مطالعه میزان هشدار دهنده کمبود آهن در دختران نوجوان را نشان می دهد


شکاف های غربالگری: مطالعه میزان هشدار دهنده کمبود آهن در زنان نوجوان را نشان می دهد | اعتبار تصویر: © hafakot – © hafakot – stock.adobe.com.

یک نامه تحقیقاتی اخیر داده‌هایی را در مورد شیوع کم‌آهن فقر آهن و کم‌خونی فقر آهن در میان زنان نوجوان به اشتراک گذاشته است، که نشان می‌دهد این شرایط به رغم در دسترس بودن درمان‌های مؤثر همچنان خطرات سلامتی قابل‌توجهی دارند.1

تحقیقات زیادی برای روشن کردن شیوع کمبود آهن و کم خونی انجام شده است، اما در مقایسه، کمتر در مورد پیامدهای سلامتی مرتبط با شرایط شناخته شده است.2

بینش‌های ارزشمندی برای استراتژی‌های غربالگری آینده بر اساس مطالعه‌ای ارائه شد که داده‌های نظرسنجی ملی سلامت و تغذیه (NHANES) را تجزیه و تحلیل کرد و شیوع کمبود آهن را در بین زنان 12 تا 21 ساله بررسی کرد.1

میزان بالای کمبود آهن از دست رفته

یافته ها نشان داد که کمبود آهن تقریباً 40 درصد از جمعیت مورد مطالعه را تحت تأثیر قرار می دهد و کم خونی فقر آهن بر 6 درصد افراد تأثیر می گذارد. نگرانی ویژه این واقعیت بود که تعداد قابل توجهی از موارد کمبود آهن با کم خونی فقر آهن مرتبط نبودند، که نشان می‌دهد روش‌های غربالگری فعلی ممکن است بخش زیادی از افراد مبتلا به کمبود آهن را از دست بدهند.

آنجلا ویاند، MD، گروه اطفال، دانشکده پزشکی دانشگاه میشیگان، و محققان بر فاکتور خطر قابل توجه قاعدگی تاکید کردند. این رابطه برای هر دو فقر آهن و کم خونی فقر آهن مشاهده شد.

بیش از یک چهارم افراد قبل از قاعدگی، یا کسانی که هنوز قاعدگی را شروع نکرده‌اند، علائم کمبود آهن را نشان می‌دهند، که نشان می‌دهد عواملی فراتر از قاعدگی در شیوع این بیماری نقش دارند. ارتباط بین کمبود آهن و عوامل مختلف نیز شناسایی شد.

در مجموع 3490 نفر که معیارهای ورود را داشتند و اطلاعات کاملی داشتند در تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در میان آنها، 188 نفر قبل از دوره قاعدگی بودند که تقریباً 4/5 درصد از نمونه را تشکیل می دادند. شیوع کلی کمبود آهن 38.6% (95% فاصله اطمینان (CI)، 35.8% – 40.9%) بود.

محققینی که در رابطه با کمبود آهن مشاهده کردند شامل نژاد غیر سفیدپوست، قومیت اسپانیایی تبار، شاخص توده بدنی پایین تر و فقر بودند. محققان خاطرنشان کردند که ناامنی غذایی با کم خونی فقر آهن ارتباط دارد و بر تأثیر متقابل پیچیده بین عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت و این شرایط تأکید دارد.

ارزیابی مجدد غربالگری مورد نیاز است

شیوع بسته به بریدگی فریتین مورد استفاده متفاوت بود، با 17٪ (95٪ CI، 15.4٪ – 19.2٪) هنگامی که یک بریدگی فریتین 15 میکروگرم در لیتر اعمال شد و شیوع بالاتر 77.5٪ (95٪ CI، 75.7٪ -). 79.3٪ هنگام استفاده از یک بریدگی فریتین 50 میکروگرم در لیتر. شیوع در میان افراد قبل از قاعدگی کمی کمتر در 27.1٪ (95٪ CI، 17.1٪ – 37.0٪) هنگام استفاده از یک بریدگی فریتین 25 میکروگرم در لیتر بود.

از نظر کم خونی فقر آهن، شیوع کلی 6.3٪ (95٪ CI، 5.2٪ – 7.4٪) بود. تنوع شیوع بستگی به بریدگی هموگلوبین استفاده شده دارد، به طوری که 11% (95% فاصله اطمینان (CI)، 9.5% – 12.6%) با استفاده از قطع 12.5 میلی گرم در دسی لیتر و شیوع بالاتر 17.2% (95% فاصله اطمینان (CI, 15.3% – 19.1%) در زمانی که با استفاده از قطع 13 میلی گرم در دسی لیتر.

در میان افراد مبتلا به کمبود آهن، تنها 83.6٪ (95٪ CI، 80.8٪ – 86.4٪) نیز به عنوان مبتلا به کم خونی فقر آهن طبقه بندی شدند، که نشان می دهد بخش قابل توجهی از افراد مبتلا به کمبود آهن معیارهای کم خونی را ندارند.

این تیم همچنین پیشنهاد کرد که دستورالعمل‌های غربالگری فعلی، که عمدتاً کودکان پیش‌دبستانی و افراد باردار را هدف قرار می‌دهند، ممکن است تعداد قابل توجهی از افراد مبتلا به کمبود آهن را نادیده بگیرند. بنابراین، ارزیابی مجدد فراوانی و معیارهای غربالگری جهانی، به ویژه برای افراد در حال قاعدگی، درخواست شد.

این یافته ها بر نیاز به افزایش آگاهی و اقدامات پیشگیرانه برای رسیدگی به کمبود آهن و کم خونی فقر آهن در دختران نوجوان تاکید می کند. با بهبود استراتژی های غربالگری و اطمینان از مداخلات به موقع، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی می توانند عوارض و مرگ و میر قابل توجه مرتبط با این شرایط را کاهش دهند.

منابع:

  1. Weyand AC، Chaitoff A، Freed GL، Sholzberg M، Choi SW، McGann PT. شیوع فقر آهن و کم خونی فقر آهن در زنان 12-21 ساله ایالات متحده، 2003-2020. جاما. 2023؛ 329 (24): 2191-2193. doi:10.1001/jama.2023.8020
  2. مطالعه Alicea J. نتایج کم خونی مرتبط با نارسایی قلبی، کمبود آهن را بررسی می کند. HCPLive. 3 ژوئن 2021. https://www.hcplive.com/view/study-explores-outcomes-heart-failure-related-anemia-iron-deficiency

این مقاله در ابتدا توسط نشریه خواهر ما، HCPLive® منتشر شد.