15 نشانه اضافه بار مس


متعادل کردن مس برای جلوگیری از اضافه بار مس می تواند یک فرآیند ظریف در دنیای مدرن امروزی، به ویژه در میان زنان با استروژن بالا باشد.

مس یک ماده معدنی، معدنی و مغذی ضروری است که بر انتقال دهنده های عصبی در مغز تأثیر می گذارد. به طور خاص، مس سطح دوپامین (مراکز لذت و پاداش در مغز) را کاهش می دهد و نوراپی نفرین را افزایش می دهد که به عنوان یک هورمون استرس عمل می کند.

برای اینکه بدن شما از مسی که می خورد و وارد سلول های شما می شود، استفاده کند، به پروتئین های اتصال دهنده خاصی، به ویژه متالوتیونین و سرولوپلاسمین نیاز دارد. این پروتئین های اتصال مس را در دسترس زیستی قرار می دهند تا بدن شما بتواند از آن استفاده کند.

مقدار زیادی مس دریافت کنید

دریافت بیش از حد مس می تواند سطوح انرژی را با وجود تأثیر منفی بر فعالیت تیروئید و همچنین سلامت روان کاهش دهد. علائم دیگر عبارتند از:

  • تحریک پذیری
  • بیش فعالی
  • پیشرفت تحصیلی
  • حساسیت پوست به بافت های خشن و فلزات
  • آلرژی به رنگ های غذایی
  • مشکلات خواب
  • بسیار نگران
  • صدای زنگ در گوش
  • عوارض جانبی مس (از جمله مولتی ویتامین ها، شکلات، صدف ها)
  • عدم تحمل استروژن
  • کنترل ضعیف استرس
  • سفید شدن زودرس مو
  • سیکل های قاعدگی غیر طبیعی
  • نازک شدن / ریزش مو
  • افسردگی و افسردگی پس از زایمان

اضافه بار مس چگونه اتفاق می افتد؟

اضافه بار مس می تواند به دلایل مختلفی ظاهر شود، یکی از تأثیرات قوی، رابطه متضاد بین مس و روی است. هنگامی که روی به دلیل استرس، کمبودهای تغذیه ای یا سوء جذب کاهش می یابد، مس می تواند افزایش یابد. سایر عوامل مؤثر عبارتند از:

  • تسلط استروژن (استروژن اجازه می دهد سطح مس افزایش یابد)
  • کنترل بارداری هورمونی یا درمان جایگزینی هورمونی
  • دسته برنجی
  • رژیم غذایی با مس بالا
  • رژیم غذایی کم روی منجر به کاهش سطح روی می شود
  • اختلال پیرول
  • استرس مزمن (سطح روی را کاهش می دهد، مس را افزایش می دهد)
  • استعداد ژنتیکی و/یا وراثت پذیری مواد مغذی
  • رژیم گیاهخواری و وگان (غنی از مس و کم روی)
  • کمبود پروتئین های متصل شونده به مس

منابع مس

یافتن مس در رژیم غذایی بسیار آسان است، به خصوص برای کسانی که از رژیم غذایی قدیمی پیروی می کنند که از غلات اجتناب می کنند و در عوض مقادیر زیادی آجیل، دانه ها و شکلات مصرف می کنند.

برخی از رایج ترین منابع مس عبارتند از:

  • ویتامین ها
  • سایر مکمل های حاوی مس
  • دسته برنجی
  • لوله های مسی قدیمی آب آشامیدنی را آلوده می کند
  • صدف
  • شکلات تلخ
  • قارچ شیتاکه
  • آجیل / دانه ها، به ویژه بادام، بادام هندی و تخمه آفتابگردان
  • آووکادو

انواع مس

ارزیابی سطوح مس می تواند گیج کننده باشد زیرا اشکال مختلفی از مس وجود دارد. اگر یک جزء مس را اندازه گیری کنید، فقط نیمی از داستان را در مورد سطح واقعی مس و هموستاز کلی مس خود دریافت خواهید کرد.

  • مس آزاد مسی است که به پروتئین های متصل کننده مس متصل نیست. هنگامی که بیش از 25 درصد مس آزاد یا غیر متصل باشد، این می تواند متابولیسم مواد معدنی را مختل کند و منجر به مشکلات مس شود. این به این دلیل است که مس آزاد به عنوان یک رادیکال آزاد عمل می کند که منجر به استرس اکسیداتیو می شود.
  • مس در دسترس زیستی – در افراد سالم و متعادل از مس، حدود 80 تا 95 درصد مس به سرولوپلاسمین متصل است و تنها 5 تا 20 درصد مس «آزاد» یا «بدون پیوند» است.

برای گیج‌کننده‌تر شدن اوضاع، می‌توان همزمان مس اضافی (بیش از حد مس آزاد یا غیرمحصول) و کمبود (مس زیستی کافی) داشت.

آزمایش وضعیت مس کامل را می توان با استفاده از آزمایش خونی که شامل مس سرم، سرولوپلاسمین سرم و روی پلاسما همراه با آنالیز مواد معدنی بافت مو است، اندازه گیری کرد.

اصلاح اضافه بار مس

اصلاح اضافه بار مس یک رویکرد چند وجهی از جمله استراتژی های تغذیه ای و مکمل ها دارد.

علاوه بر کاهش غذاهای حاوی مس (و مکمل ها) از رژیم غذایی، مواد مغذی مهم برای مقابله با مس بالا در مس عبارتند از:

  • فلز روی
  • ویتامین B6
  • ویتامین سی
  • مولیبدن

امیدوارم این پست به شما در درک بهتر عدم تعادل های تغذیه ای ناشناخته کمک کند که می تواند تأثیر زیادی بر احساس شما داشته باشد و شما را قادر می سازد راه هایی را برای احساس بهتر کشف کنید.

آیا از مس اضافی رنج برده اید؟ لطفا در نظرات به اشتراک بگذارید!

منابع:

  1. والش، ویلیام جی، دکتری: قدرت تغذیه: بیوشیمی شما را درمان کنید و مغزتان را شفا دهید، 2014.
  2. https://www.traceelements.com/Docs/Nutrient%20Interrelationships-Minerals-Vitamins-Endocrines.pdf
  3. https://www.traceelements.com/Docs/The%20Nutritional%20Relationships%20of%20Copper.pdf



رژیم لاغری سریع