چرا چاقی شکمی سلامت شما را به خطر می اندازد؟


چاقی شکمی به معنی وجود چربی اضافی در شکم است. شکم بخشی از بدن بین قفسه سینه و لگن است. در افرادی که اندامشان شبیه سیب است ، چربی اضافی بدن در اطراف معده و شکم جمع می شود.

چاقی شکمی یا چاقی مرکزی می تواند مشکلات جسمی مانند دیابت نوع 2 ، فشار خون بالا و بیماری های قلبی را افزایش دهد.

چه چیزی چاقی شکمی را مضر می کند؟

دانشمندان پاسخ دقیقی برای این س knowال نمی دانند ، اما تحقیقات دلایل محکمی یافته اند. برای درک این دلایل ، ابتدا باید بدانید که چربی شکم از دو جهت متفاوت است.

بخشی از آن در بافت چربی درست زیر پوست ذخیره می شود. این چربی زیر جلدی مانند چربی در سایر قسمت های بدن عمل می کند که مضر نیست. اما چربی شکم داستان متفاوتی دارد. این چربی احشایی در اطراف اندام های داخلی تجمع می یابد و واقعاً مضر است. اما چرا مضر است؟

افزایش واکنش بدن به استرس

اخیراً نظریه ای مطرح شده است که چاقی شکمی و چربی احشایی پاسخ بدن به استرس را افزایش می دهد. بر اساس این نظریه ، بیش فعالی سیستم عصبی مرکزی و غدد فوق کلیوی منجر به افزایش سطح هورمون های استرس مانند آدرنالین و کورتیزول می شود که منجر به افزایش فشار خون ، سطح قند خون و خطرات قلبی می شود.

همچنین بخوانید: بهترین روش ها برای کنترل استرس

تجمع سلولهای چربی در اندامهای حیاتی

سلولهای چربی احشایی اسیدهای چرب رایگان را به کبد منتقل می کنند. اسیدهای چرب آزاد نیز در لوزالمعده ، قلب و سایر اندام ها تجمع می یابد. در تمام این اندامها ، اسیدهای چرب آزاد در سلولهایی تجمع می یابند که برای ذخیره چربی ساخته نشده اند. در نتیجه ، عملکرد آن اندام مختل می شود و مشکلاتی در تنظیم انسولین ، قند خون ، کلسترول و همچنین عملکرد طبیعی قلب ایجاد می کند.

عملکرد هورمونی ترشحات سلول های چربی

نظریه سوم عملکرد پیچیده سلول های چربی یا آدیپوسین را دوباره ارزیابی می کند. دانشمندان زمانی معتقد بودند که سلول های چربی مانند رگ های غیرفعال هستند که مانند چربی کالری ذخیره می کنند.

اما اکنون مشخص شده است که سلول های چربی علاوه بر ذخیره انرژی اضافی ، مقدار زیادی پروتئین نیز تولید می کنند که وارد جریان خون شده و بر عملکرد سایر اندام ها تأثیر می گذارد. در حقیقت ، این چربی ها به عنوان هورمون عمل می کنند.

بسیاری از آنها ، مانند فاکتور نکروز تومور (TNF) و اینترلوکین 6 (IL-6) ، به ناهنجاریهای متابولیکی ، التهاب و بیماریهای قلبی عروقی کمک می کنند.

همچنینبخوانید: چگونه چربی شکم را کاهش دهیم؟

حداقل یک محصول سلول چربی می تواند به شما در سالم ماندن کمک کند:

آدیپونکتین پاسخ انسولین را افزایش می دهد ، سطح کلسترول خوب را افزایش می دهد و خطرات قلبی را کاهش می دهد. سلولهای چربی احشایی مقادیر زیادی آدیپوکین مضر تولید می کنند ، اما تعداد کمی از آنها مفید هستند.

این سه نظریه متناقض نیستند. همه آنها به خطرات چربی احشایی اشاره می کنند و دانشمندان ممکن است مکانیسم های بیشتری در آینده کشف کنند. به طور کلی ، مشاهدات بالینی و نتایج تحقیقات به این نتیجه رسیدند که چربی بیش از حد شکم عامل اصلی بیماری های قلبی عروقی است.

راههای ساده برای از بین بردن چاقی شکمی

برای کاهش چربی شکم نوشیدنی ها را حذف کنید

از مصرف شکر و نوشیدنی های شیرین خودداری کنید

غذاهای حاوی قند برای سلامتی مضر هستند. خوردن مقدار زیادی از این غذاها می تواند به شما در افزایش وزن کمک کند. تحقیقات نشان می دهد که قند اضافه شده بر سلامت متابولیت های سلولی اثرات بدی دارد.

مطالعات متعدد نشان داده است که مقادیر زیاد فروکتوز می تواند منجر به چاقی شکمی و تجمع چربی در اطراف شکم و کبد شود. نیمی از قند گلوکز و نیمی دیگر فروکتوز است. وقتی بیش از حد قند می خورید ، مقدار زیادی فروکتوز وارد کبد می شود و آن را به زور تبدیل به چربی می کند.

برخی معتقدند که این دلیل اصلی مضر بودن قند برای سلامتی است. این فرآیند شکم و چربی کبد را افزایش می دهد و باعث مقاومت به انسولین و مشکلات متابولیکی سلولی مختلف می شود.

به نظر می رسد که مغز به کالری مایع به عنوان کالری جامد واکنش نشان نمی دهد ، بنابراین هنگام خوردن نوشیدنی های شیرین در نهایت کالری بیشتری مصرف می کنید.

همچنین بخوانید: بهترین جایگزین های شکر کدامند؟

سعی کنید میزان قند را در رژیم غذایی خود به حداقل برسانید و نوشیدنی های شیرین را به طور کامل حذف کنید. این شامل نوشیدنی های شیرین قندی ، نوشیدنی های شیرین ، آب میوه ها و انواع نوشیدنی های انرژی زا با قند می شود.

برای اطمینان از اینکه محصولات خریداری شده حاوی قند تصفیه شده نیستند ، ابتدا برچسب محصول را بخوانید. حتی غذاهایی که به عنوان سالم به بازار عرضه می شوند می توانند حاوی مقادیر قابل توجهی قند باشند.

به خاطر داشته باشید که هیچ یک از معایب ذکر شده شامل شیرینی میوه نمی شود ، زیرا میوه ها بسیار سالم هستند و فیبر زیادی دارند و اثرات منفی قند اضافه شده به غذا را ندارند.

2- ورزش منظم

ورزش یکی از بهترین مواردی است که می تواند طول عمر ، سلامتی و پیشگیری از بیماری ها را افزایش دهد. یکی از فواید شگفت انگیز ورزش ، کمک به کاهش چاقی شکمی است. این فقط به معنای انجام تمرینات شکمی نیست ، زیرا از دست دادن چربی در یک قسمت از بدن فقط با انجام یک تمرین خاص امکان پذیر نیست.

در یک مطالعه ، ورزش فقط برای 6 هفته روی عضلات شکم انجام شد ، اما هیچ تاثیری قابل اندازه گیری بر دور کمر یا چاقی شکمی نداشت. تمرینات با وزنه و تمرینات قلبی عروقی باعث کاهش چربی بدن می شود.

ورزش های هوازی مانند پیاده روی ، دویدن و شنا می تواند چاقی شکمی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. مطالعه دیگری نشان داد که بعد از کاهش وزن ، ورزش از افزایش چربی شکمی در افراد جلوگیری می کند ، به این معنی که ورزش برای حفظ وزن اهمیت ویژه ای دارد. ورزش همچنین التهاب ، سطح قند خون و سایر مشکلات متابولیکی که باعث چربی اضافی شکم می شود را کاهش می دهد.

همچنین بخوانید: رژیم غذایی برای کاهش چاقی شکمی

3. برای کاهش استرس در زندگی خود بله بگویید.

حتی اگر غذای سالم بخورید و ورزش کنید ، استرس می تواند باعث گرسنگی شود. چرا؟ زیرا استرس باعث افزایش سطح هورمون کورتیزول می شود که باعث افزایش اشتها و ذخیره چربی می شود. دفعه بعد که دچار استرس شدید شدید ، یک فنجان چای سیاه بنوشید. تحقیقات نشان داده است که این نوشیدنی می تواند سطح کورتیزول را به حالت عادی برگرداند و به کاهش وزن کمک کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *