آیا ادعای شیرخشک نوزاد با شواهد ثابت می شود؟


آیا ادعای شیرخشک نوزاد با شواهد ثابت می شود؟ | اعتبار تصویر: © 279photo – © 279photo – stock.adobe.com.

پس از انجام یک بررسی مقطعی بین المللی، چند کشوری، محققین دریافتند که اکثر محصولات شیرخشک مورد بررسی برای نوزادان دارای حداقل 1 ادعای تغذیه و سلامت هستند، اما اکثر محصولات مرجعی برای حمایت از این ادعاها ارائه نمی دهند. علاوه بر این، برخی از ادعاهایی که شامل ارجاع بودند، توسط شواهد کارآزمایی بالینی “محکم” پشتیبانی نشدند، نویسندگان در یک مقاله اشاره کردند. BMJ مطالعه.

اگرچه شواهد به طور مداوم از فواید کوتاه مدت و بلندمدت متعدد شیر مادر انسان پشتیبانی می کنند، تصمیمات تغذیه نوزاد می تواند به روش های مختلفی تحت تأثیر قرار گیرد. یکی از جنبه های تصمیم گیری برای والدین در قالب بازاریابی از سوی شرکت های تولید کننده فرمول و صنعت است. نویسندگان این مطالعه به تحقیقات چندملیتی سازمان بهداشت جهانی (WHO) و صندوق بین‌المللی اورژانس کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) اشاره می‌کنند، که اشاره می‌کند که بازاریابی شیر خشک می‌تواند “فراگیر، شخصی و قدرتمند” باشد. از آنجایی که شیر خشک می تواند مزایای درک شده را در مقایسه با شیردهی افزایش دهد، ادعاهای تغذیه و سلامتی می تواند بحث برانگیز باشد و شیردهی را تضعیف کند.

برای اثبات ادعاهای تغذیه و سلامت موجود در رابطه با محصولات شیرخشک نوزاد، محققین مطالعه وب‌سایت‌های مواجهه عمومی و متخصصان مراقبت‌های بهداشتی یا صنایع شیر خشک تحت مدیریت شرکت را بررسی کردند که اطلاعات محصول را برای نوزادان سالم تحویل داده شده در دوره کامل ارائه می‌کردند. این بررسی مقطعی شامل 15 کشور استرالیا، کانادا، آلمان، هند، ایتالیا، ژاپن، نیجریه، نروژ، پاکستان، روسیه، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، اسپانیا، بریتانیا، و ایالات متحده در سال های 2020 تا 2022 بود. با توجه به مطالعه.

نویسندگان این مطالعه شیر خشک به عنوان «هر شیرخشکی مناسب برای نوزادان 12 ماهه یا کمتر که به عنوان جایگزین شیر مادر عمل می کند» تعریف شد. محصولات تقسیم‌بندی شده بر اساس مرحله توسعه یا سن به‌عنوان محصولات جداگانه شمرده می‌شوند، زیرا مقررات کشوری درباره ادعاها می‌تواند بر اساس سن نوزادان و نشان محصول متفاوت باشد. ادعاهایی که برای وب‌سایت‌های متخصص مراقبت‌های بهداشتی و وب‌سایت‌های روبه‌روی عمومی تکرار می‌شد، به عنوان 1 ادعا برای آن محصول خاص محاسبه شد. یک ادعا به این صورت تعریف می‌شود: «بیان می‌کند، نشان می‌دهد یا دلالت می‌کند که یک غذا یا جزء غذا بر بدن انسان تأثیر دارد یا ممکن است داشته باشد».

در مجموع، 757 محصول شیرخشک نوزاد، همراه با 1884 ادعای سلامت و تغذیه، شناسایی و به 31 نوع ادعا طبقه بندی شدند. برای هر محصول، میانگین تعداد ادعاها 2 بود (IQR، 1-4)، که برای محصولاتی که به عنوان «شیرخشک برای نوزادان (0-6 ماه و 0-12 ماه)، شیرخشک بعدی (6-12 ماهه) مشابه بود. و غذا برای مقاصد پزشکی خاص.» رایج ترین انواع ادعاها عبارت بودند از: “کمک/حمایت از رشد مغز و/یا چشم و/یا سیستم عصبی” (323 محصول (53%)، 13 ماده تشکیل دهنده)، “تقویت/حمایت از سیستم ایمنی سالم” (239 محصول (39) %)، 12 مواد تشکیل دهنده)، “کمک/حمایت از رشد و توسعه (224 محصول (37٪)، 20 ماده تشکیل دهنده)، “آسان هضم” (182 محصول (30٪) 14 ماده)، و “مدیریت رژیم غذایی آلرژی از جمله گاو آلرژی به شیر (CMA) (96 محصول (16%) 4 ماده تشکیل دهنده).

در مجموع، 41 ماده در ارتباط با 1 یا بیشتر ادعا وجود داشت. از این میان، رایج ترین اسیدهای چرب اشباع نشده (278 محصول (46%)، 9 ادعای مختلف) بودند. پروبیوتیک ها، پری بیوتیک ها یا سین بیوتیک ها (225 محصول (37%)، 19 ادعا). و پروتئین هیدرولیز شده (120 محصول (20%)، 9 ادعا). از 608 محصول با 1 ادعا یا بیشتر، 161 محصول (26%) دارای یک مرجع علمی حمایت کننده از این ادعا بودند. برای این 161 محصول، 266 مرجع منحصر به فرد برای 24 ادعای مختلف ذکر شده است. کارآزمایی‌های بالینی (50%) و مرورها (20%) بیشترین مراجع ذکر شده بودند. از 134 کارآزمایی بالینی ارجاع شده، 38 مورد (28%) ثبت شد. در مجموع 58 ادعا به 32 کارآزمایی بالینی ثبت شده ارجاع داده شد که 51 ادعا مربوط به یک مقایسه تصادفی بود. بر اساس نتایج این مطالعه، “46 مورد از 51 ادعا (90٪) به نتایج کارآزمایی بالینی ثبت شده در معرض خطر بالای سوگیری ارجاع داده شده است، و همه مرورهای سیستماتیک و تجزیه و تحلیل های تلفیقی ذکر شده، دارای خطر بالایی از سوگیری هستند.”

سی و هشت نشریه با 58 ادعا ارجاع داده شدند که همگی از 32 کارآزمایی بالینی ثبت شده ناشی می شدند. طبق نتایج، از این کارآزمایی‌های ثبت‌شده، 28 (88%) بودجه صنعت فرمول دریافت کردند و/یا شامل نویسندگان وابسته به صنعت فرمول بودند. چهار کارآزمایی (8 ادعا) بودجه صنعت یا تضاد منافع «مرتبط» از نویسنده(های) نداشتند.

آنها به این نتیجه رسیدند که از طریق این بررسی مقطعی و بین المللی، محققان به شیوع بالایی از ادعاهای شیرخشک برای نوزادان پی بردند، “که به نظر می رسد دلایل علمی کمی دارند یا اصلا وجود ندارند.” این یافته‌ها از بازنگری چارچوب نظارتی برای جایگزین‌های شیر مادر حمایت می‌کند تا از مصرف‌کنندگان در برابر استراتژی‌های بازاریابی تهاجمی این محصولات و شرکت‌ها یا صنایع مربوطه محافظت شود.

ارجاع:

Cheung KY، Petrou L، Helfer B، و همکاران. ادعاهای سلامت و تغذیه برای شیر خشک نوزاد: بررسی مقطعی بین المللی BMJ. 2023;380:e071075. منتشر شده در 15 فوریه 2023. doi:10.1136/bmj-2022-071075