن به معنای لذت بخش و رضایت بخش است. بله، غذا سوخت ماست، اما وقتی در محیطی لذت بخش غذای سیر کننده می خوریم، لذتی که احساس می کنیم، رضایت ما را افزایش می دهد. رضایت و لذت غذایی نه تنها به شادی ما می افزاید، بلکه احتمال خوردن غذاهای متنوع و مغذی را نیز افزایش می دهد. این امر باعث می‌شود که اصل پنجم غذا خوردن شهودی، «فاکتور رضایت را بیابید» بسیار ضروری است.

عوامل زیادی وجود دارد که می تواند در رضایت غذایی اختلال ایجاد کند:

  • انتخاب نکردن غذایی که واقعاً می خواهید بخورید. به عنوان مثال، فرض کنید در یک رستوران هستید و زمانی که واقعاً همبرگر می‌خواهید سالاد را انتخاب می‌کنید یا برعکس (شما همبرگر را انتخاب می‌کنید و واقعاً سالاد را می‌خواهید).
  • وقتی گرسنه نیستی بخور گرسنگی خوشایند و آرامش بخش، لذت خوردن ما را افزایش می دهد، که به نوبه خود باعث ایجاد احساس رضایت می شود.
  • وقتی خیلی گرسنه هستید غذا بخورید. شما آنقدر روی پر کردن شکم خالی خود متمرکز می شوید که به سختی می توانید طعم غذای خود را بچشید و ممکن است به راحتی از نقطه سیری راحت خود بگذرید و ناراحتی ناشی از آن می تواند رضایت شما را مختل کند.
  • خوردن هنگام مشاجره یا استرس. این امر در لذت محیط غذا خوردن اختلال ایجاد می کند و احتمالاً شما را از کیفیت حسی خود غذا منحرف می کند.
  • خوردن در حالی که حواسش پرت است. اگر متوجه شدید که به سختی غذا خورده اید، حتی اگر از نظر بدنی سیر شده باشید، سیر نخواهید شد.

رضایت برای یک غذاخور شهودی بسیار مهم است همانطور که در این تصویر می بینید، متخصص تغذیه، Evelyn Tribull و Elise Resch، خالقان مدل غذا خوردن شهودی و نویسندگان مشترک کتاب Intuitive Eating، تمرکز بر روی Intuitive Eating خواهند بود:

چرا رضایت و لذت لازم است؟

می‌خواهم داستان مشتری را به اشتراک بگذارم که نشان می‌دهد رضایت چگونه با چند اصل مختلف مرتبط است. وقتی مری شروع به کار با من کرد، تمایلات عاطفی بسیار شدیدی به خوردن داشت که از دوران کودکی، زمانی که نیازهای عاطفی او برآورده نمی شد، به وجود آمد. غذا تنها آرامش و لذت او بود. او همچنین چندین دهه رژیم گرفته بود و وقتی وزنش بیشتر می‌شد، از فعالیت‌هایی که برای او لذت می‌برد کنار می‌رفت، زیرا آنها خیلی شرم‌آور بودند.

یکی از اولین چیزهایی که در مورد آن صحبت کردیم نیاز او به تفریح، زیبایی و خلاقیت در زندگی اش بود و از سرگیری فعالیت هایی که به او شادی می بخشید، که شامل همه چیز از کلاس های آشپزی گرفته تا پیک نیک در محله اش و … درس رقص بگیرید. ما همچنین یک ایده را بررسی کردیم تغذیه ملایمکه به او اجازه داد رژیم پالئو را امتحان نکنید و او چند کتاب آشپزی وگان را بیرون آورد که او از آشپزی با آنها لذت می برد.

ما نیز به تدریج شروع به کاوش می کنیم صلح کن با آب نبات این کار با اجازه دادن به خودش برای لذت بردن از یک دسر بدون گناه زمانی که او و همسرش بیرون شام می‌خوردند شروع شد. او متوجه شد که وقتی واقعاً به خودش اجازه می‌دهد از دسر لذت ببرد، همیشه آن را تمام نمی‌کند. گاهی اوقات او این کار را می کرد، اما گاهی اوقات تا حدی متوقف می شد زیرا خودش را کاملاً راضی می دید.

کاری که مری (در ابتدا) آمادگی انجام آن را نداشت این بود که پختن را در خانه از سر بگیرد، زیرا مطمئن بود که به شکر معتاد است و به من گفت که نمی‌تواند بدون تمایل به خوردن و خوردن یک دسر عالی درست کند. امروز او مرتباً شیرینی های فوق العاده درست می کند، اما هرگز نمی خورد.

دریافت کردم خوردن احساسی این هدف مهمی در کودکی داشت و اینکه در بزرگسالی، بیشتر “غذاهای احساسی” او به این دلیل بود که هنگام رژیم گرفتن دائماً گرسنه بود، به طوری که وقتی هر اتفاق استرس زا در زندگی اش رخ می داد، اجباراً پرخوری می کرد. ، یا زمانی که او در غذای جذاب بود.

چون خودش را کاملاً داد اجازه انتخاب غذاها راضی باشد و غذای کافی بخورد رفع گرسنگیدیگر طغیان های خارج از کنترل غذا خوردن ندارید. او به من گفت: “من واقعا فکر می کردم به غذا معتاد شده ام، اما اکنون متوجه شدم که به غذا معتاد نشده ام.”

داستانی در مورد نان (نوعی)

مشتری دیگر، جیل، بسیار تلاش می کرد تا غذای سالمی داشته باشد، اما او احساس می کرد که اگر این کار را به طور کامل انجام ندهد، شکست خورده است. متأسفانه، زمانی که زندگی واقعاً استرس‌زا می‌شود و به دلیل فشاری که به خودش وارد می‌کند، غذای کافی یا به اندازه کافی از غذایی که از آن لذت می‌برید، نمی‌خورید، این می‌تواند منجر به پرخوری شود.

جیل شروع به کار کرد او در طول روز به طور منظم خود را با غذاهایی که او را خوشحال می کند تغذیه می کند. یک روز او این داستان را برایم تعریف کرد: من صبحانه را زود خورده بودم، بنابراین تا سر کارم حدود چهار ساعت گذشته بود و دوباره گرسنه بودم. او واقعاً یک کیک با پنیر خامه ای می خواست. او گفت که به خودش اجازه خرید یکی را داده است کاملا راضی کننده بود.

ناهار او به طور غیرمنتظره ای تا ساعت 2 بعدازظهر به تعویق افتاد، اما نان و قهوه به قدری او را سیر کرد که وقتی فرصت داشت ناهاری را که برای خودش بسته بود بخورد، گرسنه بود. وقتی کار را ترک کردم و مشتاقانه منتظر پختن شام بودم، احساس خوشحالی و انرژی می کردم.

اما شاید مهمتر از همه، جیل این را به من گفت او به وضوح می دید که اگر رضایت نان را از خود سلب می کرد، چه اتفاقی می افتاد. او ابتدا ساعت 2 بعدازظهر گرسنه می شد و ناهار بسته بندی شده خود را رد کرد. در عوض، او به یک رستوران نزدیک می‌رفت، غذای زیادی سفارش می‌داد، همه چیز را می‌خورد و با احساس گناه و ناراحتی جسمی به سر کار بازمی‌گشت. این احساسات به دنبال خانه او می‌افتند، جایی که او دوباره افراط می‌کرد، سپس روز بعد وحشت‌زده می‌شد.

او برای چند هفته از پختن غذا لذت برد، زمانی که یک روز متوجه شد که در واقع هوس خوردن سالاد دارد. دونات تنها یکی از غذاهای متعددی بود که او از آن لذت می برد و می توانست آن را بخورد یا ترک کند. که آنها میوه «ممنوعه» دیگر تأثیری بر او نداشت.

بنابراین، عنصر اصلی این داستان نان حقیر است، که به نظر یک چیز کوچک است، اما یک چیز بسیار بزرگ است. البته، این فقط در مورد پخت نیست… بلکه در مورد دگرگونی ذهنی است که اجازه داد تا پخت اتفاق بیفتد. اما این تغییر تأثیر مثبت پایداری داشته است. رضایت از غذا… چیز خوبی است.

بازگرداندن لذت و خوردن

وقتی می‌خواهید لذت غذا خوردن را دوباره به دست آورید، شروع کنید با پرسیدن اینکه واقعاً چه چیزی می خواهید بخورید. زمانی بیشترین رضایت را از غذای خود به دست می آورید که زمان صرف کنید تا بفهمید واقعاً چه می خواهید بخورید، تمام تلاش خود را برای ارضای ترجیحات غذایی با توجه به آنچه در دسترس است انجام دهید و سپس در یک محیط آرام و لذت بخش غذا بخورید.

اگر در تصمیم گیری برای خوردن مشکل دارید (شاید به این دلیل که از مجموعه ای از قوانین غذایی که توسط شخص دیگری دیکته شده است برای هدایت انتخاب های غذایی خود استفاده کرده اید) سعی کنید به حواس خود توجه کنید. تمام جنبه های حسی غذا (طعم، بافت، بو، ظاهر، دما و میزان سیری غذا) را در نظر بگیرید.

مثلا، بهترین انتخاب، سیب یا چیزبرگر چیست؟ پاسخ به این سادگی نیست. اگر فقط کمی گرسنه هستید، شاید در بین وعده های غذایی و نیاز به چند چیز داشته باشید و چیزی سرد، ترد و ترد جذاب به نظر برسد، سیب یک انتخاب عالی است.

با این حال، اگر وقت غذا خوردن است، و واقعا گرسنه هستید، و به چیزی سیر کننده و سیر کننده نیاز دارید، و مدتی طول می کشد تا دوباره غذا بخورید، و شاید به طور خاص چیزی خوشمزه و گرم می خواهید، در این سناریو یک چیزبرگر بهترین گزینه خواهد بود. یا شاید چیزی گرم و دنج اما نسبتاً سیر کننده می خواهید. شاید یک کاسه سوپ و مقداری نان مناسب باشد.

تجربه غذا خوردن خود را لذت بخش تر کنید.

رضایت غذایی از انتخاب های غذایی ما ناشی می شود، اما محیطی که در آن غذاهایی را که انتخاب کرده ایم می خوریم نیز بر رضایت تأثیر می گذارد. برای اینکه تجربه غذاخوری خود را رضایت بخش تر و لذت بخش تر کنید:

  • غذای خود را بچشید با صرف زمان برای قدردانی از آن، نشستن برای غذا خوردن به جای غذا خوردن در حین راه رفتن یا ایستادن در آشپزخانه، به جنبه های حسی غذای خود توجه کنید.
  • زمانی که احساس گرسنگی می کنید به آرامی غذا بخورید. وقتی منتظر می‌مانید تا گرسنه شوید یا گرسنه شوید، کاهش سرعت و طعم غذا برایتان دشوار است. وقتی واقعاً گرسنه نیستید غذا می خورید، سخت است که از غذایی که می خورید سیر شوید.
  • تا جایی که می توانید در محیطی دلپذیر غذا بخورید. مجدداً، خوردن هنگام راه رفتن، ایستادن یا رانندگی احساس رضایت را کاهش می دهد.
  • از استرس دوری کنید. مشاجره ها یا بحث های داغ در طول یک وعده غذایی، ارتباط با غذا، گرسنگی و میزان سیری را تقریبا غیرممکن می کند.
  • تنوع ارائه دهید. زمانی که ما غذاهای متنوعی می خوریم، انواع مواد مغذی و انواع تجربیات حسی را برای خود فراهم می کنیم. محدود کردن تعداد غذاهایی که به خود اجازه می‌دهیم بخوریم یا حتی در خانه نگه داریم، ممکن است احساس کمبود کنیم، و سخت است از خود بپرسیم که واقعاً چه چیزی می‌خواهید بخورید، اگر جواب آن در یخچال یا انباری پیدا نشود.
  • وسط غذا چک کنید. آیا شروع به این احساس می کنید که به اندازه کافی سیر شده اید؟ آیا مزه غذا هنوز هم مثل زمانی است که شروع شد؟ چند لقمه اول اغلب بهترین مزه را دارد، بنابراین اگر متوجه شدید که شادی شما در حین غذا خوردن کاهش می یابد، به این معنی است که احساس رضایت کمتری دارید و ممکن است به این معنی باشد که شروع به احساس سیری کرده اید. بنابراین اگر پاسخ به سوال «آیا هنوز طعم خوبی دارد» «نه» باشد، ممکن است به این معنی باشد که وقت آن رسیده است که غذا نخورید.
پیشرفت کامل نیست!

به خاطر داشته باشید که همه ما گاهی اوقات وعده های غذایی می خوریم که گرسنگی را برطرف می کند، اما کار دیگری جز این انجام نمی دهیم. چه به این دلیل که در خانه دوستی هستیم که بهترین آشپز نیست، یا در فرودگاهی گیر افتاده ایم که غذای خیلی خوبی سرو نمی کند. فقط بهترین کاری را که می توانید انجام دهید.

دانستن آنچه دوست دارید بخورید و باور به اینکه حق دارید از غذا لذت ببرید، برای زندگی لذت بخش برای سلامتی و تندرستی ضروری است. همچنین به جلوگیری از “شکار غذای دارونما” کمک می کند. این چیزی است که زمانی اتفاق می افتد که به خود اجازه نمی دهید غذایی را که واقعاً می خواهید (مثلاً کلوچه ها) داشته باشید، بنابراین غذاهای دیگر (سیب، کیک برنج و غیره) را می خورید تا خود را راضی نگه دارید. این به ندرت جواب می دهد … فقط کمی برای فکر کردن!

هفته آینده، در مورد آن صحبت خواهم کرد اصل ششم: احساس سیری کنید!

این پست حاوی لینک های وابسته به آمازون است. به عنوان یک شریک آمازون، من از خریدهای واجد شرایط درآمد کسب می کنم.


کری دنت او یک متخصص تغذیه ثبت شده در شمال غربی اقیانوس آرام، نویسنده مستقل، مشاور مواد غذایی بصری، نویسنده و سخنران است. از جمله قدرت های فوق العاده اسطوره های تغذیه ای درهم شکسته و توانمندسازی زنان برای اینکه در بدن خود احساس بهتری داشته باشند و انتخاب های غذایی را انجام دهند که از سرگرمی، تغذیه و سلامتی پشتیبانی می کند.

این پست را چاپ کنید این پست را چاپ کنید

رژیم لاغری سریع