اگر یک ماه برنج سفید نخورید چه اتفاقی برای بدن شما می‌افتد؟ –


به گزارش برنج، به ویژه در آسیا، به بخشی جدایی‌ناپذیر از رژیم غذایی روزانه مردم تبدیل شده و بسیاری از آن‌ها غافل از اینکه وابستگی به برنج ممکن است همیشه برای سلامت انسان مفید نباشد، حداقل یک وعده از آن در روز را استفاده می‌کنند.

در حالی که برنج کربوهیدرات‌های ضروری را تامین می‌کند، نشاسته بالایی نیز دارد و فاقد برخی مواد مغذی است. به گفته ایندیان اکسپرس، مصرف بیش از حد برنج سفید تصفیه شده می‌تواند باعث افزایش سطح قند خون و افزایش وزن شود.

پریا پارما، رئیس بخش تغذیه در موسسه پزشکی سری بالاجی اکشن در هند، گفت که ترک کردن مصرف برنج به مدت یک ماه، علاوه بر کاهش وزن که در اثر کاهش مصرف کالری خواهد بود، سطح قند خون را نیز تثبیت می‌کند، زیرا برنج حاوی درصد بالایی کربوهیدرات است.

ریا دسایی، متخصص تغذیه در بیمارستان ووکهارت هند، توضیح داد که ترک کامل برنج به مدت یک ماه در صورتی منجر به کاهش وزن می‌شود که دانه‌ها و کالری‌های دیگر جایگزین آن نشود و مقدار مصرف کربوهیدرات‌ها در رژیم غذایی محدود شوند. ضمن اینکه سطح قند خون «فقط در دوره پرهیز» از برنج کاهش می‌یابد.

وی افزود: زمانی که فرد دوباره شروع به خوردن برنج کند، سطح گلوکز دوباره شروع به نوسان می‌کند، نکته مهم این است که خوردن یک کاسه کوچک برنج به روش صحیح به بدن آسیب نمی‌رساند.

پارما گفت مصرف کم فیبر هضم غذا را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد که می‌تواند منجر به تغییر در حرکات روده شود. ملاحظات غذایی به این دلیل است که برنج منبع کربوهیدرات، ویتامین B و مواد معدنی است، اما اثرات خاص، بسته به عوامل فردی متفاوت است.

متخصصان به طور کلی یک رژیم غذایی متعادل را توصیه می‌کنند که شامل انواع غذاهای غنی از مواد مغذی باشد، بنابراین حذف برنج از منو می‌تواند موقتی باشد تا میزان کربوهیدرات دریافتی فرد را کاهش دهد.

دسایی توضیح داد: «برنج که یک کربوهیدرات ساده است، می‌تواند با ترکیب شدن مقداری سبزیجات و پروتئین به راحتی به یک وعده غذایی کربوهیدرات پیچیده تبدیل شود. کربوهیدرات‌ها برای تولید انرژی بسیار ضروری هستند و نخوردن آن‌ها می‌تواند فرد را ضعیف کند. همچنین منجر به کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی می‌شود

از جمله نکاتی که در هنگام خوردن برنج باید در نظر داشت این است که:

– برنج سفید را به مقدار محدود بخورید و در خوردن آن زیاده‌روی نکنید و یا آن را با برنج قهوه‌ای جایگزین کنید.

– افزودن مقادیری فیبر به برنج به شکل سبزیجات، دانه‌ها و آجیل خوب است.

– وقتی پروتئین‌ها با مقداری غلات مخلوط شوند، به پروتئین‌هایی با ارزش بیولوژیکی بالا تبدیل شده و در بدن بهتر جذب می‌شوند.

همین الان به چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه ملحق شو و مشاوره رایگان بگیر.