بررسی راه هایی برای جلوگیری از انتقال مالاریا


بیش از 247 میلیون مورد و 619000 مرگ و میر مالاریا در سال 2021 گزارش شده است. واضح است که نیاز فوری به داروهای جدید ضد مالاریا وجود دارد و هدف اصلی جلوگیری از انتشار انگل با مسدود کردن مسیر آنها از انسان به پشه است که بستگی به جنسیت دارد. مرحله چرخه زندگی انگل محققان آزمایشگاه Baum به همراه همکارانش در امپریال کالج لندن، قبلا دسته جدیدی از ترکیبات قوی ضد مالاریا را شناسایی کرده بودند که متعلق به خانواده ای از سولفونامیدها هستند. در یک مطالعه جدید، محققان دقیقاً چگونگی عملکرد این ترکیبات را بررسی کردند.

یافته های آنها در منتشر شده است مدل‌ها و مکانیسم‌های بیماری در مقاله ای با عنوان، “یک کلاس جدید از سولفونامیدها با هدف قرار دادن یک پلاسمودیوم پروتئین غشای واکوئل.”

محققان نوشتند: “صفحه نمایش های مبتنی بر سلول های فنوتیپی ابزارهای حیاتی برای کشف داروهای کاندید برای توسعه هستند، اما شناسایی هدف سلولی و نحوه عملکرد داروی کاندید اغلب وجود ندارد.” با استفاده از یک صفحه نمایش مبتنی بر تصویربرداری، ما اخیراً یک ترکیب N-((4-hydroxychroman-4-yl)methyl)-sulphonamide (N-4HCS) به نام DDD01035881 کشف کردیم که از تشکیل گامت نر در چرخه زندگی انگل مالاریا و متعاقب آن جلوگیری می کند. انتقال انگل به پشه با فعالیت نانومولاری.

نویسنده اصلی این کار، دکتر سابرینا یحیی، اظهار داشت: “در صورتی که امیدواریم به هدف حذف مالاریا در سراسر جهان برسیم، هدف قرار دادن انتقال انگل از انسان به پشه و بازگشت دوباره بسیار مهم است. اگر فقط یک بیمار علامت دار را درمان کنید، به علائم او رسیدگی می کنید اما از موضوع شیوع مالاریا غفلت می کنید. با این حال، با محدود کردن انتقال، می‌توانید گسترش مالاریا را در یک جمعیت به شدت کاهش دهید.»

محققان با رشد گلبول های قرمز انسان آلوده به انگل مالاریا در آزمایشگاه شروع کردند و سپس انگل ها را دستکاری کردند تا وارد مرحله زندگی جنسی آنها شوند. سپس دانشمندان این انگل ها را با یکی از ترکیبات سولفونامید درمان کردند تا دریابند کدام پروتئین های انگل توسط ترکیبات مسدودکننده انتقال هدف قرار می گیرند.

محققان با استفاده از رویکرد «شیمی کلیک کنید» دریافتند که کدام پروتئین انگل توسط ترکیبات مسدودکننده انتقال هدف قرار می‌گیرد و سپس پروتئین‌های انگلی را که در تماس با آن‌ها قرار می‌گرفت برچسب‌گذاری کردند. آنها پروتئین انگلی به نام Pfs16 را به عنوان قوی ترین پیوند با دارو شناسایی کردند. جالب توجه است، Pfs16 برای تبدیل جنسی انگل مالاریا مهم است. سپس تیم آزمایش‌های بیشتری را برای تأیید اینکه سولفونامیدها به Pfs16 متصل می‌شوند و مهمتر از همه، عملکرد آن را مسدود می‌کنند، انجام دادند.

سپس دانشمندان می خواستند نقطه دقیق فاز جنسی انگل ها را که توسط سولفونامیدها هدف قرار می گرفت، مشخص کنند. نویسندگان دریافتند که ترکیبات سولفونامید به طور خاص انگل‌های مرد را هدف قرار می‌دهند و اگر در 6 دقیقه اول شروع جنسی به انگل تزریق شوند، بلوغ جنسی آنها را به‌طور منحصربه‌فردی مهار می‌کنند.
فرآیند بلوغ

به طور کلی، باوم و همکارانش شناسایی کرده اند که چگونه این دسته جدید از داروهای ضد مالاریا مانع از آن می شوند
انگل به بلوغ جنسی می رسد و بنابراین از انسان به انسان سرایت می کند
نیش پشه.

مطالعه آنها گامی حیاتی در توسعه داروهای جدید موثر برای کاهش تعداد انبوه موارد جدید مالاریا در سراسر جهان است.