نگاهی دقیق تر به سیستم عصبی روده


سیستم عصبی روده ای که روده ما را تنظیم می کند اغلب “مغز دوم” بدن نامیده می شود. اگرچه نمی‌تواند مشکلاتی مانند مغز را حل کند، اما این شبکه گسترده از همان مواد شیمیایی و سلول‌های مغز استفاده می‌کند تا به ما در هضم کمک کند و در صورت بروز مشکل به مغز هشدار دهد. با این حال، چگونگی واکنش مدارهای عصبی روده به تغییرات روده به طور کامل شناخته نشده است. اکنون، محققان دانشگاه کلگری گزارش داده‌اند که یک سیستم تصویربرداری جدید و آماده‌سازی آزمایشی طراحی کرده‌اند که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا فعالیت سیستم عصبی روده را در موش‌ها ثبت کنند.

یافته ها در نشریه منتشر شده است مجله فیزیولوژی در مقاله ای با عنوان “اتساع روده فعالیت عصبی را در سیستم عصبی روده موش های بالغ تنظیم می کند.”

محققان نوشتند: «سیستم عصبی روده ای (ENS) عملکردهای حرکتی، ترشحی و دفاعی دستگاه گوارش را تنظیم می کند. نورون‌های روده ورودی‌های مکانیکی و شیمیایی را از مجرای روده برای تولید خروجی‌های حرکتی پیچیده یکپارچه می‌کنند. اینکه چگونه مدارهای عصبی روده دست نخورده به تغییرات در لومن روده پاسخ می دهند به خوبی درک نشده است. ما کلسیم درون سلولی را در ضبط‌های کانفوکال سلول زنده در سلول‌های عصبی از بخش‌های دست نخورده روده موش به منظور بررسی پاسخ عصبی به محرک‌های مکانیکی و شیمیایی مجرا ثبت کردیم.

والاس مک ناتون، دکترا، محقق ارشد، توضیح داد: «این روش کاملاً متفاوت از انجام آزمایش‌ها به ما امکان می‌دهد تا پیچیدگی فعل و انفعالات عصبی را که پاسخ‌های سیستم عصبی روده را تنظیم و هماهنگ می‌کنند، درک کنیم. این راه‌های جدیدی را برای ما باز می‌کند تا بفهمیم واقعاً چه اتفاقی می‌افتد، و این به ما کمک می‌کند بیماری‌ها و اختلالات گوارشی را خیلی بهتر درک کنیم.»

کیت شارکی، دکترا، محقق ارشد، می‌گوید: «این موج برانگیختگی در اطراف محیط روده و تغییر در تحریک‌پذیری عصبی، قبلاً دیده نشده بود. وقتی روده منبسط می‌شود، مدارهای عصبی به روش‌هایی کاملاً متفاوت از زمانی که روده آرام است، پاسخ می‌دهند.»

مطالعه این تیم اولین مطالعه ای است که در یک آماده سازی روده دست نخورده، نقش اتساع فیزیکی روده را در کنترل چگونگی هماهنگی کل شبکه عصبی در روده نشان می دهد.

شارکی گفت: “ما می خواستیم همه محققان به این رویکرد دسترسی داشته باشند.” “به دست آوردن درک بهتر از فیزیولوژی روده برای درک اینکه وقتی درست کار نمی کند چه اتفاقی می افتد و برای ایجاد درمان های موثر ضروری است.”

محققان اکنون قصد دارند بررسی کنند که چگونه پروبیوتیک ها، التهاب و عفونت باکتریایی کنترل و هماهنگی سیستم عصبی روده را در موش ها تغییر می دهند.

مک ناتون گفت: «این به ما مدلی می‌دهد که ممکن است به ما در آزمایش رویکردهای جدید برای درمان بیماری‌های گوارشی در افراد در آینده کمک کند».