تأثیر بیماری همه گیر بر رشد اولیه دوران کودکی ممکن است حداقل بوده باشد


محققین از زمان همه گیری کووید-19 کاهش اندکی را در رشد کودکان مخصوص سن در حوزه هایی از جمله ارتباطات، حل مسئله، و حوزه های شخصی-اجتماعی مشاهده کرده اند.

داده‌های تجزیه و تحلیل کوهورت جدید نشان می‌دهد که زیرساخت‌های رفتاری رشد کودکان ممکن است اندکی تحت تأثیر تأثیرات و پاسخ‌های بهداشت عمومی به همه‌گیری COVID-19، نسبت به روند نمرات غربالگری توسعه کودکان در سال‌های قبل از 2020 قرار گرفته باشد. یافته‌ها اطمینان اندکی مبنی بر اینکه بسته شدن موقت زیرساخت‌های عمومی از جمله مدارس، و همچنین اتکای قوی به ارتباطات راه دور، آسیب قابل توجهی به رشد کودکان خردسال در مراحل اساسی در طول COVID-19 وارد نکرده است.

با این حال، محققان تاکید کردند که ارزیابی بیشتر – و نظارت طولانی مدت – برای این جمعیت کلیدی است.

محققین دپارتمان اطفال در دانشکده پزشکی جانز هاپکینز به رهبری سارا ب. جانسون، دکترا، MPH، به دنبال تعیین روند رشد کودکان خردسال در ایالات متحده به ازای امتیازهای دامنه سنین و مراحل پرسشنامه استاندارد سنی (ASQ) در 5 حوزه بودند. قبل و در طول همه گیری در سال 2020؛ آنها علاوه بر این به دنبال ارزیابی نگرانی های والدین و سرپرستان در مورد رفتار یا نگرانی های کودکان در هر ASQ نسبت به نمرات آنها بودند. 5 حوزه کلیدی ارزیابی شده در ASQ ارتباطات بودند. شخصی-اجتماعی; حل مسئله؛ موتور درشت؛ و موتور خوب

این تیم نوشت: «همه‌گیری COVID-19 بسیاری از سیستم‌ها و روال‌های اجتماعی را که خانواده‌های دارای فرزندان خردسال به آن تکیه می‌کنند، مختل کرد. تئوری استرس خانواده پیش‌بینی می‌کند که انزوای اجتماعی مرتبط با بیماری همه‌گیر، مشکلات اقتصادی، تغییر روال‌ها، و استرس روانی اجتماعی منجر به رفاه ضعیف‌تر کودک و پیامدهای رشد بدتر می‌شود.

در واقع، جانسون و همکاران اشاره کردند که کووید-19 با بدتر شدن کیفیت زندگی مرتبط با سلامت کودکان (QoL) نسبت به پیامدهای روانی، خواب و چاقی مرتبط است. اگرچه تحقیقات از رشد ضعیف تر و پیشرفت تحصیلی در کودکان در سن مدرسه در طول همه گیری حمایت می کند، تجزیه و تحلیل کمتری رشد کودکان کوچکتر را ارزیابی کرده است.

این تیم یک مطالعه گروهی، سری زمانی منقطع را روی کودکان 0 تا 5 ساله ایالات متحده در 3 دوره انجام داد:

  • پیشاپندمی (مارس 2018 – فوریه 2020)
  • وقفه (مارس 2020 – مه 2020)
  • Intrapandemic (ژوئن 2020 – مه 2022)

جامعه شامل 50205 کودک بود که والدین یا سرپرستان آنها غربالگری رشدی را در طول بازدیدهای مراقبت اولیه کودکان انجام دادند. ASQ یک ابزار غربالگری است که برای ارزیابی پیشرفت رشد کودکان 1 ماهه تا 5 و نیم ساله طراحی شده است.

میانگین سنی بیمار 18.6 ماه بود. اکثریت (51.5٪) مرد بودند و 134342 نمره مشاهده ASQ گنجانده شد. پس از تعدیل عوامل مداخله‌گر، این تیم کاهش معنی‌دار میانگین امتیاز ویژه سنی را در 3 حیطه در میان کودکان از مراحل قبل از همه‌گیری تا مراحل درون همه‌گیری مشاهده کردند:

  • ارتباطات (0.029-؛ فاصله اطمینان (CI): 95%، 0.041- تا 0.017-)
  • حل مسئله (-0.018؛ 95% فاصله اطمینان (CI): 0.030- تا 0.060-)
  • شخصی-اجتماعی (0.016-؛ 95% فاصله اطمینان (CI): 0.028- تا 0.004-)

محققین هیچ تغییری در حوزه های حرکتی خوب یا درشت کودکان خردسال بین این دوره ها مشاهده نکردند. در میان نوزادان 0 تا 12 ماهه، تیم تغییرات قابل توجهی را در ارتباطات و حل مسئله از قبل از همه گیری به درون همه گیری مشاهده کرد.

جانسون و همکارانش نسبت به نتایج ASQ استاندارد شده با سن، افزایش اندکی در نگرانی های مراقبین از مراحل پیش از همه گیری تا مراحل درون همه گیری مشاهده کردند (نسبت نرخ (RR)، 1.088؛ 95% فاصله اطمینان (CI)، 1.036-1.143)، اما هیچ تغییری در نگرانی های مراقبین مشاهده نشد. بیش از رفتارهای کودکان

تیم تغییرات در هر امتیاز دامنه برای توسعه کودکان در محدوده تقریبی 2٪ – 3٪ بود. اگرچه از نظر نرخ نسبی کم است، اما می تواند به حدود 1500 ارجاع توصیه شده بیشتر برای مداخله مبتنی بر توسعه بر اساس دستورالعمل های کودکان در سطح کشور در ماه تبدیل شود.

این تیم نوشت: «توجه مداوم به نظارت بر رشد بسیار مهم است زیرا پیامدهای بلندمدت این تغییرات کوچک رشدی نامشخص است. به خصوص مهم است که خانواده هایی را در مراقبت های اولیه که در طول بیماری همه گیر قطع شده اند درگیر کنیم، تحقیقات لازم است تا بفهمیم که آیا کودکان پس از رشد کندتر پیشرفت می کنند یا اینکه آیا توهین های رشدی بعداً ظاهر می شوند (مثلاً هنگام ورود به مدرسه).

اگرچه فقدان متغیرهای کمکی در دسترس، و همچنین خطر سوگیری انتخاب، ممکن است باعث ایجاد محدودیت در این ارزیابی شده باشد، محققان به این نتیجه رسیدند که داده‌های آن‌ها در مورد تأثیر بالقوه همه‌گیری COVID-19 ممکن است بر رشد کودکان خردسال ایالات متحده واضح باشد.

آنها نوشتند: «یافته‌های ما دلیلی برای خوش‌بینی محتاطانه در مورد رشد نسلی از کودکانی است که در معرض همه‌گیری قرار دارند.» کاهش اندک در نمرات ارتباط ASQ، نمرات شخصی-اجتماعی و حل مسئله برای کودکان در تمام سنین، و در حوزه‌های کمتر در دوران نوزادی، تشویق واجد شرایطی است که هرگونه شکاف رشدی ممکن است با شناسایی و حمایت زودهنگام برطرف شود.

منابع

  1. جانسون اس بی، کوئن ام، لامبرت جو، و همکاران. دستیابی به نقطه عطف رشد در کودکان ایالات متحده قبل و در طول همه گیری COVID-19. JAMA Pediatr. منتشر شده آنلاین در 22 آوریل 2024. doi:10.1001/jamapediatrics.2024.0683
  2. Muthusamy S, Wagh D, Tan J, Bulsara M, Rao S. Utility of the Ages and Stages Questionnaire to Identify Developmental Delay in Children 12 تا 60 ماهه: مروری سیستماتیک و متاآنالیز (تصحیح منتشر شده در JAMA Pediatr. 2022 ظاهر می شود. 17 اکتبر ؛ :). JAMA Pediatr. 2022؛ 176 (10): 980-989. doi:10.1001/jamapediatrics.2022.3079



منبع