چگونه کلسترول را به طور طبیعی کاهش دهیم

چگونه کلسترول را به طور طبیعی کاهش دهیم


یکی از عناصر اصلی که در رشد کلسترول بد در بدن ما نقش دارد ، عادات غذایی ما است. مصرف وعده های غذایی ناسالم می تواند سطح کلسترول بد و خوب را در خون افزایش دهد. مشکل این است که هنگامی که سطح کلسترول بد بدن افزایش می یابد ، کاهش آن بسیار دشوار می شود. در نتیجه ، بیمار مبتلا به مشکل کلسترول باید احتیاط بیشتری انجام دهد. در مبحث امروز یاد خواهیم گرفت که افراد مبتلا به کلسترول بالا باید بدانند چه چیزی باید بخورند و چه چیزی نباید بخورند. و در مورد تنظیم رژیم غذایی برای کنترل کلسترول چه باید کرد؟


کلسترول چیست؟

کلسترول یک ماده چرب است که از سه قسمت تشکیل شده است. LDL ، VLDL و HDL سه نوع کلسترول هستند. LDL و VLDL کلسترول بد و HDL کلسترول خوب محسوب می شود. کلسترول برای بدن انسان مضر است. هنگامی که سطح کلسترول LDL در بدن بیش از حد باشد ، می تواند در عروق خونی تجمع کرده و باعث تنگ شدن و محدود شدن جریان خون شود. آترواسکلروز اصطلاح پزشکی این بیماری است. در نتیجه ، بیماری قلبی بیشتر منجر به سکته مغزی و سایر اختلالات عروقی می شود. VLDL توسط مواد سمی تحریک می شود ، در حالی که کلسترول HDL برای کلسترول مفید است. کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) از تشکیل پلاک در رگ های خونی جلوگیری کرده و از انواع بیماری ها جلوگیری می کند.

دوز طبیعی کلسترول چقدر است؟



سطح کلسترول LDL به طور کلی باید زیر 100 میلی گرم در دسی لیتر خون باشد ، اما در مردان 40 میلی گرم و در زنان 50 میلی گرم. سطح VLDL باید کمتر از 30 میلی گرم در دسی لیتر خون باشد. تری گلیسیریدها باید زیر 150 میلی گرم نگهداری شوند. اگر فردی مبتلا به بیماری عروق کرونر یا مشکلات عمده دیگر است ، سطح کلسترول بد LDL باید کاهش یابد و سطح کلرید به سطح سالم افزایش یابد.

زمان آزمایش کلسترول:

هیچ راهی آسان برای درک افزایش سطح کلسترول از خارج وجود ندارد. در این سناریو ، هیچ علامت قابل توجهی روی بدن وجود ندارد ، اما یک علامت جزئی در گوشه چشم ، دست ها و سایر نقاط وجود دارد. در چنین مواردی پزشک متخصص می تواند سطح کلسترول خون بیمار را بررسی کند.

آزمایش لیپید سطح کلسترول خون را اندازه گیری می کند. میزان کلسترول LDL ، VLDL و HDL و همچنین سطح کلسترول کل را نمایش می دهد. سایر دیابتی ها ، کسانی که فشار خون بالا دارند ، سیگاری ها یا سایر اعضای خانواده ممکن است سابقه حمله قلبی مزمن یا سطح کلسترول بالا داشته باشند یا از استرس مزمن رنج ببرند. در صورت بروز هرگونه مشکل غیر معمول با جوانان ، سطح کلسترول آنها باید بررسی شود. گذشته از این ، به دلیل شیوه زندگی آشفته آنها ، جوانان امروزی با سطح کلسترول بالا در حال رشد هستند.

چگونه می توان کلسترول را به طور طبیعی کاهش داد:

برای کنترل سطح کلسترول ، مقدار زیادی سبزیجات بخورید زیرا فیبر موجود در آنها به کاهش کلسترول کمک می کند. جو و جو هر دو با جلوگیری از ورود پلاک به جریان خون به کاهش سطح کلسترول کمک می کنند.

لوبیا و حبوبات سرشار از فیبر هستند که به کنترل وزن کمک می کند. آئروسل و بادمجان حاوی فیبر هستند که به مدیریت کلسترول کمک می کند.

آماندا و گردو با کاهش سطح LDL از قلب محافظت می کنند. در حین پخت و پز به جای کره یا روغن کوتاه ، از روغن خردل ، روغن زیتون یا روغن آفتابگردان استفاده کنید.

میوه هایی مانند سیب ، گلابی و گواوا می توانند به کاهش سطح کلسترول بد کمک کنند. ماهی چرب برای قلب مفید است زیرا حاوی اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 3 است که به کاهش سطح تری گلیسیرید کمک می کند. همچنین نوشیدن 4-5 لیتر آب در روز مهم است.

باید از مصرف زیاد روغن ، غذاهای سرخ شده یا فست فود ، پروتئین زیاد یا گوشت قرمز خودداری کنید. زرده تخم مرغ خوراکی نخواهد بود. باید از شیر گاو یا گاومیش و همچنین محصولات حاوی شیر اجتناب شود. مصرف زیاد برنج یا نان یک عادت غذایی سالم نیست.

نه تنها باید بر عادات غذایی نظارت شود ، بلکه باید بر آشپزی نیز نظارت شود. گرمای بیش از حد در حین پخت منجر به تشکیل اسیدهای چرب غیر اشباع در روغن می شود که به ویژه خطرناک است. علاوه بر سیگار کشیدن و نوشیدن ، باید با اعتیاد به مواد دیگر نیز مقابله کرد.

روال غذایی:

وقفه های طولانی مدت در رژیم غذایی برای سلامتی فرد مضر است. می توان آن را به سه آسیاب بزرگ و سه تیفین کوچک در زمان های معین تقسیم کرد ، مانند چای بین 7.30 تا 8.30 صبح ، صبحانه بین 9.30 تا 10.30 صبح ، مقداری میوه حدود ساعت 12:30 ، ناهار باید بین 1.30 تا 2 بعد از ظهر سرو شود ، تیفین نور بین 5 تا 6 بعد از ظهر ، شام بین 9:30 تا 10 شب

کلسترول را نمی توان تنها با رژیم غذایی کنترل کرد ، بنابراین حفظ یک شیوه زندگی سالم ضروری است. به طور روزانه ، شما باید نیم ساعت تا 45 دقیقه صبح یا بعد از ظهر ورزش کنید ، سپس چند ورزش دستی یا قلبی سالم انجام دهید. در صورت لزوم ، با پزشک مشورت کنید و داروها را طبق دستور مصرف کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *