رژیم نوردیک و مزایای آن

متخصصان تغذیه نگران رژیم نوردیک هستند. همانطور که از نامش پیداست ، رژیم نوردیک شامل غذاهایی با منشا محلی است که به طور سنتی در دانمارک ، فنلاند ، ایسلند ، نروژ و سوئد مصرف می شود.

به طور معمول ، رژیم نوردیک شامل غلات سبوس دار مانند چاودار ، جو و جو دوسر است. انواع توت ها و میوه های دیگر ؛ سبزیجات به ویژه کلم و ریشه مانند سیب زمینی و هویج. ماهی های چرب مانند ماهی آزاد ، ماهی خال مخالی و شاه ماهی ؛ و حبوبات (لوبیا و نخود فرنگی).

بسیاری آن را رژیم غذایی نوردیک جدید می نامند ، که به یک فرهنگ غذایی جدید تبدیل شد که در سالهای 2009-13 با تأکید کلیدی بر غذا ، سلامت و محیط زیست توسعه یافت. رژیم جدید اسکاندیناوی بر اساس مواد نوردیک است اما در سراسر جهان سازگار است.

بر خلاف رژیم مدیترانه ای ، که شامل روغن زیتون است ، از روغن کلزا (روغن کانولا) ، که دارای چربی های سالم غیر اشباع سالم است ، استفاده می کند. و همچنین حاوی مقداری اسید آلفا لینولنیک ، یک اسید چرب امگا 3 گیاهی مشابه اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی است.

روغن کانولا می تواند کلسترول بد LDL و خطر بیماری قلبی و سکته مغزی را کاهش دهد. ممکن است روغن کانولا در کاهش کلسترول بد و بهبود سلامت قلب بهتر عمل کند. رژیم غذایی بر حذف غذاهای فرآوری شده و بیشتر گوشت های پرچرب مانند سوسیس یا بیکن تأکید می کند.

مزایای رژیم نوردیک برای سلامتی –

موارد زیر مزایای مربوط به سلامتی است:

• یک بررسی عمده توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) نشان داد که رژیم های مدیترانه ای و نوردیک خطر ابتلا به سرطان ، دیابت و بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

• رژیم غذایی همچنین می تواند به کاهش وزن کمک کند. مطالعه ای از دانشگاه فنلاند شرقی همچنین نشان داد که رژیم غذایی کم بیان ژن های مرتبط با التهاب را تنظیم می کند ، که تصور می شود در بسیاری از مشکلات مزمن سلامتی نقش دارد و در چاقی نقش دارد.

• غذاهای فرآوری شده لذت بخش تر هستند و منجر به پرخوری و افزایش وزن می شوند. از آنجا که رژیم نوردیک بر مصرف غذاهای فرآوری شده تأکید دارد ، از مصرف زیاد و متعاقباً افزایش وزن جلوگیری می کند.

• خوردن رژیم غذایی بیشتر برای محیط زیست بهتر است زیرا انتشار گازهای گلخانه ای بسیار کمتر است. حدود 14.5 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از تولید دام است. گزارش شده است که کشاورزی کارخانه ای برای تولید گوشت بیش از همه هواپیماها ، قطارها ، اتوبوس ها و اتومبیل ها به گرمایش جهانی کمک می کند.

Crux –

رژیم مدیترانه ای از نظر فواید سلامتی که تاکنون تصور می شود بهترین رژیم غذایی محسوب می شود. در حال حاضر رژیم دیگری وجود دارد که از نظر فواید سلامتی در دنیای آشپزی اثری از خود به جای می گذارد. این رژیم نوردیک است.

از بسیاری جهات ، بسیار شبیه رژیم مدیترانه ای است ، اما به جای روغن زیتون به روغن کلزا (کلزا) بستگی دارد. همچنین در انتخاب انواع محصول ، که بسته به آب و هوا ، خاک و آب منطقه ، تولید می شود ، متفاوت است.

بنابراین ، هم سلامت و هم رفاه فرد و پایداری محیطی را در بر می گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *