درمان‌های مبتنی بر mRNA با چالش‌های تولید و مواد خام روبرو هستند


توسط Vivienne Raper، PhD

داروهای مبتنی بر mRNA از زمان تولید واکسن‌های COVID-19 مبتنی بر mRNA شروع به کار کردند. جیک بکرافت، دکترا، مدیر عامل و یکی از بنیانگذاران Strand Therapeutics، در یک پانل در مورد تامین DNA در SynBioBeta 2023 صحبت کرد. ژنرال با Becraft در مورد چالش های تامین مواد اولیه و توسعه یک فرآیند تولید موفق صحبت می کند.

ژنرال: آیا داروهای mRNA اخیراً محبوبیت بیشتری پیدا کرده اند؟

Becraft: من یک دهه است که در فضای mRNA محقق هستم و از زمان COVID-19 علاقه زیادی به این فضا وجود داشته است. شرکت های متعددی (اکنون) ظهور کرده اند تا mRNA را به سطح بعدی برسانند.

GEN: شرکت شما روی چه داروهایی کار می کند؟

Becraft: ما هنوز در مرحله پیش بالینی هستیم و برای شروع یک آزمایش بالینی فاز اول روی اولین مجموعه از بیماران سرطانی در سال آینده کار می کنیم. (خط لوله ما شامل درمان برای چندین نوع) تومورهای جامد است.

GEN: چالش اصلی در تامین DNA برای تولید درمان mRNA چیست؟

Becraft: چالش همیشه یافتن تامین کنندگان معتبر برای تولید DNA در مقیاس بزرگ بوده است. تنها چند گروه DNA باکیفیت می‌سازند و تهیه آن می‌تواند پرهزینه باشد زیرا بسیاری از DNA تجاری هنوز با رشد و خالص‌سازی آن از سلول‌های باکتریایی ساخته می‌شوند.

جیک بکرافت، دکترا

با این حال، برخی از رویکردهای نسل بعدی (در حال ظهور) وجود دارند که پاک‌تر هستند و محصول پاک‌تری تولید می‌کنند، که می‌توان بدون استفاده از DNA باکتری‌ها را افزایش داد.

GEN: چالش های تولید mRNA چیست؟

Becraft: از آنجایی که ما در حال توسعه درمان‌های مبتنی بر mRNA برای سرطان و بیماری‌های نادر هستیم، باید رشته‌های پیچیده‌تری از mRNA بسازیم که طولانی‌تر از واکسن‌ها باشد. آنها همچنین باید بسیار خالص و غیر ایمنی زا باشند.

(یکی از چالش ها) کپی کردن DNA به RNA است. شما باید مطمئن شوید که mRNA تمام طول ساخته شده است. اگر DNA به طور کامل کپی نشده باشد، هنگام تزریق کاری انجام نمی دهد و (دارو) اثربخشی کمتری خواهد داشت. شما همچنین نمی خواهید ساختارهای عجیب و غریبی مانند mRNA دو رشته ای تشکیل دهید که می تواند پاسخ ایمنی را در سلول ها فعال کند.

ما از فرآیندی به نام رونویسی در شرایط آزمایشگاهی (برای ساخت mRNA) استفاده می کنیم. در اصل، شما یک الگوی DNA را می گیرید و سپس آن را در یک ظرف بیوراکتور مانند که حاوی آنزیم، یک پلیمراز است، قرار می دهید. این DNA را در همان توالی اما در RNA کپی می کند. سپس، یک سری مراحل تصفیه را طی می‌کنید که DNA و آنزیم را حذف می‌کند، بنابراین در پایان به RNA خالص می‌رسید.