آیا نابرابری های توسعه ای بر اساس مواجهه وجود دارد؟


نوزادان متولد شده در دنیای دیجیتال: آیا بر اساس قرار گرفتن در معرض نابرابری های رشدی وجود دارد؟ | اعتبار تصویر: © cendeced – © cendeced – stock.adobe.com.

مقاله توسط Candice Jones، MD، با عنوان، سن مناسب برای تلفن همراه چقدر است؟1، اطلاعات مختصر و مهمی را ارائه می دهد که پرستاران بهداشت روان اطفال، خانواده و روانپزشکی (NPs) می توانند از آن برای ارائه اطلاعات به والدین در مورد اطلاعات ایمنی دیجیتال برای فرزندانشان از دوران نوزادی تا نوجوانی استفاده کنند. جونز منابع متعددی را شناسایی می کند که NP ها ممکن است از آنها برای ایجاد راهنمایی های پیش بینی مبتنی بر رشد برای والدین، کودکان در سن مدرسه و نوجوانان در تمرین خود استفاده کنند.1 خواندن مقاله جونز را به شدت توصیه می کنم.1

نابرابری های رشدی را در هر برخورد با بیمار در نظر بگیرید

همانطور که مقاله جونز را می خواندم، شروع کردم به فکر کردن در مورد دنیای دیجیتالی که بسیاری از بزرگسالان در آن متولد نشده بودند، و به عنوان تمرین‌کنندگان، برای یادگیری تلاش کرده‌اند، سپس به عنوان راه‌های بهتر و بهبودیافته‌ای برای برقراری ارتباط پذیرفته شدند. امروزه، پزشکان در حال حاضر هر روز در دنیای دیجیتال درگیر عمل بالینی هستند، از سوابق پزشکی الکترونیکی (EMR) تا موتورهای جستجویی که به یافتن آخرین و بهترین شواهد موجود و/یا دستورالعمل‌های عمل بالینی کمک می‌کنند. افکار من این است که این یک سفر شگفت انگیز بوده است که همچنان ما را شگفت زده می کند، زیرا تقریباً هر روز یک پلت فرم دیجیتال یا ایده جدید پدیدار می شود. فقط به این فکر کنید که چگونه آخرین نسخه های هوش مصنوعی دنیای آکادمیک و عملی را زیر و رو کرده است.

اما پس از آن، به بیماران و والدین حاشیه‌ای خود فکر می‌کنم که دسترسی محدودی به دنیای دیجیتال دارند. من همچنین به والدین با تحصیلات عالی فکر می کنم که تصمیم گرفته اند نوزادان و فرزندان خردسال خود را به تلفن های همراه یا رسانه های دیگر معرفی نکنند. سوالی که باید در نظر گرفت این است: «آیا کودکانی که بدون دسترسی به دنیای دیجیتال بزرگ می‌شوند، وقتی وارد سنین پیش‌دبستانی می‌شوند، نابرابری‌های رشدی را تجربه می‌کنند؟» این یک سوال جدی است که باید از منظر تخصصی و پژوهشی مورد بررسی و بحث قرار گیرد. من کودکان 2 ساله را مشاهده کرده‌ام که می‌توانند انگشت کوچک خود را روی آی‌پد بگذارند و یک بازی کودک یا فیلم کوتاه کودک را باز کنند. کودک در حال توسعه مجموعه‌های مهارت‌های جدیدی است، از جمله حافظه دیجیتال شناختی، راه‌هایی برای درک ترتیبات فضایی، انواع زبان‌ها در سنین پایین، و الگوهایی برای واکنش به تصاویر و پیام‌های بصری که قبلاً در طول رشد نوزاد و کودک نوپا در دسترس نبودند.

والدینی که به دنیای دیجیتال دسترسی ندارند و والدینی که قاطعانه از اجازه دسترسی به فرزندان خود امتناع می‌کنند، ممکن است نوزاد و کودک خردسالی را بزرگ کنند که در 3 سالگی با نابرابری‌های دیجیتال شناختی به مهدکودک مراجعه می‌کند. ممکن است کسی استدلال کند که یک کودک 3 ساله به سرعت به عقب خواهد رسید. با این حال، ممکن است استدلال شود که رشد مغز در طول 3 سال اول زندگی آنقدر سریع است که کسانی که نابرابری‌های دیجیتال شناختی را تجربه می‌کنند ممکن است در مقایسه با همسالان خود آسیب‌پذیر باشند.

یافته های تحقیق محدود است

هفلر و همکاران2 در یک مطالعه چند مرکزی در ایالات متحده گزارش داد که رابطه بین قرار گرفتن در معرض رسانه های دیجیتال اولیه (مثلاً قرار گرفتن در معرض تلویزیون و رسانه در اوایل زندگی) و نتیجه پردازش حسی غیر معمول را بررسی کرد. داده ها برای 1471 کودک از سال 2011 تا 2014 جمع آوری و در سال 2023 تجزیه و تحلیل شد.2 یافته ها نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض رسانه های دیجیتال ممکن است یک عامل خطر برای ایجاد پروفایل های حسی غیر معمول باشد.2 با این حال، این مطالعه به جای قرار گرفتن در معرض دیجیتال، بر گزارش‌های والدین از قرار گرفتن در معرض تلویزیون و قرار گرفتن در معرض رسانه‌ها در طول سال‌های نوزادی تا نوپا متمرکز بود.2 نویسندگان طراحی و اجرای مطالعات تحقیقاتی دقیق بیشتر را برای بررسی رشد نوزاد-نوپا توصیه می کنند.

مطالعه دیگری پاسخ های یک نوزاد 7 ماهه را که در معرض تبلت قرار گرفته بود، بررسی کرد تا نوزاد بتواند با پدربزرگ و مادربزرگ و پسر عموی 22 ماهه کودک 7 ماهه که برنامه های خود را در تلفن هوشمند مادر داشت، روبرو شود. .3 در این مطالعه، این کودک 22 ماهه تعاملات مستقلی با iDevices ایجاد کرد که نشان داد کودک قادر به گرفتن عکس، دسترسی و مشاهده عکس ها و فیلم ها و همچنین تعامل با برنامه های تلفن مادرش است.3 نتایج همچنین نشان داد که این کودک 7 ماهه و در دوران نوزادی به آنچه پسر عمویش با iDevices انجام می دهد علاقه مند بود. علاوه بر این، مشخص شد که این کودک 7 ماهه با بالا رفتن سن، به طور مستقل با دستگاه ها تعامل داشت.3

تا به امروز، مطالعات محدودی در مورد رشد نوزادانی که در معرض محیط یادگیری دیجیتالی قرار گرفته‌اند، در مقایسه با کودکانی که در معرض روش‌های جدید یادگیری نیستند، وجود دارد. رفتارهای رشدی مرتبط با دنیای دیجیتال جدید برای درک جدیدترین روش‌های رشد نوزادان و کودکان نوپا و ارزیابی پیامدهای نامطلوب مواجهه زودهنگام نوزادان و کودکان نوپا و جلوگیری از نابرابری‌های شناختی رشدی نیاز به بررسی دارد.

برای اطلاعات بیشتر از شماره آوریل مجله اطفال معاصر اینجا را کلیک کنید.

منابع:

1. جونز سی. سن مناسب برای تلفن همراه چیست؟ اطفال معاصر. 2024; 40 (3)؛ 26-31.

2. Heffler KF، Acharya B، Subedi K، Bennett DS. تجربه رسانه دیجیتال اولیه و توسعه پردازش حسی غیر معمول. JAMA اطفال. 2024; 178 (3): 266-273.

3. Harrison E, McTavish M. ‘I’Babies: Infants’ and toddlers; زبان و سواد نوظهور در فرهنگ دیجیتال “i’Devices”. مجله سواد دوران کودکی. 2018؛ 18 (2): 163-188.



منبع