علل ، مدیریت و پیشگیری از خودکشی

علل ، مدیریت و پیشگیری از خودکشی



خودکشی پایان دهنده زودرس زندگی است.
چهره ملت ما به تدریج در حال محو شدن است ، توانایی ها از بین می رود ، جاه طلبی ها و رویاها متلاشی می شوند ، نیروهای انسانی و بهره وری کاهش می یابد ، خانه ها به غم و درد تبدیل می شوند ، در حالی که خودکشی تیرهای نافذ خود را بر سر ملت می باراند.

همه 10 اکتبر هر سال جشن گرفته می شود “روز جهانی سلامت روان” در یک به منظور ارتقاء وضعیت سلامت روانی یا عاطفی افراد و کاهش شیوع بیماری های روانی در جامعه.
برای جشن گرفتن امسال “روز جهانی سلامت روان” موضوع بر اساس بود “پیشگیری از خودکشی” که هدف آن ایجاد آگاهی و کاهش میزان خودکشی در سراسر جهان است.

خودکشی چیست؟
به گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO) ، خودکشی به عنوان اقدام خودکشی تعریف می شود که عمداً توسط فرد مربوطه آغاز شده و با آگاهی کامل یا انتظار یک نتیجه کشنده انجام می شود.
خودکشی زمانی است که فرد خشونت را علیه خود به قصد پایان دادن به زندگی خود هدایت می کند. نزدیک 80000 مردم هر سال جان خود را در دستان سرد خودکشی از دست می دهند و این یک نفر است هر 40 ثانیه

بیایید سریع 40 ثانیه بدویم: دست خود را روی قلب بگذارید ، آیا می توانید آن را احساس کنید؟ به این می گویند “هدف”. شما برای هدفی زنده هستید ، هرگز از آنچه در راه است ، تسلیم نشوید ، تنها در صورتی که برای دیدن آن زنده بمانید!

خودکشی کردن مشكل كشنده و عمده بهداشت در جهان. این بیماری در طول زندگی رخ می دهد و دومین عامل اصلی مرگ در بین افراد 15 تا 29 ساله در سراسر جهان است. بر اساس تحقیقات WHO در سال 2016 ، 79 درصد از خودکشی ها در کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​و 21 درصد باقی مانده در کشورهای توسعه یافته مشاهده شده است.

چه کسانی در خطر خودکشی هستند؟
خودکشی هیچ کس را کنار نمی گذارد ، همه را بدون در نظر گرفتن جنسیت ، وضعیت اقتصادی ، نژاد ، مذهب یا قدرت تحت تأثیر قرار می دهد و برخی گروه ها را نسبت به گروه های دیگر آسیب پذیرتر می کند. مردان چهار برابر بیشتر از زنان خودکشی می کنند ، در حالی که زنان بیشتر از مردان افکار خودکشی را ابراز می کنند و برنامه ریزی و تلاش برای خودکشی در بین جوانان 18 تا 29 ساله بیشتر رایج است (مرکز بیماری ها و پیشگیری 2013).

دلایل خودکشی چیست؟
شاید تعجب کنید که چرا خودکشی؟ چرا مردم هر ثانیه به زندگی خود پایان می دهند؟ آیا باید ناشی از افسردگی باشد؟ اختلالات روانی؟ خرابی رابطه؟ یا افسردگی؟ بیکاری؟ یا یک بیماری مزمن؟
خودکشی یک اختلال چند بعدی است که از تعامل پیچیده با عوامل بیولوژیکی ، ژنتیکی ، روانی ، اجتماعی و محیطی ناشی می شود.
علل خودکشی در بخشهای زیر مورد بحث قرار می گیرد:

  • تحولات اجتماعی و اقتصادی

  • اختلالات روانی برخی اختلالات روانی مانند اختلالات خلقی ، اعتیاد به الکل ، اسکیزوفرنی ، اختلالات شخصیتی و اختلالات اضطرابی ، احتمال خودکشی افراد را افزایش می دهد.

اختلالات خلقی: اختلالات خلقی مختلف با خودکشی همراه بوده است ، مانند اختلال عاطفی دوقطبی ، خلق افسرده ، اختلالات خلقی مکرر و مداوم که در آنها فرد دچار افسردگی و ناراحتی ، از دست دادن علاقه و لذت ، کاهش یا کاهش تمرکز ، ناتوانی در خواب و گوشه گیری اجتماعی می شود. به
نوشیدن الکل: مصرف الکل و اعتیاد منجر به خودکشی در افراد می شود ، به ویژه هنگامی که سابقه خانوادگی اعتیاد به الکل ، سلامت جسمی ضعیف ، مصرف بیش از حد الکل ، از دست دادن عزیزان ، مشکلات روابط یا جدایی وجود داشته باشد که افراد را در خطر خودکشی قرار می دهد.
– روانگسیختگی: خودکشی در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی شایع تر است ، آنها تمایل دارند خود را عمداً بکشند تا به همه چیز پایان دهند.
اختلالات شخصیتی: مطالعات جوانان مبتلا به اختلالات شخصیتی مانند اختلالات مرزی و ضداجتماعی شیوع بالایی بین 20-50 درصد خودکشی دارد.
– نگران بودن: اختلالات اضطرابی مانند حملات پانیک ، وسواس و اختلالات خوردن (بی اشتهایی و پرخوری عصبی) نیز باعث خودکشی در افراد می شود.

  • اختلالات جسمی: خطر بالای خودکشی در افرادی که دارای بیماریهای مزمن جسمی هستند ، وجود دارد ، مانند:

صرع ؛
اختلالات ستون فقرات و مغز.
– سرطان ها
HIV/AIDS.
– کوری
– ناشنوایی ؛
بیماریهای کبدی و کلیوی.
اختلالات قلبی.

  • عوامل اجتماعی و اقتصادی: جنسیت ، سن ، درآمد ، شغل و غیره جامعه را در خطر خودکشی قرار می دهد.

جنسیت: مردان بیشتر از زنان خودکشی می کنند ، آنها نمی توانند افکار یا احساسات خود را که ممکن است ناشی از خودخواهی آنها باشد به اشتراک بگذارند در حالی که زنان افکار خودکشی را بیشتر از خودکشی بیان می کنند.
: افراد 15 تا 30 ساله و بالای 65 سال در معرض خطر بالای خودکشی هستند.
– وضعیت تاهل: افرادی که از هم جدا شده اند ، طلاق گرفته اند ، بیوه شده اند یا در روابط خود تجزیه قابل توجهی را تجربه کرده اند ، در معرض خطر بالای خودکشی هستند.
– اشتغال: افرادی که دارای فشار کاری بالا ، نارضایتی شغلی ، مشاغل کم درآمد و محرومیت اجتماعی بودند ، خطر بیشتری برای خودکشی نشان دادند.
حالت های آرام: افرادی که در دوران کودکی آسیب هایی مانند پدوفیلی ، خشونت خانگی و تجاوزهای جسمی یا جنسی را تجربه کرده اند ، بیشتر خودکشی می کنند.

افراد در معرض خطر بالای رفتارهای خودکشی را شناسایی کنید.

  • بیکار یا بازنشسته.
  • سوء مصرف الکل و وابستگی.
  • سابقه خانوادگی خودکشی
  • اقدام به خودکشی قبلی

چگونه به کسی که می خواهد خودکشی کند هشدار می دهید؟
در مورد احساس ناامیدی ، درماندگی و تنهایی صحبت کنید.
آنها می گویند هیچ دلیلی برای زندگی ندارند
ناگهان وصیت کردن.
ترک اموال شخصی بدون دلیل ملموس.
کناره گیری ناگهانی و انزوا از دوستان ، خانواده ، محل کار و جامعه.
صحبت از خودکشی به عنوان کارگردان.
تهدید یا اظهار نظر برای کشتن خود
صحبت کردن ، نوشتن و اندیشیدن در مورد مرگ ناگهانی.
رفتار پرخاشگرانه و بی پروا.
از دست دادن ناگهانی تمرکز در محل کار یا دانشگاهیان.
از دست دادن علاقه به فعالیت ها.
نوسانات خلقی بالا.
– راهی برای وارد آوردن صدمات شخصی مانند خرید تپانچه ، شمشیر یا آسیب جدی پیدا کنید.
خواب زیاد یا خیلی کم.
تحریک پذیری ناگهانی
خوردن زیاد یا کم.
– ناامیدی
مصرف زیاد الکل.
افزایش مصرف مواد مخدر.
– دسترسی به وسایل کشنده شامل اسلحه گرم و مواد مخدر.

همچنین بخوانید https://www.pinksaltinitiative.com/2019/02/how-to-stay-mentally-fit-in-21st.html؟m=1

چک لیست اگر در معرض خطر خودکشی هستید.

سوالات زیر به شما کمک می کند بفهمید که آیا در خطر خودکشی هستید یا خیر:

  • آیا در حال حاضر ناامید هستید؟
  • آیا احساس می کنید همه چیز را تمام کرده اید؟
  • آیا احساس می کنید بی ارزش هستید یا بی ارزش؟
  • آیا اخیراً احساس بدبختی کرده اید؟
  • آیا احساس خودکشی می کنید؟
  • آیا احساس می کنید مورد بی توجهی دیگران قرار گرفته اید؟
  • آیا احساس می کنید زندگی بار است؟
  • آیا احساس می کنید که برای دیگران سنگینی می کنید؟
  • آیا برنامه ای برای پایان دادن به زندگی خود داشته اید؟
  • آیا احساس انزوا یا فقدان حمایت اجتماعی دارید؟

آیا می توان از خودکشی جلوگیری کرد؟
می توان از خودکشی جلوگیری کرد اما برای جلوگیری از شیوع آن در جامعه نیاز به اقدامات لازم است. مسئولیت ها بر عهده افراد ، خانواده ها ، جوامع ، سازمان های غیردولتی ، مدارس ، بهداشت ، مراقبت های اجتماعی ، رسانه های عمومی ، دین و سایر بخش های مربوط است تا نقش مهمی در پیشگیری از خودکشی ایفا کنند.

  • از تنهایی خودداری کنید.
  • از مصرف مواد مخدر و الکل خودداری کنید.
  • چیزهایی را که باعث می شود احساس بدی پیدا کنید بررسی نکنید.
  • با یکی صحبت کن.
  • برای چیزهایی که شما را خوشحال می کند وقت بگذارید.
  • افکار خودکشی و سایر افکار منفی را کنار بگذارید.
  • هرگز تسلیم نشوید.
  • همیشه عزیزان خود را بررسی کنید.
  • راضی باشید.
  • بیشتر می خندم.
  • ورزش بدنی انجام دهید.
  • معاینه پزشکی منظم.
  • از قدرت انعطاف پذیری لذت ببرید.

آثار خودکشی
خودکشی یک مشکل ویرانگر است و تأثیرات آن بر افراد ، خانواده ها و عزیزان که توسط خودکشی به جا مانده می تواند ناراحت کننده باشد و سلامت آنها را تهدید کند مانند:
خشم از شخصی که ناگهان خودکشی را انتخاب کرد.
گناه شدید برای جلوگیری از خودکشی
گیجی.
– معشوقه
-افسردگی.
– انگ و انگ.
-شوکه شدن.
مشکلات روحی و روانی.
– تمایل به خودکشی

درمان خودکشی
درمان خودکشی تا حد زیادی به عوامل زمینه ای مانند بیماری های روانی ، اعتیاد به الکل ، سوءمصرف مواد مخدر و غیره در افرادی که به منظور بهبودی از افکار و اقدامات خودکشی خود اقدام به خودکشی می کنند بستگی دارد.
درمان های زیر ممکن است برای کمک به آنها در بازگشت به توانبخشی مورد استفاده قرار گیرد:

  • روان درمانی این روش همچنین به عنوان “گفتگوی درمانی” شناخته می شود که بر کمک به افرادی که دارای افکار و اقدامات خودکشی هستند ، درک می کند که چگونه آنها بر یکدیگر تأثیر می گذارند و مضرات آن بر سلامتی و عزیزانشان چگونه است. درمان رفتاری شناختی (CBT) نوعی از گفتگوی درمانی است که برای افرادی که دارای افکار خودکشی بوده اند یا به آنها تمایل دارد ، کمک می کند که به این افراد در شکل گیری افکار مثبت و بازگرداندن احساس رضایت نیز کمک می کند.
  • دارویی: در مواردی که روان درمانی کافی نیست ، ممکن است داروهای خاصی مانند داروهای ضدافسردگی ، داروهای ضد روان پریشی و داروهای ضد اضطراب برای تسکین علائم تجویز شوند که باید طبق دستور پزشک مصرف شود.
  • تغییر سبک زندگی: این می تواند با اتخاذ برخی عادات سبک زندگی سالم مانند دور ماندن از مصرف الکل و مواد مخدر ، انجام ورزش منظم حداقل سه بار در هفته و داشتن خواب کافی و با کیفیت به کاهش خطر خودکشی کمک کند.
  • با یکی صحبت کن: هرگز تصور نکنید که می توانید احساسات خودکشی را به تنهایی مدیریت کنید و برای غلبه بر احساسات خودکشی از عزیزان کمک و پشتیبانی حرفه ای بگیرید.

خودکشی مانند یک راه حل دائمی برای یک مشکل موقتی است. زندگی یک ماراتن است ، آن را کامل کنید و تسلیم نشوید ، دلایل ، مقابله و پیشگیری از خودکشی

آیا این را مفید می دانید؟



دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *