روش جدید پراش نور بدون لنز، عفونت ویروسی را تشخیص می دهد


محققان دانشگاه هاروارد و دانشگاه جیانگ سو تکنیکی را توسعه دادند که نه تنها سلول‌های آلوده را شناسایی می‌کند، بلکه عفونت را در طول زمان با رشد سلول‌ها ردیابی می‌کند. آنها مطالعه خود را با عنوان “اثر انگشت پراش نور تشخیص ویروس برای کاربردهای بیولوژیکی” در این مقاله منتشر کردند پیشرفت علم.

«ویروس‌ها، عفونت‌ها و همه‌گیری‌ها به ویژگی‌های تکرارشونده در زندگی ما تبدیل شده‌اند که عمیقاً بر وجود انسان تأثیر می‌گذارد و حتی دامنه دسترسی آنها به حیوانات را نیز گسترش می‌دهد. با وجود این، روش‌های تشخیص ویروس در دسترس، سریع و مقرون به صرفه وجود ندارد.» ژنرال. هدف مطالعه ما تجسم حالت‌های عفونت ویروسی، پیش‌بینی مدت زمان عفونت، کشف فرآیند عفونت، کشف روش‌های مهار و کمک به درک انتقال بیماری‌های ویروسی و پاتوژنز است.

عفونت ویروسی سلول ها باعث ایجاد استرس می شود و در نتیجه مورفولوژی سلول در طول زمان تفاوت می کند. این مطالعه تغییرات مورفولوژیکی شناخته شده را برای تشخیص بین سلول‌های آلوده و غیر عفونی در کشت اعمال کرد. روش استاندارد برای شناسایی سلول‌های آلوده، روش متیل تیازولیل تترازولیوم (MTT)، نیاز به استفاده از درمان‌های معرف و واکنش‌های شیمیایی دارد که می‌تواند بیش از 40 ساعت در هر نمونه طول بکشد، که در این فرآیند از بین می‌رود.

روش ارائه شده در این مقاله از یک پلت فرم پراش نور بدون عدسی برای تشخیص الگوهای پراش استفاده می کند که می تواند برای استخراج اطلاعاتی مانند کنتراست و گشتاور دیفرانسیل معکوس که برای ایجاد اثر انگشت پراش استفاده می شود، استفاده شود. اثر انگشت را می توان به طور مداوم در همان نمونه ها بررسی کرد زیرا هیچ آسیب ذاتی به سلول ها وجود ندارد.

روش‌های تشخیص مرسوم متغیرهای مختلفی را به فرآیند عفونت ویروسی معرفی می‌کنند و دقت را مخدوش می‌کنند. ژانگ گفت: آزمایش غیر مخرب ویروس را به عنوان یک عامل منحصر به فرد جدا می کند و نتایج دقیق تری به همراه دارد. ژنرال. روش طیف‌سنجی پراش نور ما یکپارچگی سلول را در حین تشخیص حفظ می‌کند و تضمین می‌کند که نتایج منعکس‌کننده ویژگی‌های ذاتی هدف هستند که تحت تأثیر شرایط خارجی قرار نمی‌گیرند. طیف سنجی، غیر تماسی و غیر مخرب است، به طور مستقیم دینامیک عفونت ویروسی را از طریق تغییرات مورفولوژیکی سلول در پروفایل اثر انگشت پراش، بدون آسیب رساندن به نمونه، مشاهده می کند.

روش بسیار دقیق

این روش پراش نور بدون عدسی نه تنها امکان نظارت مداوم بر پیشرفت عفونت را فراهم می کند، بلکه در مقایسه با MTT نیز روشی بسیار دقیق است. محققان رده های سلولی بیضه خوکی را با ویروس Pseudorabies درمان کردند. سلول های آلوده و غیر آلوده با استفاده از هر دو روش بررسی شدند. نتایج به طور قابل توجهی همبستگی داشتند، نشان می دهد که روش پراش با نتایج روش MTT همبستگی 98.9٪ دارد. روش پراش می تواند خودکار باشد، و این روش از مواد کم از دست رفته استفاده می کند و نمونه ها را می توان در عرض دو ساعت تجزیه و تحلیل کرد، در مقایسه با هزینه های تجهیزات و مواد پر هزینه و زمان تجزیه و تحلیل 40 ساعته.

این مقاله یک روش تشخیص نوآورانه را ارائه می‌کند که نیاز به پرسنل حرفه‌ای و تجهیزات پیچیده گرانقیمت تشخیص میدانی حرفه‌ای برای پیشگیری از بیماری‌های عفونی ویروسی و مطالعه سیتوویروس‌شناسی را حذف می‌کند. تحقیقات اثرانگشت ویروس مبتنی بر سلولی مستمر و با کارایی بالا ما را می توان برای تشخیص بیماری های ویروسی در انسان، حیوانات خانگی و دام و انتخاب و پرورش گونه های عالی دام و طیور در سطح سلولی به کار برد. از سوی دیگر، همچنین می‌تواند گسترش پنهان بیماری‌های انسان به انسان، حیوان به حیوان و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام را به موقع تشخیص دهد و از پیشرفت بیشتر آنها جلوگیری کرده و جلوی آن را بگیرد.

محققان امیدوارند که این روش بتواند برای استفاده در مقیاس وسیع تر برای رفع طیف وسیعی از نگرانی ها از تشخیص بیماری در انسان، حیوانات خانگی و سایر حیوانات، مطالعه انتقال بیماری ها از انسان به انسان و تسهیل پرورش انتخابی در دام، اصلاح شود. ژانگ گفت: «این رویکرد نه تنها راه‌حل‌های تشخیصی را ارائه می‌کند، بلکه به کاهش گسترش و تأثیر بیماری‌های ویروسی در حوزه‌های مختلف، از جمله علوم دامپزشکی، آمادگی همه‌گیری، و غربالگری دارو کمک می‌کند».

او ادامه داد: گام‌های بعدی شامل ادغام «بینش‌های ژنومیک، پروتئومیکس و سیتولوژی دقت مدل‌های ما را افزایش می‌دهد» با هدف آشکار کردن روابط بین این زمینه‌ها و پراش. در نهایت، اهداف محققین شامل معرفی روش پراش در تنظیمات صنعت است.

اصلاحات بیشتر در تشخیص بیماری ویروسی، زیربنای غربالگری اولیه بیولوژیکی، پیش بینی بیماری همه گیر، دامپزشکی و توسعه دارو خواهد بود. به گفته ژانگ، این پیشرفت نویدبخش اقدامات پیشگیرانه در برابر شیوع ویروسی، محافظت از رفاه انسان و حیوانات، چه به طور مستقل یا در همکاری با سایر فناوری های پیشرفته است.

The post روش جدید پراش نور بدون عدسی برای تشخیص عفونت ویروسی اولین بار در GEN – اخبار مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی پدیدار شد.



منبع