آزمایش خون سلولی “زامبی” ممکن است قلب های بیشتری را برای پیوند در دسترس قرار دهد


بر اساس تحقیقاتی که توسط بنیاد قلب بریتانیا انجام شد و در کنفرانس انجمن قلب و عروق بریتانیا در منچستر این هفته ارائه شد، آزمایش اهداکنندگان بالقوه عضو برای سلول‌های خطرناک «زامبی» می‌تواند به افزایش تعداد قلب‌های در دسترس برای پیوند کمک کند.

قلب اهداکنندگان بالای 65 سال به دلیل احتمال نتیجه بالینی ضعیف برای اهدا پذیرفته نمی شود. با این حال، قلب ما با سرعت های متفاوتی پیر می شود و سن لزوماً بهترین شاخص سلامت قلب نیست.

محققان دانشگاه نیوکاسل در بریتانیا در حال کار بر روی آزمایشی هستند که به پزشکان کمک می کند تا به سرعت تشخیص دهند که آیا قلب اهداکننده هنوز هم برای پیوند مناسب است یا خیر. با توجه به اینکه در حال حاضر حدود 320 نفر در انتظار پیوند قلب نجات دهنده هستند، امید می رود این آزمایش جدید به افزایش تعداد قلب های موجود کمک کند و به افراد بیشتری اجازه دهد پیوند مورد نیاز خود را دریافت کنند.

این تحقیق نشان داده است که افراد مبتلا به بیماری قلبی، سلول‌های پیر (زامبی) بیشتری نسبت به افراد فاقد آن دارند، زیرا آنها سطوح بالاتری از نشانگرهای سلول زامبی را در خون خود پیدا کردند.

سلول های زامبی نمرده اند، اما آنطور که باید کار نمی کنند. آن‌ها مولکول‌هایی را آزاد می‌کنند که می‌توانند سلول‌های همسایه را تحت تأثیر قرار دهند و آنها را به سلول‌های زامبی نیز تبدیل کنند. آنها همچنین میزان التهاب را افزایش می دهند و باعث ایجاد بافت اسکار در عضله قلب می شوند. این امر خطر ابتلا به بیماری های قلبی و گردش خون را افزایش می دهد.

بررسی امضای سلول های زامبی در خون

این تیم اکنون می‌خواهد در مورد نشانه‌ای که سلول‌های زامبی در خون به جا می‌گذارند و آنچه که این امضا در مورد سن بیولوژیکی قلب به آن‌ها می‌گوید، اطلاعات بیشتری کسب کند. آنها فکر می کنند که یک آزمایش خون برای جستجوی این امضا در اهداکنندگان بالقوه مسن تر می تواند افرادی را که از نظر بیولوژیکی قلب های جوان و سالمی دارند که ممکن است برای پیوند مناسب باشد، نشان دهد.

گاوین ریچاردسون، دکترا، مدرس ارشد و رئیس موضوع پزشکی عروقی و زیست شناسی در نیوکاسل، گفت: کار ما در مورد سرنخ هایی که سلول های زامبی برای نشان دادن حضور خود در بدن از خود به جای می گذارند، آشکار می کند. ما مطمئن هستیم که می‌توانیم از این سرنخ‌ها برای درک بهتر درک بهتر قلب‌های اهداکنندگان غیر واجد شرایط استفاده کنیم.

این می تواند یک تغییر بازی باشد، زیرا بیشتر قلب اهداکنندگان مسن برای پیوند استفاده نمی شود، اما امیدواریم بتوانیم نشان دهیم که تعدادی از این اندام ها برای پیوند برای افرادی که ناامیدانه منتظر قلب جدید هستند، مناسب است.

هنگامی که تیم به سلول‌های قلب انسان در یک ظرف نگاه کردند، محققان مشاهده کردند که سلول‌های زامبی سطوح بالاتری از پروتئین GDF15 را در مقایسه با سلول‌های سالم ترشح می‌کنند. محققان با استفاده از نمونه خون 774 فرد بالای 85 سال، سطوح بالاتری از پروتئین GDF15 را در خون افراد مبتلا به بیماری قلبی نسبت به افراد فاقد آن دریافتند که نشان می دهد قلب آنها حاوی سلول های زامبی بیشتری است.

افزایش سطح GDF15 در خون افراد مبتلا به بیماری قلبی مشابه پروتئین دیگری بود که قبلاً برای تشخیص نارسایی قلبی استفاده می‌شد و همین امر باعث شد محققان مطمئن شوند که می‌توانند سلول‌های مرتبط با پیری را شناسایی کنند.

این تیم همچنین RNA را در سلول‌های هشت قلب اهداکننده بررسی کردند. RNA به سلول‌ها می‌گوید بسته به ژن‌هایی که روشن می‌شوند، کدام پروتئین بسازند. هنگامی که محققان به نشانگر دیگری در این قلب‌ها که با سلول‌های زامبی مرتبط است – به نام p21 – نگاه کردند، یک ارتباط قوی بین این و یک نشانگر دیگر از بیماری‌های قلبی و گردش خون پیدا کردند.

محققان بر این باورند که این دو مولکول بخشی از امضای سلول زامبی را تشکیل می دهند که می تواند از طریق یک بافت یا آزمایش خون شناسایی شود. آنها اکنون از نمونه‌های خون و بافت از بانک زیستی Quality in Organ Donation و NHS Blood and Transplant استفاده می‌کنند تا به دنبال این امضا بگردند و دریابند که آیا با نتایج بهتر پیوند مرتبط است یا خیر.