مزایای پایش همزمان ضربان قلب جنین و مادر


مزایای پایش همزمان ضربان قلب جنین و مادر | اعتبار تصویر: © Syda Productions – © Syda Productions – stock.adobe.com.

خوراکی های کلیدی:

  • پایش همزمان ضربان قلب مادر (MHR) همراه با ضربان قلب جنین (FHR) در طول زایمان به طور قابل توجهی خطر پیامدهای نامطلوب نوزادی را کاهش می دهد.
  • این مطالعه کاهش 1.7 برابری در خطر انسفالوپاتی نوزادان را هنگامی که مانیتورینگ MHR در کنار پایش FHR در مقایسه با مانیتورینگ FHR به تنهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، نشان می‌دهد.
  • پایش ضربان قلب مادر به کاهش اسیدمی شدید نوزاد کمک می کند، با کاهش 2 برابری خطر در مقایسه با نظارت FHR به تنهایی.
  • گنجاندن نظارت بر MHR منجر به نمرات آپگار بهتر در دقیقه 5 می شود که نشان دهنده بهبود سلامت نوزاد در لحظات اولیه حیاتی پس از تولد است.
  • یافته‌ها از استفاده روتین از ضبط همزمان MHR یا الکترود سر جنین در کنار پایش FHR برای افزایش مراقبت‌های مامایی و بهبود نتایج پری ناتال حمایت می‌کنند.

بر اساس مطالعه‌ای که اخیرا منتشر شده است، میزان انسفالوپاتی نوزادی و میزان اسیدمی شدید نوزادان با نظارت بر ضربان قلب جنین (FHR) توسط مبدل اولتراسوند خارجی (FHR) افزایش می‌یابد. مجله آمریکایی زنان و زایمان.

کاردیوتوکوگرافی (CTG) رایج ترین روش نظارت بر جنین است که در حین زایمان، برای ارزیابی فعالیت رحم و روند FHR استفاده می شود. نظارت همزمان MHR با CTG نسل جدید نیز در دسترس است. این روش یک رویکرد نظارت غیرتهاجمی را بدون نیاز به مبدل‌های اضافی ارائه می‌کند.

داده های اخیر نشان دهنده افزایش خطر مرگ پری ناتال در بین بیمارانی است که از مانیتورینگ FHR تنها با ایالات متحده استفاده می کنند. از آنجایی که نبض مادر ممکن است الگوهای FHR را مبهم کند، نیاز به بررسی نظارت همزمان MHR و FHR در حین زایمان وجود دارد.

محققین مطالعه ای انجام دادند که ارتباط بین روش نظارت بر جنین و خطر پیامد نامطلوب پری ناتال را تعیین کردند. داده‌ها از ناحیه بیمارستان هلسینکی و Uusimaa (HUS)، فنلاند به‌دست آمد و شامل ضبط‌های GTG داخل زایمان، داده‌های مربوط به زایمان بالینی، نتایج شریان نافی (UA) و داده‌های درمان بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان (NICU) بود.

شرکت کنندگان شامل زنانی بودند که در مرحله فعال زایمان با انقباضات منظم رحمی و زایمان خودبخودی سفالیک تحت نظارت مداوم CTG قرار داشتند. معیارهای خروج شامل حاملگی زودرس، سزارین، زایمان ابزاری و بریچ، دوقلوها، بیماری های واگیر منتقله از طریق خون مادر و ناهنجاری های مادرزادی عمده بود.

سوابق الکترونیکی بیماران مامایی برای به دست آوردن اطلاعات بالینی مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج گاز خون UA از سیستم اطلاعات آزمایشگاهی بالینی HUS Weblab (HUS، هلسینکی، فنلاند) جمع‌آوری شد. سوابق پزشکی الکترونیکی برای پذیرش در NICU، احیا و داده های آنسفالوپاتی نوزادان مورد ارزیابی قرار گرفت.

بیش از حد پایه (BE) -12.0 mmol/L یا کمتر در خون UA یا pH زیر 7، نمره آپگار زیر 7 در 5 دقیقه، لوله گذاری برای احیاء در هنگام زایمان، انسفالوپاتی نوزادی، مرگ زودرس نوزاد، و نتیجه خفگی نوزاد مرکب از موارد اولیه بودند. نتایج تجزیه و تحلیل پیامدهای ثانویه شامل حد pH UA تعریف شده از نظر آماری و پذیرش در NICU برای خفگی بود.

213798 زایمان در آنالیز نهایی گنجانده شد که 38.1٪ آنها به تنهایی US، 29.1٪ US و MHR و 32.7٪ الکترود سر جنین (FSE) دریافت کردند. خطر انسفالوپاتی نوزادی در زایمان با ایالات متحده به تنهایی در مقابل ایالات متحده و MHR یا FSE 1.7 برابر افزایش یافت.

سایر خطرات افزایش یافته توسط ایالات متحده به تنهایی در مقابل ایالات متحده و MHR یا FSE شامل pH UA زیر 7، UA BE 12.0- میلی مول در لیتر یا کمتر، و امتیاز آپگار 5 دقیقه ای زیر 7، با نسبت شانس 2.16، 2.37، و 1.22 بود. . علاوه بر این، خطر آسفیکسی کامپوزیت نوزادان 1.3 برابر افزایش یافت.

انسفالوپاتی نوزادی، pH UA زیر 7 و خطرات UT BE 0/12- میلی مول در لیتر یا کمتر به ترتیب برای ایالات متحده در مقابل ایالات متحده و MHR به تنهایی 1.5 برابر، 2 برابر و 2 برابر افزایش یافت. انتوباسیون نوزادان برای احیا و خطرات بستری در NICU نیز توسط US به تنهایی در مقابل US و MHR افزایش یافت.

در مقایسه با مانیتورینگ FSE، خطرات آنسفالوپاتی نوزادی، اسیدمی شدید نوزادی و امتیاز آپگار 5 دقیقه ای زیر 7 به ترتیب 2 برابر، 2.4 تا 2.8 برابر و 1.2 برابر در میان جنین های تنها با US افزایش یافت. نتایج مشابهی برای لوله گذاری نوزادان برای احیا و بستری در NICU گزارش شد.

برای پیامدهای ثانویه، خطر اسیدمی متوسط ​​2 تا 2.1 برابر در میان نوزادان مادرانی که دارای US به تنهایی بودند در مقابل آنهایی که دارای US و MHR یا FSE بودند، افزایش یافت. علاوه بر این، خطر بستری شدن در NICU برای خفگی نوزادان 1.3 برابر در این بیماران افزایش یافت.

این نتایج حاکی از بهبود قابل توجهی در هنگام استفاده از نظارت همزمان MHR در حین زایمان در طول نظارت بر FHR بود. محققان توصیه کردند از ضبط همزمان MHR یا FSE در طول زایمان در حاملگی های ترم استفاده شود.

این مقاله در ابتدا توسط نشریه خواهر ما، Contemporary OB/GYN منتشر شد®.

ارجاع:

Tarvonen M، Markkanen J، Tuppurainen V، Jernman R، Stefanovic V، Andersson S. کاردیوتوکوگرافی داخل زایمان با ثبت همزمان ضربان قلب مادر، نتیجه نوزاد را بهبود می بخشد. Am J Obstet Gynecol. 2024؛ 230:379.e1-12. doi:10.1016/j.ajog.2024.01.011



منبع