دو سناریو درباره آینده قیمت سکه


قیمت سکه این روزها مانند سایر فلزات دیگر نوسان داشته است. حال تحلیلگران اقتصادی دو سناریو برای قیمت سکه پیش بینی کرده اند که در ادامه می‌خوانید.

سکه بازان در معاملات نقدی روز گذشته برای دومین روز متوالی در هفته جاری عقب‌نشینی کردند. آن طور که شواهد نشان می‌دهد دیروز کمتر کسی تمایل به خرید سکه امامی داشت و این فلز گران‌بهای داخلی مانند روز شنبه کاهشی شد.

بنا بر اعلام سایت اتحادیه طلا و جواهر قیمت هر قطعه سکه امامی روز قبل با ۴۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد و این در حالی است که هفته گذشته سکه بازان شاهد نوسان سکه تا نزدیک محدوده ۴۶ میلیون تومان هم بودند.

فعالان بازار می‌گفتند که قیمت سکه به‌صورت هیجانی بالا رفته و این اصلاح قیمتی را طبیعی می‌دانستند. البته روز یکشنبه‌ بازار جهانی طلا تعطیل بود و سکه گوش‌به‌فرمان نرخ دلار عمل کرد. در همین راستا دیروز بعد از اینکه قیمت تتر نزولی شد قیمت دلار هم مسیر اصلاح را دنبال کرد و به‌تبع آن سکه بازان هم قدرت کافی برای رشد نداشتند.

البته این تمام ماجرا نیست و عده‌ای هم معتقدند یکی از دلایل نوسان بازار ناشی از تنش‌های اخیر در خاورمیانه بوده است؛ بنابراین به عقیده آنها این روند دوام ندارد. آنها می‌گویند از هفت اکتبر به بعد مداوم بازار چنین تنش‌هایی را تجربه کرده؛ اما بعد از یک مدت قیمت دلار و سکه تعدیل شده است.

در شرایط کنونی درحالی‌که برخی از معامله‌گران پیش‌بینی می‌کنند که روند کاهشی سکه ادامه خواهد داشت برخی دیگر با اشاره به نوسان صعودی قیمت طلای جهانی معتقدند این اتفاق می‌تواند سرعت اصلاح سکه را تا حدودی کاهش دهد. گفتنی است قیمت اونس طلا بامداد امروز تا ۲۳۵۲ دلار بالا رفت؛ اما در زمان تدوین این گزارش با ۲۳۴۳ دلار به فروش رسید که نسبت به‌روز قبل ۱۳ دلار افزایش را نشان می‌دهد.

تحلیلگران اقتصادی برای بازار امروز دو سناریو قیمتی را در نظر گرفته‌اند. سناریو اول تداوم روند کاهشی سکه و حرکت به سمت محدوده ۴۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. سناریو دوم هم این است که با اثرگذاری قیمت طلا بر روی سکه؛ این فلز گران‌بها مرز ۴۲ میلیون تومان را حفظ کند و به سمت پله‌های میانی کانال یاد شده حرکت برود.