سلول‌های شوان حس لمس را تشخیص می‌دهند که توسط Optogenetics نشان داده شده است


محققان آلمانی یافته‌های بزرگی را در زمینه علوم اعصاب گزارش کردند که می‌تواند پیامدهای مهمی در درمان‌های درد جدید داشته باشد که سلول‌های شوان را در پوست هدف قرار می‌دهند. درک کلاسیک از سیستم عصبی حکم می‌کند که نورون‌ها داده‌های حسی را به و از مغز تشخیص داده و منتقل می‌کنند. نوروگلیا سیستم پشتیبانی است که از نورون ها محافظت می کند، عایق می کند و مواد مغذی را تامین می کند. سلول های شوان نوعی نوروگلیا هستند که سلول های عصبی را در سیستم عصبی محیطی، از جمله آنهایی که مستقیماً زیر پوست قرار دارند، حفظ و محافظت می کنند.

اگر سوال شود، اکثر دانشمندان موافق هستند که تشخیص حسی منحصراً توسط نورون‌های سیستم عصبی محیطی، از جمله در سلول‌های مایسنر انجام می‌شود. با این حال، مطالعات اخیر عملکردهای درد (حسگر درد) را در برخی از سلول‌های شوان شناسایی کرده‌اند. دانشمندان قبلاً تصور می کردند که نورون های حسی به تنهایی مسئول تشخیص اطلاعات حسی مانند لمس و ارتعاشات زیر پوست هستند. با این حال، به گفته محققانی که مطالعه‌ای را منتشر کردند، مشخص شد که سلول‌های شوان نیز نقش حیاتی در ادراک لمس حسی بازی می‌کنند، «سلول‌های حسی شوان آستانه‌های ادراکی را برای لمس تعیین می‌کنند و به طور انتخابی دردهای مکانیکی را تنظیم می‌کنند». ارتباطات طبیعت این هفته.

دکتر گری لوین، رئیس فیزیولوژی مولکولی آزمایشگاه حس جسمانی در مرکز ماکس دلبروک گفت: «ما از میزان مشارکت سلول‌های شوان در تشخیص محرک شگفت‌زده شدیم. تیم بین المللی این مطالعه با استفاده از اپتوژنتیک آزمایشاتی را روی موش انجام داد. موش‌ها با سلول‌های شوان پرورش داده شدند که وقتی در معرض طول موج‌های مختلف نور قرار می‌گرفتند، روشن و خاموش شدند. این موش‌ها برای حس کردن و شناسایی ارتعاشات کوچک با پنجه‌هایشان آموزش دیده بودند، بنابراین وقتی در معرض نورهای مختلف قرار می‌گرفتند و سلول‌های شوان را خاموش می‌کردند، دانشمندان می‌توانستند تشخیص دهند که آیا موش‌ها ارتعاشات را حس می‌کردند یا خیر. هنگامی که عملکرد سلول شوان بازگشت، توانایی موش ها برای تشخیص ارتعاشات نیز افزایش یافت.

این تیم بیشتر توانست تفاوت‌های ورودی حسی سلول‌های شوان را با استفاده از اپتوژنتیک شناسایی کند و نشان داد که محرک‌های مکانیکی، از جمله ارتعاش‌ها، توسط سلول‌ها تشخیص داده می‌شوند، اما محرک‌های دما تشخیص داده نمی‌شوند. لوین می‌گوید: «ممکن است گیرنده‌های درد چندوجهی، که به محرک‌های مکانیکی، حرارتی و شیمیایی واکنش نشان می‌دهند، تنها با کمک سلول‌های شوان به درستی عمل می‌کنند.

لوین می‌گوید: «سلول‌های شوان درست زیر سطح پوست به راحتی در دسترس عوامل درمانی هستند. “این آنها را به یک هدف جذاب برای مقابله با مشکل از ریشه تبدیل می کند.” این نتایج بیشتر عملکرد متنوع سلول‌های شوان را تأیید می‌کند و راه‌های تحقیقاتی زیادی را برای درک پیچیدگی‌های سیستم عصبی باز کرده است. ادامه تحقیقات بیشتر به توسعه درمان‌ها و مداخلات مؤثرتر برای مدیریت درد کمک می‌کند و ما را به پرداختن به اختلالات لمسی و درد با دقت و کارایی بیشتر نزدیک‌تر می‌کند.





منبع