فیلم مخفی ای که بروس لی نمی خواست کسی آن را ببیند! –


آیا کاراته بلدی؟ جوجیتسو چطور؟ شاید دیده باشید که مردم در فیلم ها از کونگ فو یا آیکیدو استفاده می کنند. اگر زمان زیادی را صرف یادگیری در مورد هنرهای رزمی کرده اید، احتمالاً حداقل درباره شخصی که امروز در مورد او صحبت می کنیم شنیده اید. درست است – عجایب روز امروز همه چیز درباره بروس لی است!

بروس لی در 27 نوامبر 1940 در سانفرانسیسکو، کالیفرنیا به دنیا آمد. پدرش بخشی از اپرای چین بود که در زمان تولد لی در آمریکا تور می کرد. پدر و مادرش او را با نام چینی “لی جون فان” نامگذاری کردند و او نیز نام آمریکایی بروس داشت.

لی در هنگ کنگ بزرگ شد، جایی که در کودکی در بیش از 20 فیلم ظاهر شد. در نوجوانی درگیر یک باند شد. لی پس از مجروح شدن در یک دعوای خیابانی، شروع به مطالعه هنرهای رزمی کرد تا بهتر از خود دفاع کند. پدر و مادرش که نگران فعالیت‌های پسرشان بودند، وقتی او 18 ساله شد، او را به آمریکا فرستادند تا با اعضای خانواده در آنجا زندگی کند.

در ایالات متحده، لی در سیاتل ساکن شد. در آنجا دبیرستان را به پایان رساند و وارد دانشگاه واشنگتن شد. او در کالج فلسفه و نمایشنامه خواند. زمانی که لی در سیاتل بود، اولین آکادمی هنرهای رزمی خود را نیز افتتاح کرد. در سال 1964 نقل مکان کرد و دومین مدرسه خود را در اوکلند کالیفرنیا افتتاح کرد.

لی به عنوان یک معلم هنرهای رزمی موفقیت زیادی را تجربه کرد. به زودی، او تمرین خود را یک قدم جلوتر برد. او تکنیک خود را توسعه داد و نام آن را Jeet Kune Do (به انگلیسی: The Way of the Intercepting Fist) گذاشت. ابداع لی ترکیبی از کونگ فو، شمشیربازی، بوکس و فلسفه بود.

همانطور که حرفه هنرهای رزمی او همچنان در حال رشد بود، لی همچنین به فعالیت حرفه ای خود در سینما ادامه داد. او در سال 1966 در فیلم «زنبور سبز» ظاهر شد، اما از نبود نقش‌های بیشتر ناامید شد. در سال 1971 با همسرش “لیندا لی کادول” و فرزندانش براندون و شانون به هنگ کنگ بازگشت.

در هنگ کنگ، لی در «رئیس بزرگ» و «مشت خشم یا خشم اژدها» بازی کرد که هر دو پروژه بزرگ و موفق لی در هنگ کنگ و ایالات متحده بودند. او نویسندگی، کارگردانی و بازی در فیلم‌های «بازگشت اژدها» و «راه اژدها» را بر عهده داشت. این دو فیلم نیز با موفقیت روبرو شدند.

متأسفانه، لی تنها شش روز قبل از اکران آخرین فیلم خود، “Enter the Dragon” 0 (اژدها وارد می شود) درگذشت. او پس از مصرف داروهای مسکن در 29 تیر 1352 به خواب رفت. پس از واکنش آلرژیک به دارو، در 32 سالگی درگذشت.

بروس لی پس از مرگ به شهرت رسید. امروز از او به عنوان یک رزمی کار با استعداد یاد می شود که هنر خود را در صنعت فیلم بر جای گذاشته است.