نابرابری های مبتنی بر جنسیت در دیابت نوع 1 در مراقبت های کودکان شروع می شود


بررسی بیش از 90 مطالعه منتشر شده نشان می‌دهد که تفاوت‌های جنسی در مراقبت از دیابت نوع 1 در جمعیت‌های اطفال می‌تواند به تفاوت‌ها در نتایج مشاهده شده در بین بیماران مرد و زن کمک کند.

نتایج این مطالعه با استفاده از داده های بیش از 640000 بیمار کودک مبتلا به دیابت نوع 1 نشان می دهد که تفاوت در مراقبت های بالینی کودکان و نوجوانان مبتلا به دیابت نوع 1، به ویژه در مورد کنترل قند خون، دوز انسولین و مدیریت وزن، می تواند نقش مهمی در نرخ مرگ و میر بالاتر و خطرات بیش از حد قلبی عروقی در جمعیت زنان مبتلا به دیابت نوع 1 مشاهده شد.1

این بررسی سیستماتیک بر روی تفاوت‌های جنسی در کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 نشان داده است که در مقایسه با همتایان مذکر، چندین پیامد در جنس مونث بدتر به نظر می‌رسد، به ویژه در مورد BMI، کنترل قند خون، (دوز انسولین)، کتواسیدوز دیابتی و (کیفیت) از زندگی)،” محققان نوشتند.

علیرغم پیشرفت‌ها و تأکید در تحقیقات و همچنین ابتکارات جدید، داده‌های موجود تفاوت‌های آشکاری را در مراقبت از زنان مبتلا به دیابت در مقایسه با همتایان مردشان نشان می‌دهد. در سپتامبر 2022، داده‌های کارآزمایی کنترل و عوارض دیابت و مطالعه اپیدمیولوژی مداخلات و عوارض دیابت نشان داد که زنان مبتلا به دیابت نوع 1 بار کمتری از عوامل خطر متابولیک قلبی دارند، داروهای محافظت کننده قلبی تهاجمی کمتری دریافت می‌کنند، اما بار مشابهی از رویداد بیماری قلبی عروقی را تجربه می‌کنند. به عنوان مردان رتبه بندی کنید2

با استناد به این تفاوت‌ها در نتایج، تیمی به سرپرستی سیلویا دی وریس، MD، MSc، از مرکز پزشکی دانشگاه آمستردام، مطالعه حاضر را برای ارائه یک نمای کلی از تفاوت‌های جنسی در کودکان مبتلا به دیابت نوع 1، با تمرکز ویژه بر بیمار، راه‌اندازی کردند. و ویژگی های بیماری، درمان، بیماری های همراه و عوارض. برای انجام این کار، محققین مرور سیستماتیک را طوری طراحی کردند که شامل مطالعات همگروهی مشاهده‌ای، مقطعی، و مورد شاهدی منتشر شده در MEDLINE از ابتدا تا 15 ژوئن 2021 باشد.

از جستجوی خود، محققان 8640 مقاله را برای گنجاندن بالقوه شناسایی کردند. از این تعداد، 90 مطالعه شامل کل جمعیت 643217 فرد مبتلا به دیابت نوع 1 برای گنجاندن در بررسی سیستماتیک شناسایی شدند. برای گنجاندن، مطالعات نیاز به یک پیامد اولیه داشتند که به تفاوت جنسیتی در پیامد اشاره می کرد. به منظور تجزیه و تحلیل، مقالاتی که تفاوت‌های جنسی را گزارش می‌کردند شناسایی و از نظر کیفیت و خطر سوگیری ارزیابی شدند.

پس از تجزیه و تحلیل، نتایج نشان داد که بیشتر مطالعات شامل کودکان دختر نشان داده شده که HbA1c بالاتری در تشخیص بالینی و در طول درمان داشتند. نتایج نشان داد که کودکان دختر نیز در طول زمان افزایش HbA1c شدیدتری داشتند. در مطالعاتی که BMI را گزارش می‌کنند، نتایج نشان می‌دهد که بیماران زن مبتلا به دیابت نوع 1 دارای شاخص توده بدنی بالاتر، شیوع اضافه وزن یا چاقی و شیوع دیس لیپیدمی بالاتری نسبت به همتایان مرد خود هستند.

تجزیه و تحلیل های بیشتر نشان داد که بیماران زن مبتلا به دیابت نوع 1 بیشتر از پمپ درمانی استفاده می کردند، به دوزهای بالاتر انسولین نیاز داشتند و بیشتر از همتایان مرد خود در بیمارستان بستری می شدند. این تجزیه و تحلیل ها همچنین نشان داد که بیماران مرد مبتلا به دیابت نوع 1 نسبت به همتایان زن خود بیشتر احتمال دارد هیپوگلیسمی، بهبودی نسبی و کتواسیدوز دیابتی را تجربه کنند. محققان توجه خود را به چندین نتیجه قابل توجه دیگر از تجزیه و تحلیل های خود جلب کردند، از جمله کیفیت زندگی پایین تر برای بیماران زن مبتلا به دیابت نوع 1، که در تمام مطالعات گزارش شده در مورد کیفیت زندگی مشاهده شد.

این مقاله توسط نشریه خواهر ما HCP Live منتشر شده است.

منابع

1. de Vries SAG، Verheugt CL، Mul D، Nieuwdorp M، Sas TCJ. آیا تفاوت جنسی در مراقبت از دیابت نوع 1 کودکان وجود دارد؟ بررسی سیستماتیک – دیابت. SpringerLink. https://link.springer.com/article/10.1007/s00125-022-05866-4. 26 ژانویه 2023. مشاهده شده در 2 فوریه 2023.

2. Campbell P. علیرغم بهبود پروفایل های خطر، زنان مبتلا به دیابت نوع 1 با افزایش خطر CVD مواجه هستند. شبکه غدد درون ریز. https://www.endocrinologynetwork.com/view/despite-improved-risk-profiles-women-with-type-1-diabetes-face-increased-cvd-risk. 8 سپتامبر 2022. مشاهده شده در 2 فوریه 2023.