اگر جنین مبتلا به DS دارای OB-US طبیعی باشد، غربالگری بیشتر چقدر مفید است؟


محققین با ارزیابی اینکه آیا تشخیص بیماری مادرزادی قلبی بحرانی (CHD) در گروهی از جنین‌های مبتلا به سندرم داون (DS) که سونوگرافی طبیعی مامایی (OB-USs) داشتند، به این سوال پاسخ دادند.

آنها بررسی گذشته نگر نمودار را در 48 کودک مبتلا به DS انجام دادند که تحت OB-US قرار گرفته بودند که منجر به نگرانی قلبی نشد و اکوکاردیوگرافی جنین (F-echo) داشتند.

اکوکاردیوگرام های ترانس قفسه سینه (pTTEs) نیز در صورت وجود مورد بررسی قرار گرفتند. OB-US در سن 20 هفته بارداری و F-echo در سن 24 هفته بارداری انجام شد.

هیچ بیماری با OB-US نرمال که F-echo نیز داشت، تشخیص CHD بحرانی را نداشت، به عنوان هر CHD که قبل از 1 ماهگی نیاز به کاتتریزاسیون یا مداخله جراحی داشته باشد.

در میان آن دسته از بیمارانی که pTTE نیز داشتند، 14 نفر مبتلا به CHD تشخیص داده شدند که عمدتاً با نقایص سپتوم و مشکلات جزئی دریچه مشخص می شود. F-echo 4 مورد از 14 تشخیص OB-US را به درستی تشخیص داد.

محققان خاطرنشان کردند که اگرچه هیچ CHD بحرانی در OB-US نادیده گرفته شد، برخی از بیماران پس از زایمان تشخیص CHD را دریافت کردند و حتی F-echo حساسیت 100٪ را در تشخیص CHD نشان نداد.

نظریات دکتر فاربر:

اگر یک متخصص زنان و زایمان قابل اعتماد هیچ گونه مشکل قلبی قبل از تولد را در جنین با تریزومی 21 تشخیص نداده باشد، نیازی به انجام آزمایشات قلبی بیشتر در داخل رحم نیست.

اکوکاردیوگرافی پس از زایمان هنوز در مهد کودک نشان داده می شود.

برای اطلاعات بیشتر از شماره نوامبر/دسامبر اطفال معاصر، اینجا را کلیک کنید.

ارجاع:

تیلور کی، لاولیس سی، ریچاردز بی، تسنگ اس، اوگونلی او، کوا سی‌ال. کاربرد غربالگری اکوکاردیوگرام جنین در یک موسسه به دنبال سونوگرافی طبیعی زایمان در جنین های مبتلا به سندرم داون. کاردیول کودکان. 2023؛ 44 (7): 1514-1519. doi:10.1007/s00246-023-03183-0



منبع