پپتیدهای مهندسی شده پاسخ های ایمنی ضد توموری را در موش ها تحریک می کنند


محققان روش جدیدی را برای تولید داروهای ایمونوتراپی با استفاده از پپتیدهای مهندسی شده برای برانگیختن پاسخ ایمنی طبیعی در داخل بدن طراحی کرده اند. به طور خاص، آنها در سلول های ارائه دهنده آنتی ژن نشان دادند که “آب گریزی، بار الکترواستاتیکی و ترکیب ثانویه پلی پپتیدهای مارپیچ را می توان برای تحریک مسیرهای ایمنی ذاتی از طریق استرس شبکه آندوپلاسمی بهینه کرد.”

در مدل‌های بالینی سرطان پستان پیشرفته و متاستاتیک موضعی، این روش کنترل تومور و بقای طولانی‌مدت را، هم به‌عنوان یک درمان تک‌درمانی و هم در ترکیب با مهارکننده‌های ایست بازرسی، بهبود می‌بخشد.

این اثر در مهندسی زیست پزشکی طبیعت در مقاله، “پلی پپتیدهای مارپیچ کاتیونی مصنوعی برای تحریک مسیرهای ایمنی ذاتی ضد تومور در سلول های ارائه دهنده آنتی ژن.”

آمینو اسیدها بلوک های سازنده زندگی هستند و وقتی تعداد کمی از آنها به هم متصل شوند، یک پپتید ایجاد می کنند. تمام عملکردهای بیولوژیکی که توسط بدن ما انجام می شود توسط پروتئین ها و پپتیدها انجام می شود، بنابراین هدف ما یافتن راهی برای طراحی مجدد این مولکول های کوچک به منظور داشتن توانایی منحصر به فرد برای فعال کردن سیستم ایمنی بدن ما بود. جراحی مغز و اعصاب در مرکز سرطان MD اندرسون دانشگاه تگزاس.

سلول های سرطانی اغلب از نقاط ضعف سیستم ایمنی برای جلوگیری از شناسایی سوء استفاده می کنند. مهارکننده‌های ایمن‌پوینت کنونی آنتی‌بادی‌هایی هستند که برای مسدود کردن مسیرهای سیگنال‌دهی ایمنی خاص طراحی شده‌اند.

این یافته ها نشان می دهد که یک پپتید مهندسی شده توانایی سیستم ایمنی را برای شناسایی و از بین بردن سلول های سرطانی بهبود می بخشد. این پپتید به جای استفاده از یک ترکیب خارجی برای شروع پاسخ، یا برداشت و اصلاح سلول های ایمنی برای سلول درمانی، به عنوان پیام رسان برای فعال کردن مسیرهای سیگنالینگ خاص در سلول های ایمنی عمل می کند تا عملکرد آنها را افزایش دهد.

به طور خاص، یکی از سه پلی پپتید مهندسی شده، «دو مسیر اصلی حسگر DNA درون سلولی (cGAS-STING (برای حلقوی گوانوزین مونوفسفات-آدنوزین مونوفسفات سنتاز-محرک ژن های اینترفرون) و گیرنده Toll مانند 9 را ترجیحاً در APC فعال کرد. انتشار DNA میتوکندریایی که منجر به پرایمینگ کارآمد سلول‌های T موثر شد.

نویسندگان خاطرنشان کردند که در مدل‌های موش سرطان پستان پیشرفته و متاستاتیک، پلی پپتیدها منجر به «پاسخ‌های ضد توموری با واسطه حسگر DNA در هنگام تزریق داخل وریدی به‌عنوان تک‌تراپی یا با مهارکننده‌های ایست بازرسی ایمنی» شدند.

آنها افزودند که فعال کردن چندین مسیر ایمنی ذاتی از طریق پلی پپتیدهای کاتیونی مهندسی شده ممکن است مزایای درمانی در تولید پاسخ های ایمنی ضد توموری ارائه دهد.

«این یافته‌ها مسیر جدیدی را برای توسعه داروهای ایمونوتراپی باز می‌کند. با استفاده از پلی پپتیدهای طراحی شده، می‌توانیم مسیرهای سیگنال‌دهی ایمنی را برای تقویت پاسخ‌های ضد توموری فعال کنیم. علاوه بر این، از آنجایی که این عوامل به طور طبیعی مشتق شده اند، ما پیش بینی می کنیم که مشخصات سمیت به طور قابل توجهی بهتر از ترکیبات مصنوعی باشد.»

پست پپتیدهای مهندسی شده پاسخ های ایمنی ضد توموری را در موش ها تحریک می کنند اولین بار در GEN – اخبار مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی ظاهر شد.



منبع