شکست گله گرگ ها در مقابل خرس گریزلی –


در حیات وحش، اولویت بقا با قوی‌ترین است و فقط قوی‌ها زنده می‌مانند. بنابراین بیشتر جانوران برای اطمینان از اینکه غذا می‌خورند، به هر اقدامی دست می زنند. اما حتی در طبیعت، چیزی به نام مفت‌خورها وجود دارد که البته نباید آنها را با لاشخورها اشتباه گرفت.

یک خرس گریزلی در پارک ملی یلوستون ایده نابغه‌ای برای بدست آوردن غذا داشت. این خرس وقتی متوجه شد که گله گرگ ها قصد شکار یک گوزن را دارند به تعقیب آنها پرداخت. این خرس دقیقه زمانی که گوزن توسط گله گرگ ها شکار شد به وسط آنها پرید و لاشه را دزدید.

این “پدیده نادر” به عنوان kleptoparasitism شناخته می شود، جایی که یک حیوان منابع حیوان دیگر را می دزدد. سرویس پارک ملی (NPS) در مورد این اتفاق نادر بررسی کرد: به نظر می‌رسد این خرس فهمیده بود که دنبال کردن گرگ‌ها در صبح شانس آن را برای بدست آوردن یک وعده غذایی پرکالری افزایش می‌دهد.  گرگ‌ها معمولاً در مقابل خرس‌ها تسلیم می‌شوند، زیرا نمی خواهند امنیت خود را به خطر بیندازند، چون می‌دانند که شانس زیادی در برابر موجودات بسیار بزرگ‌تر ندارند.

به طور معمول، گرگ ها در مقابل خرس ها تسلیم می شوند. از آنجایی که شکار خطرناک است و اغلب ناموفق است، بهتر است که گرگ ها نوبت خود را در مقابل لاشه ای که توسط خرس غصب شده است بدهند. از منظر خرس، دنبال کردن یک گله گرگ به انرژی زیادی نیاز دارد، اما اگر با موفقیت لاشه را در اختیار بگیرد، پاداش آن زیاد است، چون لاشه گوزن تازه منبع فوق العاده چربی و پروتئین برای خرس گریزلی است که برای خواب زمستانی آماده می شود.