آنتی بادی های مونوکلونال راه را برای درمان های پیشرفته هموار می کنند


نگرش «توانایی انجام دادن» نسبت به تولید آنتی‌بادی مونوکلونال (mAb) که در 30 سال گذشته ایجاد شده است، زمینه را برای پیشرفت سریع در درمان‌های پیشرفته فراهم کرده است.

این دیدگاه پل وارلی، دکترا، معاون ارشد توسعه در Alchemab Therapeutics است که در اجلاس اخیر Bioprocessing اروپا سخنرانی کلیدی در مورد این موضوع داشت.

به گفته وارلی، که دهه ها در توسعه و تولید mAb کار کرده است، mAb ها در ابتدا به عنوان یک علت گمشده به عنوان دارو به دلیل ناتوانی در ساخت سریع، کارآمد و با هزینه کم در نظر گرفته می شدند.

اما امروز بیش از 150 آنتی بادی وارد بازار شده است، او می‌گوید، و معتقد است که درمان‌های ژنی و سلولی در مراحل اولیه یکسان هستند.

او می‌گوید: «ما این سفر بسیار طولانی را داشته‌ایم، (از لحاظ تاریخی) مردم فکر می‌کردند (mAbs) می‌توانند داروهای عالی باشند، اما عملا امکان‌پذیر نبود.

این پیام بسیار خوبی است که به کنفرانس ارسال کنیم که، حتی در حال حاضر، ما در حال تولید آنتی بادی های بهتری هستیم، زیرا با جوانان باهوش، پرانرژی و روشنفکری که این کار را انجام دهند، راهی پیدا خواهیم کرد.»

به گفته وارلی، سازندگان درمان‌های پیشرفته امیدوارکننده، مانند CAR-T، می‌توانند از تاریخچه پیشرفت‌ها در فضای آنتی‌بادی چیزهای زیادی بیاموزند.

او توضیح می‌دهد: «اگر به درمان‌های ویروسی یا CAR-T نگاه کنید، این‌ها فن‌آوری‌های شگفت‌انگیزی هستند که نوید بزرگی برای تغییر بیشتر پزشکی دارند، اما به نظر می‌رسد که به دلیل مشکلات مشابه (mabAbs اولیه)، کاربردهای محدودی دارند.

وارلی معتقد است پیشرفت‌هایی در mAbs که منجر به تولید سریع‌تر، مانند تجزیه و تحلیل فرآیند بهتر، در فضای درمانی پیشرفته حتی سریع‌تر اتفاق می‌افتد.

او می‌گوید: «من قویاً استدلال می‌کنم که این به دلیل نگرش می‌توانست انجام دهد، زیرا ما آنجا بوده‌ایم، قبلاً این کار را با mAbs انجام داده‌ایم.

او می‌گوید خودی‌های صنعت اکنون تجربه mAb خود را برای این درمان‌های جدید به کار می‌برند، و تنظیم‌کننده‌ها نیز به طور فزاینده‌ای رویکردهای انعطاف‌پذیرتری را اتخاذ می‌کنند.

تنظیم‌کننده‌ها قبلاً کاملاً محافظه‌کار بودند، زیرا نمی‌دانستند برای ایمن‌سازی یک درمان چه چیزی لازم است، اما اکنون رویکردی مبتنی بر ریسک را بر اساس نیازهای بیماران اتخاذ می‌کنند.»

سخنرانی او همچنین به آینده آنتی بادی ها، از جمله توسعه کلاس های جدید داروها، مانند آنتی بادی-دارو-کونژوگه ها، پرداخت.

او به‌عنوان معاون ارشد در Alchemab می‌گوید که اکنون در تلاش است تا آنتی‌بادی‌های جدید و قابل توسعه‌تری را بر اساس مطالعات بیمارانی که مقاومت طبیعی در برابر بیماری دارند، تولید کند.





منبع