سلول های T تشکیل شده در طول عفونت های پیشرفت Omicron به انواع آینده پاسخ می دهند


با وجود برنامه‌های ایمن‌سازی گسترده علیه SARS-CoV-2، عفونت‌های پیشرو (عفونت‌های پس از واکسیناسیون) توسط انواع جدید SARS-CoV-2 رایج است. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که پاسخ‌های ایمنی انسان به منظور مبارزه با ظهور بی‌پایان گونه‌های جدید SARS-CoV-2 تغییر می‌کند و مطالعات نشان می‌دهد که سلول‌های T حافظه نقشی در محافظت از افراد ایمن‌شده با واکسن‌های SARS-CoV-2 در برابر انواع مختلف دارند.

اکنون، تیمی از دانشمندان کره جنوبی نشان می‌دهند که سلول‌های T حافظه‌ای که در طول عفونت‌های پیشرفت Omicron تشکیل می‌شوند به سویه‌های بعدی ویروس پاسخ می‌دهند.

این اثر در علم ایمونولوژی در این مقاله، “عفونت موفقیت آمیز Omicron BA.2 پاسخ سلول های CD8 + T را ایجاد می کند که نوک زیرشاخه های بعدی Omicron را تشخیص می دهد.”

دکتر مین کیونگ جونگ، پژوهشگر مرکز ایمونولوژی ویروسی، موسسه تحقیقات ویروس کره، موسسه علوم پایه (IBS) گفت: «این یافته دیدگاه‌های جدیدی را در دوره جدید بیماری بومی کووید به ما می‌دهد.» می توان درک کرد که در پاسخ به ظهور مداوم انواع ویروس های جدید، بدن ما نیز برای مبارزه با گونه های آینده ویروس سازگار شده است.

نوع SARS-CoV-2 Omicron به شدت قابلیت انتقال را در مقایسه با نسخه های قبلی خود افزایش داد، که به سرعت به آن اجازه داد تا در سال 2022 به سویه غالب تبدیل شود. سویه های جدید (مانند BA.1 و BA2، BA.4/BA.5، BQ. 1، XBB، و اخیراً JN.1) از Omicron از آن زمان پدید آمدند، که منجر به عفونت گسترده علیرغم واکسیناسیون شد.

هدف تیم تحقیقاتی این بود که تغییرات سیستم ایمنی را که پس از عفونت‌های جدید پس از واکسیناسیون رخ می‌دهد، کشف کند. آن ها پاسخ سلول های T حافظه را در گروهی از افراد واکسینه شده در کره که در اوایل سال 2022 عفونت زیرمجموعه BA.2 Omicron را تجربه کردند، ردیابی کردند و بر توانایی آنها در پاسخ به انواع مختلف Omicron مانند BA.2، BA.4/BA/ تمرکز کردند. 5، و بیشتر.

نتایج نشان داد که سلول‌های T حافظه این بیماران نه تنها در برابر سویه BA.2 بلکه سویه‌های BA.4 و BA.5 بعدی Omicron نیز پاسخ بیشتری داشتند. به طور خاص، آنها تأیید کردند که «واکسیناسیون BNT162b2 باعث ایجاد حافظه CD4+ و CD8+ سلول‌های T خاص به BA.4/BA.5 می‌شود، حتی اگر این افراد قبلاً عفونت SARS-CoV-2 داشته باشند. عفونت اولیه با زیرمتغیرهای اولیه Omicron (BA.1/BA.2) باعث افزایش پاسخ‌های متقاطع سلول‌های CD8+ T خاص به سنبله BA.4/BA.5 شد.

به طور خلاصه، این عفونت پیشرفت سیستم ایمنی بیماران را برای مبارزه با انواع آینده تقویت کرد. تیم تحقیقاتی همچنین بخش خاصی از پروتئین سنبله را کشف کردند که علت اصلی افزایش مشاهده شده در سلول های T حافظه است. آنها نوشتند که “پپتیدهایی را در سنبله BA.2 شناسایی کردند که به طور کامل در BA.4/BA.5 و زیرشاخه های بعدی حفظ شده بودند اما در سنبله اصلی وجود نداشتند.”

این نتایج نشان می‌دهد که زمانی که فردی دچار عفونت اولیه توسط عفونت Omicron شود، بعید است که علائم شدید COVID-19 را از انواع در حال ظهور آینده تجربه کند.

Eui-Cheol Shin، MD، PhD، استاد مؤسسه علوم و فناوری پیشرفته کره (KAIST) و مدیر مرکز ایمونولوژی ویروسی در مؤسسه علوم پایه، خاطرنشان کرد: این یافته جدید می تواند برای توسعه واکسن نیز اعمال شود. (سندرم روده تحریک‌پذیر). با جست‌وجوی ویژگی‌های مشترک در میان سویه غالب فعلی و گونه‌های جدید در حال ظهور ویروس‌ها، ممکن است شانس بیشتری برای القای دفاع سلول‌های T حافظه در برابر انواع بعدی وجود داشته باشد.





منبع