مونوسیت ها ممکن است مخزن پایدار HIV باشند


در یک مطالعه جدید با استفاده از نمونه‌های خون مردان و زنان مبتلا به HIV در درمان طولانی‌مدت سرکوب‌کننده، تیمی از محققان به رهبری دانشمندان پزشکی جانز هاپکینز شواهد جدیدی را گزارش کردند که نشان می‌دهد ژنوم HIV را می‌توان در گلبول‌های سفید در گردش خون به نام مونوسیت‌ها یافت.

تحقیقات آنها در منتشر شده است میکروبیولوژی طبیعتدر مقاله ای با عنوان “ماکروفاژهای مشتق شده از مونوسیت حاوی مخازن نهفته HIV هستند.”

مونوسیت ها نوعی گلبول سفید در سیستم ایمنی بدن شما هستند. هنگامی که میکروب یا باکتری مهاجم وارد بدن شما می شود به سلول های ماکروفاژ یا دندریتیک تبدیل می شوند. سلول‌ها یا مهاجم را می‌کشند یا به سایر سلول‌های خونی هشدار می‌دهند تا به تخریب آن و جلوگیری از عفونت کمک کنند. دانشمندان شواهدی یافتند که نشان می‌دهد نمونه‌های خون افراد مبتلا به HIV که تحت درمان طولانی‌مدت ضدرتروویروسی استاندارد قرار می‌گیرند، حاوی مونوسیت‌هایی هستند که دارای DNA پایدار HIV هستند که قادر به آلوده کردن سلول‌های مجاور هستند.

محققان نوشتند: «توسعه مخازن سلولی پایدار ویروس نقص ایمنی نهفته انسانی (HIV) یک مانع حیاتی برای ریشه‌کنی ویروس است، زیرا پس از قطع درمان ضدرتروویروسی (ART) بازگشت ویروس صورت می‌گیرد. “مطالعات قبلی نشان می دهد که HIV در سلول های میلوئیدی (مونوسیت ها و ماکروفاژها) در خون و بافت افراد مبتلا به HIV (vsPWH) که از نظر ویروسی سرکوب شده اند، باقی می ماند. با این حال، چگونگی کمک سلول‌های میلوئیدی به اندازه مخزن HIV و تأثیر آنها بر بازگشت پس از قطع درمان مشخص نیست. در اینجا ما توسعه یک سنجش رشد کمی ویروسی ماکروفاژ مشتق از مونوسیت انسانی (MDM-QVOA) و روش‌های تشخیص سلول T بسیار حساس را برای تأیید خلوص گزارش می‌کنیم.

دکتر جانیس کلمنتز، پروفسور پاتوبیولوژی مولکولی و مقایسه ای در دانشگاه می گوید: «ما نمی دانیم این مونوسیت ها و ماکروفاژها چقدر برای ریشه کنی HIV حیاتی هستند، اما نتایج ما نشان می دهد که باید تلاش های تحقیقاتی را برای درک نقش آنها در این بیماری ادامه دهیم. دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز

دانشمندان مدت‌هاست می‌دانند که HIV ژنوم خود را اغلب در نوعی از سلول‌های ایمنی به نام سلول T CD4+ پنهان می‌کند.

دکتر Rebecca Veenhuis، استادیار پاتوبیولوژی مولکولی و تطبیقی ​​در دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز، گفت: برای ریشه‌کن کردن HIV، هدف یافتن نشانگرهای زیستی برای سلول‌هایی است که ژنوم HIV را در خود جای داده و آن سلول‌ها را از بین می‌برند.

برای مطالعه بیشتر نقش مونوسیت ها و ماکروفاژها در گردش خون به عنوان مخازن HIV، تیم دانشمندان به رهبری جانز هاپکینز بین سال های 2018 تا 2022 نمونه های خونی از 10 مرد مبتلا به اچ آی وی به دست آوردند که همه آنها داروهای ضدرتروویروسی استاندارد و طولانی مدت مصرف می کردند.

محققان سلول های خونی را از نمونه ها استخراج کردند و سلول ها را در آزمایشگاه رشد دادند. به طور معمول، مونوسیت ها خیلی سریع – در عرض حدود سه روز – به ماکروفاژ تبدیل می شوند و ماکروفاژهای مشتق از مونوسیت را تولید می کنند.

همه 10 مرد DNA HIV قابل تشخیص را در ماکروفاژهای تبدیل شده به مونوسیت خود داشتند، اما در سطوحی 10 برابر کمتر از میزان یافت شده در سلول های CD4+ T مردان، مخزن به خوبی تثبیت شده HIV.

سپس محققان از یک روش آزمایشی برای شناسایی ژنوم های دست نخورده HIV در مونوسیت ها استفاده کردند.

دانشمندان این آزمایش را بر روی نمونه های خون گرفته شده از گروه دیگری از 30 نفر مبتلا به HIV که با درمان استاندارد ضد رتروویروسی نیز درمان شده بودند، استفاده کردند. محققان DNA HIV را در سلول‌های CD4+ T و مونوسیت‌های هر 30 شرکت‌کننده پیدا کردند.

دانشمندان همچنین توانستند HIV تولید شده توسط مونوسیت های آلوده را از نیمی از شرکت کنندگان در تحقیق جدا کنند. ویروس استخراج شده از این سلول ها توانست سلول های CD4+ T را آلوده کند.

سه نفر از شرکت کنندگان در طول دوره چهار ساله مطالعه چندین بار خون آنها را بررسی کردند و هر بار، دانشمندان DNA HIV و ویروس عفونی تولید شده توسط ماکروفاژهای مشتق از مونوسیت آنها را یافتند. کلمنتز گفت: «این نتایج نشان می‌دهد که مونوسیت‌ها ممکن است یک مخزن پایدار HIV باشند.

در تحقیقات بیشتر، تیم تحقیقاتی جان هاپکینز قصد دارد زیرمجموعه مونوسیت‌هایی را که حاوی DNA HIV هستند و منبع این سلول‌های آلوده را مشخص کند.