پیری سلولی ممکن است در اثر آسیب مکانیکی به غشای سلولی ایجاد شود


قبلاً اعتقاد بر این بود که آسیب مکانیکی به غشای سلولی باعث دو پیامد ساده سلولی می شود: بهبودی یا مرگ. با این حال، یک مطالعه جدید به رهبری موسسه علم و فناوری اوکیناوا (OIST) نشان می‌دهد که آسیب مکانیکی می‌تواند منجر به سومین پیامد، یعنی پیری سلولی شود.

یافته ها در منتشر شده است پیری طبیعت در مقاله ای با عنوان “آسیب غشای پلاسما طول عمر همانندسازی مخمر را محدود می کند و باعث پیری زودرس در فیبروبلاست های انسانی می شود.”

محققان نوشتند: «آسیب غشای پلاسما (PMD) در همه انواع سلول به دلیل اختلالات محیطی و فعالیت‌های خودگردان سلولی رخ می‌دهد. با این حال، نتایج سلولی PMD تا حد زیادی ناشناخته باقی می‌ماند، به جز بهبودی یا مرگ. در این مطالعه، با استفاده از مخمرهای جوانه زده و فیبروبلاست‌های طبیعی انسان، دریافتیم که پیری سلولی – توقف چرخه سلولی پایدار که به پیری ارگانیسم کمک می‌کند – نتیجه بلندمدت PMD است.

غربالگری ژنتیکی آنها با استفاده از مخمر جوانه زن، ارتباط ژنتیکی نزدیکی بین پاسخ PMD و مقررات طول عمر همانندسازی را شناسایی کرد.

کیکو کونو، دکترا، پروفسور و رئیس واحد غشاء شناسی و نویسنده ارشد این مطالعه، به یاد می آورد: «هنگامی که این پروژه را شروع کردم، صرفاً هدفم درک مکانیسم های ترمیم غشای سلولی آسیب دیده بود. “به طور غیر منتظره ای، ما در نهایت متوجه شدیم که آسیب غشای سلولی، به یک معنا، سرنوشت سلول را تغییر می دهد.”

محققان خاطرنشان کردند: «در اینجا ما گزارش می‌کنیم که PMD طول عمر تکثیر را در مخمرهای جوانه‌زن محدود می‌کند و باعث پیری زودرس وابسته به استرس در فیبروبلاست‌های طبیعی انسان می‌شود». ما یک روش ساده و جهانی برای القای PMD توسعه دادیم و یک صفحه نمایش سیستماتیک در سراسر ژنوم با استفاده از مخمر جوانه‌زنی طراحی کردیم. بر اساس صفحه نمایش، متوجه شدیم که PMD طول عمر همانندسازی را در مخمرهای جوانه زده محدود می کند و بیان بیش از حد VPS4 و SNF7 آن را افزایش می دهد.

به طور کلی، مطالعه آنها یک نوع فرعی از سلول های پیر را برجسته می کند و سؤالات جدیدی را ایجاد می کند که باید به آنها پرداخت. مطالعات اخیر نشان داده است که داروهای سنولیتیک پاکسازی سلول های پیر، اختلالات مرتبط با سن را بهبود می بخشد. مطالعه آنها ممکن است توضیحی بالقوه برای منشاء in vivo سلول های پیر ارائه دهد و به عنوان مبنایی برای مطالعات بیشتر با هدف توسعه استراتژی های درمانی جدید برای بیماری های مرتبط با PMD باشد.

پست ممکن است پیری سلولی در اثر آسیب مکانیکی به غشای سلولی ایجاد شود اولین بار در GEN – اخبار مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی ظاهر شد.



منبع