مطالعه نشان می دهد که خطر CIN3+ از واکسیناسیون اولیه HPV کاهش می یابد


مطالعه نشان می دهد که خطر CIN3+ از واکسیناسیون اولیه HPV کاهش می یابد | اعتبار تصویر: © Tobias Arhelger – © Tobias Arhelger – stock.adobe.com.

خوراکی های کلیدی:

  • این مطالعه نشان می‌دهد که واکسیناسیون ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، به‌ویژه زمانی که برای زنان زیر 20 سال تجویز می‌شود، با کاهش خطر ابتلا به نئوپلازی داخل اپیتلیال گردن رحم درجه 3 (CIN3+) یا سرطان دهانه رحم همراه است.
  • برداشتن جراحی، اگرچه اغلب برای CIN2 توصیه می شود، خطراتی مانند زایمان زودرس را به همراه دارد. نظارت فعال به ویژه در زنان جوان با برنامه های باروری، جایگزین مناسبی است که به کاهش خطرات درمان بیش از حد مرتبط با مداخلات جراحی کمک می کند.
  • نظارت فعال، اگرچه مؤثر است، اما می تواند باعث ایجاد اضطراب و شک و تردید در خود شود. بنابراین، شناسایی زنان در معرض خطر پیشرفت برای مدیریت موثر بسیار مهم است.
  • در حالی که واکسیناسیون HPV نویدبخش کاهش خطر CIN2 یا CIN3+ است، تحقیقات بیشتر برای درک کامل تاثیر آن و بهینه‌سازی ادغام آن با استراتژی‌های پیشگیری از سرطان دهانه رحم ضروری است.
  • این مطالعه بر اهمیت سن در زمان واکسیناسیون تأکید می کند، با کاهش قابل توجه خطر CIN3+ در بین زنان زیر 15 سال واکسینه شده در مقایسه با زنانی که بین 15 تا 20 سال واکسینه شده اند. سن در زمان واکسیناسیون ممکن است به عنوان یک عامل کلیدی در طبقه بندی خطر برای پیشرفت CIN2 عمل کند.

بر اساس مطالعه‌ای که اخیراً منتشر شده است، خطر نئوپلازی داخل اپیتلیال گردن رحم درجه 3 یا سرطان دهانه رحم (CIN3+) با واکسیناسیون در سن زیر 20 سال و نظارت فعال برای نئوپلازی داخل اپیتلیال گردن رحم درجه 2 (CIN2) کاهش می‌یابد. مجله آمریکایی زنان و زایمان.

برداشتن جراحی اغلب در زنان مبتلا به CIN2 برای کاهش خطر سرطان دهانه رحم توصیه می شود، اما این درمان با افزایش خطر زایمان زودرس و نرخ بالای پسرفت CIN2 همراه است. نظارت فعال به عنوان یک روش مدیریت جایگزین در بسیاری از کشورها برای کاهش خطر درمان بیش از حد در دسترس است.

نظارت فعال با اضطراب، ناامنی، شک به خود و افزایش خطر CIN3+ همراه بوده است. این نشان دهنده نیاز به تعیین زنان در معرض خطر پیشرفت است. واکسیناسیون ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ممکن است با کاهش خطر CIN2 یا CIN3+ همراه باشد، اما داده های بیشتری مورد نیاز است.

برای تعیین اینکه آیا خطر CIN3+ در بین زنان تحت نظارت فعال برای CIN2 که واکسن HPV دریافت کرده‌اند کاهش می‌یابد، محققان یک مطالعه کوهورت مبتنی بر جمعیت در سراسر کشور انجام دادند. این مطالعه در دانمارک انجام شد، جایی که زنان 23 تا 64 ساله از سال 2007 هر 3 تا 5 سال یک بار برای غربالگری سرطان دهانه رحم دعوت می شدند.

نظارت فعال در زنان در سنین باروری با CIN2 که خواهان فرزند آینده هستند توصیه می شود. به کسانی که تمایلی به بارداری در آینده ندارند توصیه می شود بین نظارت فعال و برداشتن جراحی انتخاب کنند.

زنانی که در سنین 18 تا 40 سال از 1 ژانویه 2007 تا 31 دسامبر 2020 مبتلا به CIN2 تشخیص داده شدند و تحت نظارت فعال بودند، در تجزیه و تحلیل گنجانده شدند. نظارت فعال به عنوان سیتولوژی دهانه رحم یا جمع آوری بیوپسی دهانه رحم در عرض 10 ماه پس از تشخیص CIN2 تعریف شد.

معیارهای خروج شامل روش برداشتن حلقه الکتروسرجری (LEEP) در اولین ویزیت ظرف 10 ماه پس از تشخیص CIN2، سابقه قبلی CIN2+، هیسترکتومی یا LEEP، واکسیناسیون کمتر از 1 سال قبل از تشخیص CIN2، واکسیناسیون پس از تشخیص CIN2 و داده های از دست رفته بود.

حداقل 1 دوز واکسیناسیون HPV یک سال یا بیشتر قبل از تشخیص CIN2 به عنوان مواجهه گزارش شده است. اطلاعات مربوط به واکسیناسیون از ثبت خدمات بهداشت ملی دانمارک و ثبت ملی نسخه پزشکی دانمارک به دست آمد.

توسعه CIN3+ به عنوان نتیجه اولیه تجزیه و تحلیل تعریف شد، در حالی که CIN2+ به عنوان نتیجه ثانویه تعریف شد. متغیرهای کمکی شامل سطح تحصیلات، درآمد، سن، مهاجرت، وضعیت حیاتی و هویت بودند.

7904 زن در آنالیز نهایی شرکت داشتند که تقریبا نیمی از آنها واکسن HPV را دریافت کرده بودند. زنان واکسینه شده اغلب جوان‌تر از زنان واکسینه نشده بودند، اما سایر متغیرهای کمکی بین این گروه‌ها تفاوتی نداشتند. از گروه واکسینه شده، 17.5٪ اولین دوز را در سن زیر 15 سال و 54.2٪ در سن بالای 20 سال دریافت کردند.

کاهش خطر CIN3+ در بین زنانی که در سن زیر 15 سال واکسینه شده بودند و زنانی که در سنین 15 تا 20 سال واکسینه شده بودند در مقایسه با زنان واکسینه نشده، با توابع بروز تجمعی (CIFs) به ترتیب 22.9٪، 31.5٪ و 37.6٪ گزارش شد. این نشان دهنده کاهش 35 درصدی خطر در بین زنان زیر 15 سال واکسینه شده در مقایسه با زنانی است که واکسینه نشده اند.

برای زنانی که بین سنین 15 تا 20 سال واکسینه شده بودند، خطر 14 درصد کاهش یافت. با این حال، خطرات مشابهی بین زنان واکسینه نشده و آنهایی که در سن بالای 20 سال واکسینه شده بودند، با خطر نسبی تعدیل شده 1.02 گزارش شد. نتایج مشابهی هنگام طبقه بندی نتایج بر اساس سن در تشخیص CIN2 گزارش شد.

سرطان دهانه رحم در بین 0.25 درصد از کل جمعیت مورد مطالعه، 0.37 درصد از گروه های واکسینه نشده و 0.13 درصد از گروه های واکسینه شده گزارش شده است. هنگام ارزیابی خطر CIN2+، CIF 36.6 درصد برای زنانی که قبل از سن 15 سالگی واکسینه شده بودند، 45.7 درصد بین 15 تا 20 سال و 54.9 درصد واکسینه نشده گزارش شد.

این نتایج نشان دهنده کاهش خطر CIN3+ در بین زنانی که در سنین زیر 20 سال علیه HPV واکسینه شده اند، است. محققان به این نتیجه رسیدند که وضعیت واکسیناسیون HPV ممکن است در طبقه بندی خطر برای CIN2 استفاده شود.

این مقاله در ابتدا توسط نشریه خواهر ما، Contemporary OB/GYN منتشر شد®.

ارجاع:

Krog L، Lycke KD، Kahlert J، و همکاران. خطر پیشرفت نئوپلازی داخل اپیتلیال گردن رحم درجه 2 زنان واکسینه شده و واکسینه نشده توسط ویروس پاپیلومای انسانی: یک مطالعه کوهورت مبتنی بر جمعیت. Am J Obstet Gynecol. 2024؛ 230:430.e1-11. doi:10.1016/j.ajog.2023.11.1235



منبع