مار کبرای بزرگ، دندان هایش را در یک مارمولک بزرگ بی حوصله فرو می کند –


این فیلم کوتاه پر اکشن یک مار کبرای خرطومی بزرگ را نشان می‌دهد که تلاش می‌کند یک مارمولک صخره‌ای بزرگ را شکار کند. از همان ابتدا، مار نیش خود را در پشت گردن مارمولک فرو کرده است. موجود مورد حمله کاملاً بی آزار به نظر می رسد. در حالی که مار آویزان است، مارمولک به راه رفتن ادامه می دهد، انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است. سپس مارمولک با سر خود حرکت تندی انجام می دهد و مار کبرا آن را رها می کند. طعمه بالقوه از این فرصت استفاده می‌کند.

مار موجود در این ویدئو یک مار کبرای خرطومی است. این یک مار کبرا بسیار سمی و عظیم است که در آفریقای جنوبی یافت می شود. این مار می تواند بیش از 8 فوت رشد کند! طعمه های معمول آنها شامل جوندگان، پرندگان، مارمولک ها، تخم ها و سایر مارها است. آنها مارهای خطرناک دیگری را می خورند.

این مار که گاهی مار کبرای نواری مصری نامیده می شود، به ندرت با انسان تماس پیدا می کند. آنها یک گونه تهاجمی محسوب نمی شوند. به طور کلی، آنها فرار از دست انسان ها را ترجیح می دهند، مگر اینکه تحریک شوند. به گفته مؤسسه مارگزیدگی آفریقا، درگیری با انسان، از جمله نیش، نادر است.

سم آنها بسیار مهلک است؛ هم عصبی و هم سیتوتوکسیک. نوروتوکسین ها باعث مشکلات عصبی مانند سرگیجه، سردرد و فلج (ناتوانی در حرکت) می شوند. این سم به ویژه باعث فلج تنفسی می شود. این باعث می شود فرد نتواند به خوبی نفس بکشد. سیتوتوکسین ها باعث مرگ سلول ها مانند سلول های پوست و ماهیچه می شوند. این مرگ سلولی که نکروز نامیده می شود، در بسیاری از انواع نیش های سمی رایج است. در صورت مارگزیدگی، فرد برای زنده ماندن به دوزهای زیادی پادزهر نیاز دارد.