5 مضرات اصلی عدم خواب کافی

بسیاری از مردم تصمیم می گیرند که خواب خود را قربانی کنند تا هر روز کارهای بیشتری انجام دهند. در حالی که استفاده از چند ساعت از زمان چرت خود برای کار یا مطالعه بیشتر ممکن است به نظر بهترین راه برای «پیمودن مایل اضافی» باشد، کم خوابی می تواند طیف گسترده ای از اثرات منفی داشته باشد. متأسفانه، مضرات نداشتن خواب کافی فراتر از خواب آلودگی در طول روز است و با دوز روزانه کافئین قابل رفع نیست. کمبود خواب می تواند امنیت شما و اطرافیانتان را به خطر بیندازد یا منجر به عواقب جدی سلامتی شود. در زیر لیستی از برخی اثرات منفی شگفت انگیز خواب ناکافی آمده است.

1 – پیری سریعتر

کم خوابی می تواند بر ظاهر شما تأثیر بگذارد و روند پیری را تسریع کند. تنها پس از چند روز شب بی خوابی، بسیاری از افراد شروع به ایجاد چین و چروک، پوست بی براق و سیاهی زیر چشم می کنند. بیشتر این موارد ناشی از سطوح بالاتر کورتیزول (هورمون استرس) در بدن است که وقتی به اندازه کافی استراحت نمی کنید افزایش می یابد. هنگامی که کورتیزول بیش از حد باشد، کلاژن را تجزیه می کند – پروتئینی که پوست را صاف، کشسان و جوان نگه می دارد.

2 – مشکلات سلامتی

چند شب کم خوابی را می توان به راحتی با استراحت بیشتر در روزهای بعدی برطرف کرد و بعید است که اثرات طولانی مدت بر سلامتی شما داشته باشد. با این حال، زمانی که برای هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها خوب نمی‌خوابید، آسیب جدی به سلامتی شما وارد می‌کند و شما را در معرض خطر ابتلا به طیف وسیعی از مشکلات سلامتی از جمله افسردگی، دیابت، قلب قرار می‌دهد. بیماری و فشار خون بالا

3 – افزایش خطر بروز حوادث

کمبود خواب باعث خواب آلودگی می شود که می تواند خطر تصادف را در هنگام رانندگی، کار با ماشین آلات و انجام کارهای مختلف افزایش دهد. خواب‌آلودگی زمان واکنش شما را کاهش می‌دهد و این باعث می‌شود که در صورت نیاز پاسخ دادن به آن بسیار دشوارتر شود. به همین دلیل است که امروزه خستگی یکی از دلایل اصلی تصادفات اتومبیل در جاده ها است.

4 – عملکرد ذهنی ضعیف

اگر کم خواب هستید، بسیاری از پاسخ های شناختی شما در سطوح اوج عمل نمی کنند. زمانی که بدن به خوبی استراحت نکند، دامنه توجه، استدلال، حس قضاوت و مهارت های حل مسئله شما مختل می شود. کمبود خواب همچنین بر روشی که مغز شما اطلاعات را پردازش و ذخیره می‌کند، تأثیر می‌گذارد و تمایل دارید چیزها را بیشتر فراموش کنید. همه این عوامل عملکرد موثر و سازنده در طول روز را بسیار دشوار می کند.

5- افزایش وزن

شاید باورش سخت باشد که نخوابیدن به اندازه کافی می‌تواند باعث شود وزن‌های اضافی اضافه کنید. با این حال، مطالعات اخیر نشان داده اند که زمان خواب کوتاه، سطح لپتین (هورمونی که اشتهای شما را سرکوب می کند) در بدن شما را کاهش می دهد و در عین حال سطوح گرلین (هورمونی که باعث گرسنگی می شود) را نیز افزایش می دهد. کمبود خواب همچنین سطح هورمون رشد انسانی (هورمونی که رشد ماهیچه‌ها و چربی سوزی را تحریک می‌کند) را کاهش می‌دهد که سرعت چربی سوزی بدن را محدود می‌کند. نتیجه کلی این است که اگر به اندازه کافی نخوابید، احتمال زیاد پرخوری خواهید داشت و بدن شما این کالری های اضافی را با سرعت کمتری می سوزاند.

خلاصه

همانطور که می بینید، کم خوابی ایده بدی است. در حالی که ممکن است به نظر برسد که این مسئله چندان مهم نیست، اما می تواند عواقب جدی بر سلامت و عملکرد شما داشته باشد. بنابراین مطمئن شوید که حداقل 6 ساعت خواب با کیفیت بالا در هر شب داشته باشید تا از اثرات نامطلوب مورد بحث در این مقاله جلوگیری کنید.