ارزیابی جذب واکسن روتاویروس در بین کودکان ایتالیایی


ارزیابی جذب واکسن روتاویروس در بین کودکان ایتالیایی | اعتبار تصویر: © Sherry Young – © Sherry Young – stock.adobe.com.

غذای آماده:

  • این مطالعه تفاوت‌هایی را در جذب RV در سراسر ایتالیا نشان می‌دهد، با ایتالیای مرکزی نرخ واکسیناسیون کمتری را در مقایسه با مناطق شمالی و جنوبی نشان می‌دهد.
  • بخش قابل توجهی از والدین گزارش کردند که توصیه پزشک اطفال عامل تعیین کننده ای در انتخاب واکسیناسیون فرزندانشان در برابر روتاویروس بوده است.
  • عواملی مانند زندگی در مناطق خاص و داشتن افراد ضد واکسیناسیون در حلقه اجتماعی با نرخ کمتر واکسیناسیون مرتبط است.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) روتاویروس را به عنوان عامل اصلی گاستروانتریت ویروسی شدید در کودکان زیر 5 سال شناسایی می کند. ایتالیا اطلاعات دقیقی در مورد پوشش واکسیناسیون روتاویروس (RV) ارائه نمی دهد.

جمع‌آوری داده‌های دقیق در مورد ترجیحات رفتاری و پس‌زمینه‌های اجتماعی-اقتصادی افرادی که هدف کمپین‌های واکسن روتاویروس قرار گرفته‌اند، همراه با پروفایل‌های اپیدمیولوژیک، تحلیل‌های هزینه-فایده و اطلاعات در مورد سیاست‌های ملی، برای ایجاد استراتژی‌های موثر واکسیناسیون در ایتالیا و سایر کشورهای اروپایی با موارد مشابه ضروری است. ساختارهای اجتماعی برای دستیابی به نرخ واکسیناسیون مطلوب هدف از این مطالعه بررسی میزان جذب RV و عوامل موثر بر آن در ایتالیا بود.

از 711 شرکت کننده که واجد شرایط نظرسنجی RV بودند، نرخ جذب ملی 60.3٪ (66.4٪ برای مادران و 50.2٪ برای پدران) محاسبه شد. مادران، به‌ویژه آنهایی که در مناطق شهری یا حومه شهر زندگی می‌کنند، تمایل بیشتری به واکسیناسیون نشان دادند، در حالی که پدران در مورد وضعیت واکسیناسیون فرزندان خود نامطمئن‌تر بودند.

به گفته محققان، “ایتالیای مرکزی نسبت به مناطق جنوبی و شمالی نرخ جذب RV کمتری دارد.” این یافته توسط تجزیه و تحلیل چند متغیره (تعدیل شده) پشتیبانی می شود، که نشان می دهد ارتباط معنی داری بین اقامت در ایتالیا مرکزی و پایبندی کمتر RV وجود دارد.

تأخیر در اجرای کمپین‌های رایگان و باز RV در مناطق مرکزی ایتالیا مانند Umbria، Marche، و Lazio ممکن است این نابرابری را توضیح دهد، در حالی که برخی از مناطق جنوبی این واکسن را پیش از تبدیل شدن به یک استاندارد سراسری در سال 2017 ارائه کرده بودند.1

اقامت در ایتالیا مرکزی یا داشتن دوستان یا اقوام ضد واکسیناسیون عواملی بودند که به طور قابل توجهی با کاهش احتمال انتخاب واکسن مرتبط بودند. در مقابل، سطح تحصیلات والدین و جمعیت شناسی کودکان به نظر نمی رسد بر تصمیمات واکسیناسیون تأثیر بگذارد. در 90.3 درصد موارد، والدین به یاد آوردند که یک متخصص اطفال RV را توصیه کرده است.

طبق گزارش قبلی نشریه خواهر ما سرایتقبل از تولید واکسن، آن (روتاویروس) عامل اصلی اسهال شدید در نوزادان و کودکان خردسال بود که در نتیجه سالانه بیش از 400000 پزشک مراجعه می کردند. در واقع، قبل از معرفی واکسن در سال 2006، سالانه 55000 تا 70000 بستری در کودکان 5 سال و کمتر وجود داشت.2

یک نظرسنجی با 10000 ساکن ایتالیا انجام شد که از طریق یک پانل آنلاین استخدام شدند و طبق معیارهای جمعیت شناختی اساسی طبقه بندی شدند. محققان پذیرش RV را در میان والدین دارای کوچکترین فرزند بین 6 هفته تا 4 سال، با تمرکز بر پروفایل های اجتماعی جمعیت شناختی، نگرش نسبت به واکسیناسیون، و منابع توصیه های آنها برای واکسن بررسی کردند.

محدودیت های این مطالعه شامل طراحی مقطعی آن است که از ترسیم روابط علی جلوگیری می کند. روش نظرسنجی مبتنی بر وب ممکن است منجر به سوگیری انتخاب به دلیل تفاوت در دسترسی به اینترنت و مهارت های دیجیتال شود که بر تعمیم پذیری تأثیر می گذارد. داده‌ها بر اساس پاسخ‌های خود گزارش‌شده هستند، که به طور بالقوه سوگیری را معرفی می‌کنند، اگرچه تمرکز بر والدین کودکان زیر 4 سال ممکن است سوگیری را به خاطر بیاورد. از جمله پدران و والدینی که از وضعیت واکسیناسیون فرزندان خود مطمئن نیستند به این معنی است که نرخ جذب 60.3 درصد ممکن است به طور کامل نرخ RV واقعی ایتالیا را منعکس نکند.

محاسبه وسعت این سوگیری به دلیل چالش ایجاد فرضیات در مورد جمعیت ارائه نشده پیچیده است. نادیده گرفتن پاسخ نامطمئن پدران و فرض اینکه نرخ واکسیناسیون در بین 11.3 درصد از مادران نامطمئن با سایر پاسخ دهندگان یکسان باشد، نرخ جذب جایگزین 74.9 درصد را پیشنهاد می کند.

نتایج مبنایی را برای سیاستگذاران ایتالیا و سایر کشورهای اروپایی با زمینه های اجتماعی مشابه ارائه می دهد. این نیاز به توسعه کمپین‌های موفق واکسیناسیون متناسب با اولویت‌های گروه‌های آسیب‌پذیر و رفع موانعی که مانع جذب واکسن می‌شوند، پیشنهاد می‌کند.

این مقاله در ابتدا توسط نشریه خواهر ما، Contagion منتشر شد.

منابع:

1. La Fauci، G.، Soldà، G.، Di Valerio، Z. و همکاران. نرخ ها و عوامل تعیین کننده جذب واکسن روتاویروس در بین کودکان در ایتالیا: یک مطالعه مقطعی در پروژه 2022 OBVIOUS*. بهداشت عمومی BMC. منتشر شده در 12 مارس 2024. مشاهده شده در 8 آوریل 2024. https://doi.org/10.1186/s12889-024-18154-0

2. Popescu S. چقدر واکسن های روتاویروس می توانند در برابر RVGE محافظت کنند؟ سرایت. منتشر شده در 18 مه 2021. مشاهده شده در 8 آوریل 2024. https://www.contagionlive.com/view/how-well-can-rotavirus-vaccines-protect-against-rvge-



منبع