ترومبوآمبولی وریدی، ترومبوسیتوپنی ناشی از هپارین و داروهای ضد انعقاد مستقیم خوراکی


در این مصاحبه ویدیویی، کریس کایپر، DNP، CPNP-AC/PC، پرستار اطفال، بهداشت قبیله ای بومی آلاسکا، انکوریج، آلاسکا، پاتوفیزیولوژی ترومبوآمبولی وریدی (VTE) و ترومبوسیتوپنی ناشی از هپارین (HIT) را بررسی کرد. Kyper همچنین استفاده از داروهای ضد انعقاد خوراکی مستقیم (DOAC) را مورد بحث قرار داد.

رونوشت:

کریس کیپر، DNP، CPNP-AC/PC:

نام من کریس کایپر است، من یک پرستار اطفال هستم. من دارای گواهینامه مراقبت های اولیه و مراقبت های حاد هستم که در حال حاضر توسط کنسرسیوم بهداشت قبیله ای بومی آلاسکا در آنکوریج، آلاسکا به کار گرفته می شود. من در بخش ICU اطفال در بیمارستان بومی کار می کنم.

اطفال معاصر:

آیا می‌توانید درباره جلسه‌تان با عنوان «به ضربه نزنید: ترومبوآمبولی وریدی و ترومبوسیتوپنی ناشی از هپارین» که در NAPNAP 2024 ارائه شد، بگویید؟

کیپر:

من امسال تصمیم گرفته بودم این موضوع را انجام دهم زیرا حدود یک سال پیش یک بیمار با آن داشتم. عنوان سخنرانی من ” ضربه نخورید ” بود. این در مورد ترومبوآمبولی وریدی و ترومبوسیتوپنی ناشی از هپارین است، و بنابراین این یک بیماری بسیار نادر است و ما اغلب آن را نمی بینیم. بنابراین، وقتی یک بیمار با آن داشتم، مجبور شدم ادبیات را مرور کنم و دوباره مسائل را بررسی کنم و فکر کردم، احتمالاً این چیزی است که برای هر پزشک خوب است. ترومبوآمبولی به طور کلی در حال افزایش است. با پیچیده‌تر شدن بچه‌هایی که از نظر پزشکی پیچیده‌تر می‌شویم، آنها در رگ‌هایشان لخته می‌شوند و مواردی از این قبیل را تشکیل می‌دهند و ما آنها را به شدت در بیمارستان مدیریت می‌کنیم، اما در درازمدت، آنها توسط مراقبت‌های اولیه مدیریت می‌شوند. بنابراین همه کسانی که از بچه ها مراقبت می کنند تأثیر می گذارد.

مشکل HIT این است که اگر واقعاً آن را داشته باشید، یک آلرژی مادام العمر به هپارین است. اگر تشخیص ضربه را از دست بدهید، بیمار می تواند بمیرد. اما اگر اشتباه تشخیصی را مرتکب شوید، آن‌ها را متعهد می‌کنید که مادام‌العمر قادر به دریافت هپارین نباشند. همیشه برای بچه ها بد نیست، اما به عنوان یک بزرگسال، روش های زیادی مانند ارتوپدی، انکولوژی و قلب وجود دارد که به هپارین نیاز دارند و شما نمی خواهید کسی را اساساً به عنوان حساسیت به هپارین نشان دهید. ما در مورد ترومبوآمبولی و میزان بروز آن صحبت کردیم، اینکه چه چیزی در آن شایع است و چه چیزی نیست.

سپس در مورد محصولات حاوی هپارین صحبت کردیم، ضد انعقادهای مختلفی که می توانید استفاده کنید. داروهای ضد انعقاد مستقیم خوراکی به تازگی برای اطفال در چند سال گذشته تایید شده اند، بنابراین ما شروع به استفاده از آن هایی کردیم که در عمل ما تفاوت ایجاد کرده است.

اطفال معاصر:

برخی از ویژگی های HIT که می تواند منجر به تشخیص شود چیست؟

کیپر:

اساساً، آنچه اتفاق می‌افتد این است که آنتی‌بادی‌هایی علیه هپارین تولید می‌کنید و شروع به کاهش تعداد پلاکت‌های خود می‌کنید. دلایل زیادی وجود دارد که چرا می توانید تعداد پلاکت خود را کاهش دهید. آنها را می توان در خود ترومبوس جدا کرد. ممکن است سرکوب مغز استخوان باشد. اما، اگر هپارین مصرف می‌کنید، یا در گذشته هپارین مصرف کرده‌اید، ممکن است آنتی‌بادی‌هایی علیه آن داشته باشید. بنابراین نکته مهم این است که اگر شما مشکوک به HIT هستید، باید هپارین را متوقف کنید و آن را روی یک ضد انعقاد دیگر که حاوی هپارین نیست قرار دهید و سپس آزمایشگاه‌های تایید را بفرستید زیرا آزمایشگاه‌ها انجام نشده است. هر کجا. انجام آن‌ها مدتی طول می‌کشد، اما شما نمی‌خواهید منتظر تایید باشید، زیرا ممکن است بیمار در این مدت بمیرد یا عضوی از بدنش را از دست بدهد.

اطفال معاصر:

آیا نشانه سنی خاصی برای شروع یا تشخیص وجود دارد؟

کیپر:

بنابراین ترومبوآمبولی خود در نوزادان و سپس در بزرگسالان، کمتر شایع است و به جز کودکانی که در بیمارستان بستری هستند. این در کودکان بستری در بیمارستان یا کودکانی که کاتترهای دسترسی ورید مرکزی دارند، شایع‌تر است.

اطفال معاصر:

چیزدیگری هست که شما دوست داشته باشید اضافه کنید؟

کیپر:

ما شاهد استفاده از داروهای ضد انعقاد مستقیم خوراکی خواهیم بود، زیرا مردم از تجویز آنها راحت می شوند، و برای طولانی مدت از آنها بیشتر استفاده خواهیم کرد، بنابراین پزشکان اطفال بیماران را برای بیماری های مختلف و برای درمان ترومبوآمبولی وریدی



منبع