دشمن شپش سر / قاتل شپش سر / چطور شپش سر را برای همیشه از بین ببریم؟ /سریعترین راه درمان شپش سر به روش خانگی


دشمن شپش سر / قاتل شپش سر / چطور شپش سر را برای همیشه از بین ببریم؟ /سریعترین راه درمان شپش سر به روش خانگی

نکته مهم در درمان شپش به دلیل قدرت سرایت پذیری بالا این است که تمام افراد خانواده در صورت داشتن علامت باید تحت درمان تحت نظر پزشک قرار بگیرند.

هر شپش برای بالغ شدن از ۳ مرحله عبور می‌کند؛ مرحله اول، زمانی است که تخم (یا رشک) است، در مرحله دوم تبدیل به نمف (نوزادی که از تخم خارج می‌شود) می­‌گردد و مرحله سوم، مرحله بالغ شدن شپش است. رشد نمف خود دارای ۳ مرحله است و برای عبور از هر مرحله نمف باید خون خواری کند. وقتی شپش بالغ شد، اگر در مدت ۲۴ ساعت غذا (یا همان خون) به آن نرسد، از بین می‌رود. همچنین، اگر به هر دلیلی تخم شپش تا ۱ ماه باز نشود دیگر باز نخواهد شد. هر شپش روزانه ۱۰ تخم می‌گذارد. تخم­ها بعد از ۸ تا ۱۰ روز باز می‌شوند و شپش‌های بالغ حدود ۴ تا ۶ هفته عمر می‌کنند.

چطور از ابتلا به شپش سر پیشگیری کنیم؟
از آن­جا که درمان شپش، دشوار، وقت­‌گیر و بسیار زمان­بر است، بهتر است تلاش کنید از ابتلای خودتان یا کودکانتان به آن جلوگیری کنید. برای این­کار، چند راه زیر را به شما پیشنهاد می­‌کنیم:

در مکان‌­های عمومی مثل محل کار، رستوران­‌ها، استخرها و … لباس­هایتان را به قلاب جداگانه­‌ای از چوب­رختی و جدا از لباس­‌های افراد دیگر، آویزان کنید
وسایل شخصی مانند شانه، برس، گیره یا تل مو، کلاه و شال و روسری را با دیگران به اشتراک نگذارید.
روی تخت، کاناپه یا بالشی که به نظافت آن مطمئن نیستند، دراز نکشید.
موقع دوچرخه­‌سواری یا موتورسواری کلاه محافظ دیگران را به­ سرتان نگذارید.
درمان خانگی شپش سر چیست؟
برای درمان خانگی شپش سر می توانید مقاله انواع درمان خانگی شپش سر به کمک طب سنتی و دارو های گیاهی مطالعه کنید که در ان توضیح دادیم چگونه شپش سر را از بین ببرید.

درمان شپش سر با شانه زدن موها
موها را مرطوب کرده و به کمک یک شانه دندانه باریک آنها را شانه کنید. مو را به چند بخش تقسیم کرده و شانه زدن هر قسمت را تا جایی که دیگر شپشی پیدا نشود، ادامه دهید. هر سه تا چهار روز، در طی چند هفته این کار را تکرار کنید. این کار در کنار سایر روش‌های درمانی کمک می‌کند تا سریع‌تر از شر شپش‌ها خلاص شوید.

راه ­های جلوگیری از بازگشت شپش سر
مبارزه با شپش می‌­تواند نبردی مداوم باشد. تا زمانی که شپش‌­ها از همه‌جا ریشه­‌کن نشوند، بیماری به­‌طور کامل درمان نشده است؛ بنابراین، برای جلوگیری از بازگشت شپش‌­های سر، اقدامات زیر را انجام دهید:

تمام ملحفه‌­ها و لباس­‌های استفاده شده در طول ۲ روز قبل از درمان را در آب خیلی گرم (۴/۵۴ درجه سانتیگراد ۱۳۰ درجه فارنهایت) بشویید.
وسایلی را که قابل شستشو نیستند، به مدت ۲ هفته در کیسه­‌های ضد هوا قرار دهید.
کیسه جاروبرقی قدیمی‌­تان را دور بیندازید چون ممکن است تخم شپش‌­ها در آن­ جا خوش کرده باشند.
وسایل مراقبت از مو مانند شانه و برس را در آب داغ خیس کنید و یا دور بریزید.
از آنجا که شپش به‌راحتی از یک شخص به شخص دیگر در یک خانه منتقل می­‌شود، موهای همه اعضای خانواده را بررسی کنید.
به کودکانتان بگویید سعی کنند از تماس رودررو در مدرسه (در ورزشگاه، زمین بازی یا ورزش) با بچه‌های دیگر خودداری کنند.
هر ۳ یا ۴ روز، کودکانی را که از نزدیک با شخصی که شپش داشته است، تماس داشته­‌اند، چک کنید.

یک متخصص پوست و مو با اشاره به راههای درمان شپش  توصیه کرد: درمان قطعی شپش باید دونوبت و به فاصله یک هفته، انجام شود.

متخصص بیماری های پوست و مو دانشگاه تاکید کرد: بعد از درمان های که توسط پزشک تجویز می شود می توان از درمان های ساده تر مثل شست و شوی مو و یا آغشته کردن شانه به سرکه رقیق شده برای از بین بردن کامل تخمهای انگل شپش چسبیده به ساقه های مو استفاده کرد.

وی با اشاره به این که درمان ها باید توسط پزشک متخصص انجام شود توضیح داد: استفاده خودسرانه از برخی داروهای ضد شپش می تواند حساسیت‌زا باشد و یا در مواردی موجب مقاوم تر شدن انگل شود بنابراین توصیه می شود ضمن توجه به رعایت بهداشت فردی از درمان های خودسرانه برای از بین برد شپش پرهیز شود. با توجه به این که انگل شپش مدت زیادی خارج از پوست بدن زنده نمی ماند، شست‌وشو و ضدعفونی کردن بیش از حد البسه لزومی ندارد اما رعایت بهداشت کلی محیط توصیه می شود.