حمله تروریستی به سالن کنسرت مسکو در کشتار مرگبار


چیزی که قرار بود یک شب لذت بخش از موسیقی و سرگرمی باشد به صحنه ای از وحشت محض و خونریزی تبدیل شد. روز جمعه، 17 مارس، مردان مسلح به محل برگزاری کنسرت تالار شهر کروکوس در حومه مسکو در کراسنوگورسک در حین اجرای گروه راک محبوب روسی پیک نیک یورش بردند. آنها رگباری از تیراندازی و مواد منفجره را روی جمعیت شلوغ شلیک کردند که در یکی از مرگبارترین حملات تروریستی در روسیه در سال های اخیر، حداقل 133 نفر کشته و بیش از 100 نفر دیگر زخمی شدند.

در حالی که ویرانه‌های سوخته و در حال دود شدن سالن کنسرت که زمانی پرجنب‌وجوش بود، روز شنبه ویران شده بود، مقامات برای تحقیق درباره کشتار و شناسایی عاملان آن تلاش کردند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه خطاب به ملت وعده داد که «اقدام تروریستی وحشیانه» بی‌پاسخ نخواهد ماند، زیرا او مدعی شد که چهار مظنون اصلی در حال تلاش برای فرار از مرز به اوکراین دستگیر شده‌اند.

با این حال، اتهامات تحریک آمیز پوتین مبنی بر مرتبط کردن اوکراین با این حمله وحشتناک، محکومیت فوری کیف را برانگیخت. دولت اوکراین با اجبار هرگونه دخالت در این موضوع را رد کرد و مسکو را متهم کرد که با مقصر دانستن همسایه‌اش تلاش می‌کند به دروغ تلاش‌های جنگی خود را برانگیزد. گروه موسوم به دولت اسلامی به سرعت اعتبار سازماندهی حمله خونین کنسرت را از طریق گروه وابسته خود در افغانستان، داعش-K، به عهده گرفت.

صحنه های دلخراش کشتار

گزارش‌های شاهدان عینی و ویدئوها از داخل تالار شهر کروکوس تصویری هولناک از وقایع آسیب‌زای شب را ترسیم می‌کنند. هنگامی که ستارگان راک روسی در برابر تماشاگران فروخته شده بیش از 6000 نفر اجرا می کردند، گروهی از شبه نظامیان به شدت مسلح ناگهان از ردیف های اول تیراندازی کردند.

دیو پریموف بازمانده به یاد می آورد: «آنها مستقیماً به میان جمعیت شلیک می کردند. «مردم شروع به وحشت کردند، شروع به دویدن کردند و با یکدیگر برخورد کردند. برخی به زمین افتادند و برخی دیگر آنها را زیر پا گذاشتند.»

در ضرب و شتم متعاقب آن، در حالی که افراد مسلح همچنان به گلوله پاشی بی رویه ادامه می دادند، کنسرت کنندگان به شدت برای فرار تلاش کردند. انفجارهای ناشی از وسایل دست ساز به صدا درآمد، و جرقه جهنمی خشمگین را برانگیخت که به سرعت محل بزرگ را فرا گرفت. در عرض 25 دقیقه، کل سالن کنسرت تبدیل به آتش سوزی شدید شد زیرا قربانیان زخمی یا مرده در میان آوار مانده بودند.

پریموف که هنوز از مصیبت وحشتناک خود متزلزل بود، به آسوشیتدپرس گفت: «اگر کمی بیشتر می‌گذشت، می‌توانستیم به سادگی در آتش گیر کنیم.

با طلوع آفتاب در روز شنبه، مجتمع تفریحی تالار شهر کروکوس که زمانی پر جنب و جوش بود، به پوسته ای سیاه و دود شده تبدیل شد. در حالی که بازرسان با دقت در ویرانه‌ها در جستجوی قربانیان و شواهد دیگر بودند، ده‌ها جسد در صحنه پراکنده شدند. تعداد کشته شدگان در طول روز افزایش یافت و حمله کراسنوگورسک را به مرگبارترین حمله در روسیه از زمان کشتار مدرسه بسلان در سال 2004 تبدیل کرد.

دنباله تاریک مسئولیت

در عواقب اولیه، پوتین به سرعت مقصر حملات به شبه‌نظامیان ناشناس مرتبط با افراط‌گرایان اسلامی را مقصر دانست. وی مدعی شد که نیروهای روسی در مجموع 11 مظنون را دستگیر کرده اند، از جمله چهار مظنون که در تلاش برای عبور از اوکراین دستگیر شده بودند.

پوتین در سخنرانی ملی خود گفت: «آنها سعی کردند از طریق پنجره ای که در طرف اوکراینی برای آنها آماده شده بود به اوکراین فرار کنند.

رسانه دولتی روسیه بعداً فیلم بازجویی چند مظنون را پخش کرد که بنا بر گزارش ها شهروند جمهوری سابق تاجیکستان شوروی بودند. یکی از مردانی که در این ویدئوها دیده می شود اعتراف کرد که از طریق برنامه های پیام رسانی توسط همکاران یک مبلغ اسلامی به او نزدیک شده و برای شرکت در حمله به کنسرت پول پرداخت کرده اند.

گروه دولت اسلامی با بیانیه‌هایی که توسط گروه وابسته به خود داعش-K مستقر در افغانستان منتشر شد، به سرعت مسئولیت این تراژدی را بر عهده گرفت. این سازمان تروریستی گفت که چهار تن از ستیزه جویانش این حمله را انجام داده اند و آن را حمله به “مسیحیان” با استفاده از ترکیبی از سلاح گرم، مواد منفجره و چاقو توصیف کرد.

با این حال، مقامات اطلاعاتی ایالات متحده قاطعانه در کنار انکار اوکراین در مورد هرگونه ارتباط با این جنایت قرار گرفتند. کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای تأیید کرد که داعش “انحصار مسئولیت” را بر عهده دارد و علیرغم ادعاهای روسیه “هیچ گونه دخالت اوکراینی” در این حمله وجود نداشته است.

تناقضات فاحش پیرامون منشأ و برنامه ریزی حملات تنها معما و فتنه را عمیق تر کرده است. تنها دو هفته قبل، سفارت ایالات متحده در مسکو هشداری صادر کرده بود و از آمریکایی ها خواسته بود که از تجمعات شلوغ در روسیه به دلیل اطلاعات در مورد توطئه های افراطی برای حمله به رویدادهای مهم مانند کنسرت ها خودداری کنند.

چندین کشور غربی دیگر با صدور اخطارهای مشابه به شهروندان خود در مورد تهدیدات تروریستی بالقوه از این اقدام پیروی کردند – هشدارهایی که مقامات روسی آنها را به عنوان یک تاکتیک ترس آفرین به منظور ترساندن مردم خود رد کردند.

دعوت به مقابله به مثل و اتحاد

در پی حمله مرگبار کنسرت، ناسیونالیست های تندرو روسی وقت خود را برای سرکوب شدید جمعیت مهاجر از کشورهای عمدتا مسلمان مانند تاجیکستان تلف نکردند. خشم به سرعت در رسانه های اجتماعی روسیه گسترش یافت که چگونه مقامات نتوانستند با وجود دریافت هشدارهای اطلاعاتی ایالات متحده از حمله جلوگیری کنند.

با این حال، پوتین در جریان سخنرانی خود برای ملت، از احساساتی که خواستار انتقام علیه هر گروه قومی یا مذهبی بود، عقب نشینی کرد. وی اطمینان داد: «هیچ نیرویی قادر نخواهد بود بذرهای سمی اختلاف، وحشت یا نفاق را در جامعه چند قومیتی ما بکارد.

رهبر روسیه هیچ نشانه ای از اینکه آیا مسئولیت گروه دولت اسلامی را باور دارد یا هنوز دخالت اوکراین را مقصر می داند، ارائه نکرد. وی ضمن تاکید بر اتحاد ملی در پاسخ به “اقدام تروریستی خونین و وحشیانه” روز یکشنبه را روز عزای رسمی در سراسر کشور اعلام کرد.

شبی که با صداهای شادی آور یک گروه موسیقی مشهور راک آغاز شد، در سراسر مسکو به سکوتی ترسناک تبدیل شد. به‌جای موسیقی، تصاویر غم‌انگیز و دودهای غم‌انگیز که بر فراز سالن کنسرت از بین رفته بود، به‌عنوان نمادهای تلخ تراژدی غیرقابل تصوری که رخ داده بود، ایستاده بود.

در حالی که هنوز سؤالات زیادی در مورد اینکه دقیقاً چه کسی پشت برنامه ریزی و اجرای قتل عام بوده است، وجود دارد، یک حقیقت به طرز وحشتناکی روشن است – روسیه بدترین حمله تروریستی خود را در دهه های اخیر در صحنه ویرانگر قتل عام تحمل کرده است. در حالی که امدادگران اورژانس از میان ویرانه‌ها رد می‌شدند، اجساد بیشتری از کنسرت‌کنندگان بی‌گناه هنوز از خرابه‌های سوخته رویدادی بیرون می‌آمدند که به عنوان یک شب جشن قدرت شادی‌بخش موسیقی آغاز شد، اما در کابوس وصف ناپذیری از خشونت و از دست دادن فرو ریخت.



منبع