واکسن های آنفولانزای سلولی ممکن است مقرون به صرفه تر و برای جمعیت کودکان مفید باشد


بر اساس یافته‌های یک تحلیل مدل جدید، توسعه و توزیع واکسن آنفولانزای مبتنی بر سلول ممکن است برای کاهش بار بیماری در بین کودکان و همچنین مقرون‌به‌صرفه‌تر از گزینه‌های واکسن مبتنی بر تخم‌مرغ مؤثر باشد.1

داده های به دست آمده از یک مدل ایستا طبقه بندی شده مبتنی بر سن در تایوان که سناریوهای سازگاری با واکسن مبتنی بر تخم مرغ و مورد پایه را تفسیر می کند، پیش بینی می کند که تغییر از یک طرح ملی اولیه واکسن های مبتنی بر تخم مرغ به واکسن های مبتنی بر سلول برای آنفولانزا به طور قابل توجهی تأثیر آنفولانزا را کاهش می دهد. ویروس فصلی با هزینه تولید و توزیع کمتر. محققین خاطرنشان کردند که یافته‌ها نیازمند توجه به اتخاذ این مدل به عنوان یک سیاست واکسیناسیون خاص برای جمعیت کودکان است.

تیم محققان به رهبری چیا یو چی، از موسسه ملی بیماری‌های عفونی و واکسن‌شناسی تحت موسسه تحقیقات بهداشت ملی در تایوان، یک مدل پیش‌بینی برای مقایسه مقرون‌به‌صرفه واکسن‌های آنفلوانزای چهار ظرفیتی مبتنی بر سلول و تخم‌مرغ طراحی کردند. در جمعیت کودکان 6 ماهه تا 17 ساله تحت برنامه ایمن سازی ملی تایوان. اگرچه گزینه های مبتنی بر سلول از سال 2020 در برنامه ملی گنجانده شده است، هیچ تجزیه و تحلیل قبلی در مورد مزایای مربوط به هزینه آن در میان جمعیت کودکان وجود نداشت – که به طور بالقوه به بهینه سازی استراتژی های ملی واکسیناسیون برای چنین کودکانی کمک می کند.

پیش‌بینی می‌شود در مقایسه با (واکسن‌های مبتنی بر تخم‌مرغ)، واکسن چهار ظرفیتی آنفولانزای سلولی نسبت به سویه‌های واکسن انتخاب‌شده توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) وفاداری بیشتری داشته باشد، که به نوبه خود، انتظار می‌رود که منجر به بهبود کارایی واکسن شود. ” آنها نوشتند. مزایای اثربخشی واکسن (مبتنی بر سلولی) ممکن است در برابر A/H3N2 و در فصولی که در آن انطباق تخم مرغ در طول فرآیند تولید مبتنی بر تخم‌مرغ اتفاق می‌افتد، آشکارتر باشد. چندین مطالعه در دنیای واقعی همچنین نشان می‌دهند که (مبتنی بر سلول) ممکن است در پیشگیری از آنفولانزا و پیامدهای مرتبط با آنفولانزا، به ویژه در فصولی که در آن سازگاری تخم‌مرغ اتفاق می‌افتد، نسبت به واکسن‌های آنفلوانزای مبتنی بر دوز استاندارد آنفلوانزا مؤثرتر باشد.

مدل چی و همکاران، بیماران را در معرض احتمالات مختلف عفونت آنفولانزا بر اساس وضعیت واکسیناسیون مبتنی بر ورود مدل قرار داد، با این فرض که همه بیماران مبتلا به آنفولانزا در ابتدا در مراکز سرپایی یا بخش‌های اورژانس درمان می‌شوند و برخی از بیماران بسته به شدت عفونت و خطر مرگ به مراقبت های بستری نیاز دارد. پیامدهای آنها شامل کل موارد آنفولانزا، ویزیت های ED، عوارض مربوط به آنفولانزا، بستری شدن در بیمارستان، مرگ و میر و سال های زندگی با کیفیت تعدیل شده (QALYs) بود. هم هزینه های پزشکی (مرتبط با واکسیناسیون و درمان) و هم هزینه های اجتماعی (حمل و نقل مربوطه، کاهش بهره وری و مرگ زودرس) در نتایج هزینه لحاظ شد.

این تیم تجزیه و تحلیل حساسیت قطعی و احتمالی را با آستانه نسبت مقرون به صرفه افزایشی (ICER) 99177 دلار آمریکا به ازای هر QALY انجام داد.

تجزیه و تحلیل آنها نشان داد که واکسن های چهار ظرفیتی سلولی در مقایسه با واکسن های آنفولانزای چهار ظرفیتی مبتنی بر تخم مرغ، سالانه از 15665 مورد آنفولانزا، 2244 مورد پیچیده و 259 بستری شدن در بیمارستان جلوگیری می کند.

اگرچه کل هزینه‌های واکسیناسیون با واکسن‌های مبتنی بر سلول تقریباً 4.5 میلیون دلار بیشتر بود، اما این مدل نشان داد که این گزینه باعث صرفه‌جویی سالانه 990000 دلار در هزینه‌های درمان ناشی از عفونت آنفولانزا در بیماران اطفال در مقایسه با واکسن مبتنی بر تخم‌مرغ می‌شود. با توجه به هزینه‌های اجتماعی، پیش‌بینی می‌شود که واکسن‌های مبتنی بر سلول سالانه بیش از 1.4 میلیون دلار تایوان را از طریق کاهش هزینه‌های مراقب، حمل‌ونقل و مرگ زودرس در مقابل واکسن‌های مبتنی بر تخم‌مرغ صرفه‌جویی کنند.

در هزینه‌های ترکیبی پزشکی و اجتماعی، مدل پیش‌بینی‌کننده نشان می‌دهد که واکسن‌های مبتنی بر سلول (۹۶.۶ میلیون دلار آمریکا) در مقایسه با واکسن‌های مبتنی بر تخم‌مرغ (۹۴.۵ میلیون دلار آمریکا) در درمان آنفلوانزای کودکان در تایوان سالانه حدود ۲ میلیون دلار در سال است. این تیم علاوه بر این، QALY بهبود یافته (70 نفر در سال) را با واکسن های مبتنی بر سلول در مقابل واکسن های مبتنی بر تخم مرغ مشاهده کردند. علاوه بر این، داده‌های پیش‌بینی نشان می‌دهند که مزایای پزشکی و اقتصادی واکسن چهار ظرفیتی مبتنی بر سلول در فصول با سازگاری بالای تخم‌مرغ که در سویه آنفولانزای در گردش مشاهده می‌شود، بیشتر خواهد بود.

محققان خاطرنشان کردند: «تا جایی که ما می دانیم، این اولین مطالعه ای است که مقرون به صرفه بودن واکسن های آنفولانزای چهار ظرفیتی مبتنی بر تخم مرغ) را در استراتژی ایمن سازی کودکان تایوانی مقایسه می کند. ما از طرح مدل‌سازی معتبر و مؤثری استفاده کرده‌ایم که برای ارزیابی استراتژی‌های آنفولانزا کافی تلقی می‌شود و به نظر می‌رسد یافته‌های ما به طور جهت‌گیری با نتایج مطالعات منتشر شده قبلی در جمعیت عمومی مطابقت دارد. بر اساس مطالعه ما، واکسیناسیون جهانی با واکسن های چهار ظرفیتی آنفولانزا در جمعیت کودکان تایوانی (6 ماه تا 17 سال) می تواند به کاهش بار آنفولانزا و هزینه های بهداشتی مرتبط کمک کند.

آنها به این نتیجه رسیدند که سیاستگذاران ملی ممکن است بخواهند یافته‌های این و ارزیابی‌های بالینی و اقتصادی تکمیلی را در کار خود به سمت استراتژی بهینه‌تر واکسیناسیون آنفلوانزای کودکان در نظر بگیرند.

ارجاع

Chi CY، Cheng MF، Ko K، و همکاران. تجزیه و تحلیل مقرون به صرفه بودن واکسن های آنفلوانزای چهار ظرفیتی مبتنی بر سلول در مقابل تخم مرغ در جمعیت کودکان در تایوان. جی مد ویرول. 2024؛ 96 (1): e29279. doi:10.1002/jmv.29279



منبع