باکتری‌های بیماری‌زای روده که توسط قند موجود در روده تغذیه می‌شوند


محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC) و بیمارستان کودکان BC نشان می‌دهند که قند سیالیک اسید، که بخشی از لایه مخاطی محافظ روده را تشکیل می‌دهد، به باکتری‌های عامل بیماری در روده کمک می‌کند. این یافته ها می تواند به یک هدف درمانی بالقوه برای عفونت های باکتریایی روده منجر شود

یافته ها در منتشر شده است PNAS در مقاله ای با عنوان “اسید سیالیک نقش اساسی در صدور مجوز انتقال سیتروباکتر رودنتیوم از لومن روده به یک طاقچه چسبنده مخاطی ایفا می کند.”

دکتر بروس والانس، استاد بخش اطفال در این باره می گوید: «باکتری ها باید جایی در روده های ما پیدا کنند تا محکم شوند، مستقر شوند و گسترش پیدا کنند، و سپس باید بر تمام دفاع های مختلف که به طور معمول از روده ما محافظت می کنند غلبه کنند. UBC و محقق در بیمارستان کودکان BC. در آینده، ما به طور بالقوه می‌توانیم این قند یا نحوه حس پاتوژن‌ها را برای جلوگیری از بیماری‌های مهم بالینی مورد هدف قرار دهیم.»

در این مطالعه، محققان بررسی کردند سیتروباکتر رودنتیومیک پاتوژن باکتریایی روده ای موش است که برای مدل سازی عفونت با انسان استفاده می شود E. coli. این تیم کشف کردند که باکتری‌ها دارای ژن‌هایی هستند که در مصرف اسید سیالیک نقش دارند و وقتی این ژن‌ها حذف شوند، رشد باکتری مختل می‌شود.

والانس گفت: “شما با IBD شروع می کنید، میکروب های شما تغییر می کنند، آنها شروع به حفاری در سلول های روده شما می کنند و باعث التهاب بیشتر می شوند، و این ممکن است یکی از دلایل مزمن شدن IBD باشد.” مواد مغذی خاصی مانند اسید سیالیک یا سایر قندها ممکن است پاشنه آشیل برای آنها باشد از نظر چیزهایی که می توانید برای حذف باکتری های خطرناک از روده هدف قرار دهید.

Vallance و تیم او اکنون در حال بررسی نقش قندهای دیگر در روده در تغذیه باکتری های بیماری زا هستند. آنها همچنین به دنبال باکتری‌های خوب ساکن (پروبیوتیک‌ها) هستند که می‌توانند با باکتری‌های خطرناک رقابت کنند و قندها را از آنها بدزدند.

او توضیح داد: «اصولاً این همدستان قند را از مخاط جدا می‌کنند و سپس یا آن را به باکتری‌های خطرناک می‌دهند یا باکتری‌های خطرناک راهی برای سرقت آن از آنها اندیشیده‌اند.

والانس گفت: «در گذشته، اجداد ما دائماً توسط باکتری‌های خطرناک مورد حمله قرار می‌گرفتند. با ظهور هر چه بیشتر مقاومت آنتی بیوتیکی در باکتری ها، این عفونت های باکتریایی دوباره به یک مشکل رو به رشد تبدیل می شوند. بدون آنتی‌بیوتیک‌های جدید، باید راه‌های جدیدی برای مبارزه با این باکتری‌ها پیدا کنیم، مانند گرسنگی دادن به آن‌ها.»