چین و روسیه هیچ کمک اقتصادی به ما نداشتند، هند کمک کند!


چین و روسیه هیچ کمک اقتصادی به ما نداشتند، هند کمک کند!
کارشناس روابط بین الملل درباره عضویت ایران در بریکس گفت: چین و روسیه که با ما روابط نزدیکی دارند تا به حال هیچ اقدامی برای کمک اقتصادی و تجاری به ما نداشته اند پس چطور هندوستان می‌تواند به ما کمک اقتصادی کند؟

دولت رئیسی مدعی است که دستاورد‌های خاصی در سیاست‌ خارجی به دست آورده است. از جمله عضویت در بریکس و شانگهای و بهبود روابط با کشور‌های منطقه که به باور برخی از کارشناسان چندان دستاورد‌های عظیمی نیستند و دولت روحانی هم توانسته بود در این سطح دستاورد‌هایی داشته باشد. از سوی دیگر باقی ماندن اختلافات با غرب و عدم حل آن‌ها نیز یکی از موانع استفاده از قرارداد‌ها و عضویت در این سازمان‌هاست.

علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین الملل، درباره عملکرد دولت در حوزه سیاست خارجی و بهبود روابط به منیبان گفت: مجموعه این اتفاقاتی که رخ داد و منجر به عضویت در بریکس شد اهمیت دارد اما نه به آن بزرگی که دولت اشاره می‌کند. آنچه امروز اهمیت دارد و برای مردم مهم است ایجاد یک گشایش اقتصادی در سفره هایشان است. مردم می خواهند که این توافقات سیاسی منجر به بهبود وضعیت معیشتی شود اما تاکنون این اتفاق رخ نداده است. سوال اینجاست که عضویت در بریکس و رفتارهای این چنینی تا چه حد بر سفره مردم اثر می گذارد؟ چین و روسیه که با ما روابط نزدیکی دارند تا به حال هیچ اقدامی برای کمک اقتصادی و تجاری به ما نداشته اند پس چطور هندوستان می‌تواند به ما کمک اقتصادی کند؟ به نظر من عضویت در این سازمان ها مانند بریکس و شانگهای و حتی ارتباط با عربستان در صورتی مهم است که ایران مشکل برجام را حل کند.

او در ادامه افزود: عضویت در شانگهای و بریکس زمانی خوب است که بتوانیم مشکلات اساسی خود را با جهان حل کنیم. تا زمانیکه سایه سنگین تحریم ها بر سر ماست، اقتصاد ما استفاده مثبتی از این سازمان‌ها نخواهد کرد. دولت اگر بتواند مسئله برجام و اختلافات با آژانس را حل کند، اگرچه افزایش فروش نفت هم بیشتر شده است بنابراین اجازه داده شد که اختلافات ما تا حدی حل شود و فروش نفت افزایش یابد.

بیگدلی درباره بهبود روابط با کشور‌های منطقه گفت: ما با قطر و امارات که اختلافی نداشتیم با مصر هم به نقطه خاصی نرسیده‌ایم و تنها با عربستان به توافق رسیدیم البته که کار کوچکی نبود. مبادله سفیر میان ایران و عربستان فقط یک ژست سیاسی است. ما بیشتر از هرچیز نیاز به گشایش اقتصادی داریم. جامعه ما منتظر کاهش قیمت ها و تورم است بنابراین مبادله سفیر با عربستان از نظر مردم کار خاصی به نظر نمی آید و مشکلی نیز حل نمی شود. تا زمانیکه مشکل برجام را حل نکنیم و رضایت آژانس را برآورده نکنیم اتفاقی رخ نخواهد داد و اگر در 50 سازمان دیگر هم عضو شویم گشایشی به وجود نخواهد آمد. روس‌ها نیز فقط از رای ایران در بریکس استفاده می‌کنند.